• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-15 13:10:30 följande:

Kan varken se ,höra eller ta in sanningen otroligt 

Du har fortfarande obegripligt nog inte besvarat mina enkla frågor.  Tror du att du kan beskylla folk för att ha fel utan att tala om vad som är fel?

Du gör dig till åtlöje genom att redovisa vad som skulle vara fel med mitt inlägg. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • mari123
    FannyN skrev 2021-07-14 20:47:26 följande:

Det är klart att invandringen är en tillgång. Hemtjänsten skulle inte ha klarat sig tex utan den. Likaså tandvården. Det är inte alla som kommer som springer och skjuter precis som vissa verkar tro.

Man ska komma ihåg att nyanlända förbrukar mkt tandvård också så för deras egen skull är det ju bra om de får med sig inhemska tandläkare!? Vissa svenska privattandläkare tar inte emot invandrarbarn för många av de barnen har ENORMA tandvårdsbehov och den summan tandläkaren får/barn är anpassad för svenska dito. Vi har ju en fantastisk tandvård för våra barn från mkt tidig ålder och så ser det ju INTE ut överallt.
  • Anonym (Skala ned problemet)

Om din familj (säg att ni är två vuxna och två barn och ni bor i en fyrarummare, båda vuxna arbetar) skulle behöva ta emot en invandrare, skulle det då bli en belastning för familjen? Först skulle ni behöva ge plats, dvs ta ett av rummen ifrån barnen och ge till invandraren. Nåväl, det skulle väl kanske gå. Ni skulle också behöva använda en större del av er inkomst till mat och övrig försörjning av denne invandrare. Det kanske skulle funka i en del familjer, men långt ifrån alla har den bufferten. Och så kommer nästa invandrare och knackar på dörren. Och nästa. Hur många skulle er familj klara av innan ni tycker det blir till en belastning? Och skulle ni tänka att det är just den sista individens fel, eller den första, eller de omständigheter och strukturer som har gjort att ni tvingats ta in för många människor i er familj med er budget?

• Anonym (L)
    FannyN skrev 2021-07-14 20:47:26 följande:

Det är klart att invandringen är en tillgång. Hemtjänsten skulle inte ha klarat sig tex utan den. Likaså tandvården. Det är inte alla som kommer som springer och skjuter precis som vissa verkar tro.

Tandvården? Menar du att de flesta invandrare som kommer hit är utbildade tandläkare eller tandhygienister?

Jag jobbar inom tandvården och kan säga dig att vi inte har haft nån nytta av invandringen på den kliniken jag jobbar. Däremot har vi fått långa köer eftersom en del har förtur...och andra får snällt vänta.
  • mari123
    Anonym (L) skrev 2021-07-15 15:50:43 följande:
    Tandvården? Menar du att de flesta invandrare som kommer hit är utbildade tandläkare eller tandhygienister?

Jag jobbar inom tandvården och kan säga dig att vi inte har haft nån nytta av invandringen på den kliniken jag jobbar. Däremot har vi fått långa köer eftersom en del har förtur...och andra får snällt vänta.
    OCH det blir allt dyrare för oss som måste betala!
  • Anonym (L)
    mari123 skrev 2021-07-15 15:53:23 följande:
    OCH det blir allt dyrare för oss som måste betala!
    Ja, så är det! Nån måste betala för kalaset. Gratis för vissa blir dyrt för andra...
  • Blueskillen
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-15 11:01:05 följande:

Enligt uppgifter från riksdagens egna tjänstemän lever 675 000 som invandrar på bidrag i olika grader för sin försörjning. Detta av drygt 2 miljoner utlandsfödda. Skulle du bara titta på flyktinginvandrare som är födda utomlands och exkludera arbetskraftsinvandrare skulle över 50% av gruppen behöva bidrag för sin försörjning, minst.

Gruppen utlandsfödda som helhet är därmed en enorm kostnad för det svenska samhället och en stor belastning för välfärden. Arbetskraftsinvandrare däremot är inte lika problematiska. Just av denna anledning är invandringen en belastning.

Om nu inte S tycker att invandringen är en belastning, varför slår de sig för bröstet hela tiden och är så nöjda med att invandringen har minskat?

www.svt.se/nyheter/m-lanserar-ny-integrationspolitik

I Sverige består 19,6 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1 Av alla utrikesfödda kom 11,4 procent från Finland, Norge, Danmark eller Island. Finland har varit det vanligaste födelselandet sedan 1940-talet.

11,4% av invandringen till Sverige är från Norden.

Är det ingen som kan säga till våra nordiska bröder och systrar som invaderar vårt vackra Sverige att sluta leva på våra bidrag. Slutet är nära, Sverige går snart under.
  • Anonym (G)
    Blueskillen skrev 2021-07-15 16:30:06 följande:
    I Sverige består 19,6 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1 Av alla utrikesfödda kom 11,4 procent från Finland, Norge, Danmark eller Island. Finland har varit det vanligaste födelselandet sedan 1940-talet.

11,4% av invandringen till Sverige är från Norden.

Är det ingen som kan säga till våra nordiska bröder och systrar som invaderar vårt vackra Sverige att sluta leva på våra bidrag. Slutet är nära, Sverige går snart under.
    De som invandrat från nordiska länder är integrerade i svenska samhället och kommer inte från länder/kulturer där det råder kaos.
    Kolla hur det ser ut i Irak, Afghanistan, Somalia och andra MENA-länder.

Snart ser Sverige ut som ett av dessa länder. Ingen ordning och reda och ingen lugn och ro.

Ingen ekonomisk tillväxt och bara kaos.
  • Anonym (G)
    mari123 skrev 2021-07-15 13:51:26 följande:
    Man ska komma ihåg att nyanlända förbrukar mkt tandvård också så för deras egen skull är det ju bra om de får med sig inhemska tandläkare!? Vissa svenska privattandläkare tar inte emot invandrarbarn för många av de barnen har ENORMA tandvårdsbehov och den summan tandläkaren får/barn är anpassad för svenska dito. Vi har ju en fantastisk tandvård för våra barn från mkt tidig ålder och så ser det ju INTE ut överallt.
    Många som kommer hit har aldrig borstat tänderna. Kan lätt kosta 150 000 kronor att få tänderna i ok skick.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (L) skrev 2021-07-15 15:50:43 följande:

Ja, så var det i många kommuner efter den s.k. "flykting"krisen 2015. Låtsasflyktiingar med enorma tandvårdsbehov, kördes direkt av migrationsverkets personal till Folktandvården, för en komplett sanering av munnen. För att klara det, fick de ställa in allt utom lika akut vård för sina listade svenska patienter också... Alla rutinundersökningar ställdes in, liksom tandhygienistbehandlingar. Tandhygienisterna sattes i stället på att hjälpa till med låtsasflyktingarna...

Vidare har jag inte hört om några invandrade tandläkare. Däremot om iranier som ljugit att de är afghaner, för att få flyktingstatus och kunna läsa på Käftis här alldeles gratis, och med studiemedel också. Sedan reser de tillbaka till Iran och öppnar privatpraktik och tjänar massor av pengar, och de flesta betalar inte ens tillbaka studielånen. (Ofta uppehåller de sig ju här under påhittad afghansk identitet, så det finns ingen att kräva när de återgått till sin riktiga identitet i Iran.)
Svar på tråden Är invandringen en belastning?