• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-16 12:51:18 följande:
    Snacka om att läsa bibeln som fan men vi vet att du enbart provocerar och försöker förlöjliga sanningen . Kristersson har inte gått så långt i sina uttalanden som du så enspråkigt vinklar?..Du har svenska flaggan som symbol tjo flöjt hedra den istället och vinkla inte bort allt som en politiker
    Vi vet?

Upplever du ofta att du är fler än enSkrattande

Min flagga är gul och blå - utan nyanser av brunt.

Och  ja, jag anser att Kristersson vädjar till de lägsta instinkterna hos de lägst begåvade. Förmodligen är hans motiv delvis revanschistiska. Han har ju alltid tvingats spela andrafiolen, först i skuggan av Reinfeldt och nu i Åkessons skugga.

Vi i Sverige har invandring och invandrare att tacka för vårt välstånd. Då handlar det iofs om arbetskraftsinvandring, inte minst ur ett historiskt perspektiv - men om du och de andra du upplever dig vara ger er ut i samhället så kommer du/ni att upptäcka att en stor del av Sverige fungerar tack vare invandringen.

Det blir ju komiskt att tänka sig att sådana som ser svetsare som ett skällsord ska vilja och kunna ersätta invandrarna inom låglönebranscher som hemtjänst och städning t ex eller klara av att montera en Volvo.

• Blueskillen
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-16 13:58:21 följande:

Det är ju skillnad på arbetskraftsinvandring och bidragsinvandring. De som kom hit som arbetskraftsinvandrare på 50-60-talet fick börja arbeta första dagen i Sverige. Ofta var det en fabriksägare som hade beställt ett bestämt antal italienska mekaniker till sin bilfabrik, eller ett antal finska flickor (som ansågs ha flinka fingrar) till sin chokladpralinfabrik. De fick bo i baracker till att börja med, med delat kök och badrum o.s.v.. Någon undervisning i svenska fick de inte, och eftersom de oftast placerades tillsammans med sina landsmän både på arbetet och i baracken, så hade de små möjligheter att lära sig svenska. Det var långa arbetsveckor, och på den lilla fritiden orkade man inte så mycket. 

Jämför detta med dagens bidragsinvandrare, som får egna, moderna lägenheter så fort de fått besked om att de får stanna, som inte behöver göra någonting annat än plugga svenska de första åren i landet (och ÄNDÅ ofta misslyckas och måste gå om nivåerna), som kan leva på bidrag hur länge som helst utan någon bortre parantes, som kan skaffa barn på barn i vetskapen att den dumma svensken kommer att försörja barnen åt dem, och även betala alla barnmorske-, barnhälsovårds-, tandläkar- och läkarräkningar, barnomsorgs- och skolavgifter o.s.v. åt dem..

...och vidare var faktiskt inte arbetskraftsinvandringen heller så idyllisk, som vissa framställer den nu. Jag växte upp i ett blandat område med majoriteten svenska barn (nu är det inte så längre, nu har det varit total white flight där), men även många barn till arbetskraftsinvandrare från de länder du räknar upp. Och i de jobbiga gängen så var invandrarbarnen redan då i klar majoritet, trots att de var en minoritet i skolan i stort. Att flytta omkring människor skapar ALLTID problem.

Dessutom förekom en lite mildare form av dagens hederskultur hos de katolska och öst-ortodoxa ungdomarna på den tiden. Alltså detta, att de spanska, grekiska o.s.v. pojkarna utnyttjade svenska flickor för sex - inte genom våldtäkt utan genom att flickan fick tro att de var pojkvän och flickvän och skulle gifta sig när de fick möjlighet. Och sedan gjorde pojken slut med orden "jag kan ju inte gifta mig med en hora", och så gifte han sig med en oskuld från hemlandet i stället... Många svenska flickor fick sin självkänsla förstörd av sådana upplevelser. 

.

Då ska man inte använda siffran 2 miljoner invandrare i Sverige och att majoriteten är bidragstagare.
  • Blueskillen
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-16 13:58:21 följande:

Det är ju skillnad på arbetskraftsinvandring och bidragsinvandring. De som kom hit som arbetskraftsinvandrare på 50-60-talet fick börja arbeta första dagen i Sverige. Ofta var det en fabriksägare som hade beställt ett bestämt antal italienska mekaniker till sin bilfabrik, eller ett antal finska flickor (som ansågs ha flinka fingrar) till sin chokladpralinfabrik. De fick bo i baracker till att börja med, med delat kök och badrum o.s.v.. Någon undervisning i svenska fick de inte, och eftersom de oftast placerades tillsammans med sina landsmän både på arbetet och i baracken, så hade de små möjligheter att lära sig svenska. Det var långa arbetsveckor, och på den lilla fritiden orkade man inte så mycket. 

Jämför detta med dagens bidragsinvandrare, som får egna, moderna lägenheter så fort de fått besked om att de får stanna, som inte behöver göra någonting annat än plugga svenska de första åren i landet (och ÄNDÅ ofta misslyckas och måste gå om nivåerna), som kan leva på bidrag hur länge som helst utan någon bortre parantes, som kan skaffa barn på barn i vetskapen att den dumma svensken kommer att försörja barnen åt dem, och även betala alla barnmorske-, barnhälsovårds-, tandläkar- och läkarräkningar, barnomsorgs- och skolavgifter o.s.v. åt dem..

...och vidare var faktiskt inte arbetskraftsinvandringen heller så idyllisk, som vissa framställer den nu. Jag växte upp i ett blandat område med majoriteten svenska barn (nu är det inte så längre, nu har det varit total white flight där), men även många barn till arbetskraftsinvandrare från de länder du räknar upp. Och i de jobbiga gängen så var invandrarbarnen redan då i klar majoritet, trots att de var en minoritet i skolan i stort. Att flytta omkring människor skapar ALLTID problem.

Dessutom förekom en lite mildare form av dagens hederskultur hos de katolska och öst-ortodoxa ungdomarna på den tiden. Alltså detta, att de spanska, grekiska o.s.v. pojkarna utnyttjade svenska flickor för sex - inte genom våldtäkt utan genom att flickan fick tro att de var pojkvän och flickvän och skulle gifta sig när de fick möjlighet. Och sedan gjorde pojken slut med orden "jag kan ju inte gifta mig med en hora", och så gifte han sig med en oskuld från hemlandet i stället... Många svenska flickor fick sin självkänsla förstörd av sådana upplevelser. 

.

Jag vet inte hur gammal du är men du ska inte tro att de som kom hit på 60-70 talet ifrån södra Europa var speciellt välkomna då heller. Svartskallarna.
  • Anonym (XXX)
    Blueskillen skrev 2021-07-16 14:40:58 följande:
    Då ska man inte använda siffran 2 miljoner invandrare i Sverige och att majoriteten är bidragstagare.
    Det har jag inte gjort heller. Dock kan det BLI så, om man räknar dom som är födda här också, och deras barn. Eftersom många invandrare, och då särskilt från hederskulturerna, fortsätter att hålla sina barn utanför samhället, ta dem ur skolan och gifta bort dem tidigt, vilket innebär att de aldrig kommer ut i arbetslivet. Bristen på kontakt med det svenska samhället orsakar också att de aldrig behärskar språket tillräckligt bra, för att kunna gå en utbildning senare i livet (om de skulle lyckas frigöra sig från föräldrarnas inflytande). 
    Blueskillen skrev 2021-07-16 14:42:52 följande:
    Jag vet inte hur gammal du är men du ska inte tro att de som kom hit på 60-70 talet ifrån södra Europa var speciellt välkomna då heller. Svartskallarna.

Jo, men det berodde ju på de problem man såg. Vem ville se sin dotter bli utnyttjad av en spanjor, som sedan slängde henne på sophögen och gifte sig med en oskuld i spetsmantilj från hemlandet..? Dessutom stod dessa barn och unga för mer bråk och våld i skolan än de svenska barnen/ungdomarna, procentuellt räknat. (Sedan säger jag inte, att inte vissa svenskar kan ha haft en negativ inställning till att det kom katoliker hit. Speciellt kanske, om man tillhörde en släkt där många dött i strider mot katolikerna. Sådant går inte över så fort - det tar några hundra år.)
  • Anonym (G)
    Blueskillen skrev 2021-07-16 12:51:14 följande:
    Ni hatare gör det så lätt för er. Tar ett exempel och säger att det inte fungerar med invandring.

Vad hade USA varit utan invandring?

Vad hade Sverige varit utan finnarna, juggarna, grekerna, turkarna och så vidare. Då får vi inte glömma vallonerna heller. Och du tycker att invandrarna är negativt för Sverige.

Idag har vi 2 miljoner invandrare i Sverige som är cirka 20% av populationen. Vi har inte ens hälften inskrivna på arbetsförmedlingen som det är idag. Hur svårt ska det vara att kunna räkna ut att en kraftig majoritet av invandrarna arbetar och drar in skatt?
    "Hatare"?
    Ja, tänk vad hade U.S.A. varit utan afroamerikaner som står för hälften av alla mord och mer än haäften av övriga grova våldbrott?

Och de utgör 13,5 % av befolkningen.

Kolla vad som händer i Sydafrika nu
  • Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-16 14:40:58 följande:
    675000 vuxna som är bidragsberoende enligt RUT

Över 500000 barn med "utländsk bakgrund" enligt SCB

Ca 2000000 invandrare i Sverige.

Siffrorna korresponderar inte helt mot varandra och ingen har räknat på siffran exakt men jo, det ligger inom rimlighetens gräns att tala om att majoriteten av invandrarna är bidragstagare. 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Johan)
    Blueskillen skrev 2021-07-16 12:42:43 följande:

Exakt, därför blir det fel när ni skriver 2 miljoner invandrare i Sverige där 50% lever på bidrag. När 11% är från Norden.

675 000 av 2 miljoner lever på bidrag. Som helhet är gruppen invandrare en stor belastning. Segmentering på olika grupper visar att vissa grupper är väldigt nyttiga och andra en enorm belastning. Nordiska invandrare hör till de första
  • Anonym (Johan)
    Blueskillen skrev 2021-07-16 12:51:14 följande:

Ni hatare gör det så lätt för er. Tar ett exempel och säger att det inte fungerar med invandring.

Vad hade USA varit utan invandring?

Vad hade Sverige varit utan finnarna, juggarna, grekerna, turkarna och så vidare. Då får vi inte glömma vallonerna heller. Och du tycker att invandrarna är negativt för Sverige.

Idag har vi 2 miljoner invandrare i Sverige som är cirka 20% av populationen. Vi har inte ens hälften inskrivna på arbetsförmedlingen som det är idag. Hur svårt ska det vara att kunna räkna ut att en kraftig majoritet av invandrarna arbetar och drar in skatt?

675 000 av dessa 2 miljoner lever på bidrag vilket är katastrofalt.

USA har i princip uteslutande arbetskraftsinvandring och tar inte emot asylsökande. Hade Sverige gjort likadant hade gruppen invandrare I Sverige varit en stor tillgång.

Under kriget i Syrien tog Södertälje emot fler flyktingar än HELA USA..
  • John22

Givetvis är invandringen en belastning. Men något som de här personerna inte fattar är att det är skillnad på invandring och invandrare.

Det är den illa skötta invandringen som är en belastning, som de styrande politikerna i Sverige orsakat, inte invandrarna.

• FDFMGA
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 12:12:44 följande:
    Det som blir lustigt med Ulf är att han i hela sitt politiska liv haft exakt samma åsikter gällande invandring som FR. Öppna alla gränser osv.

Att han nu gjort 180 grader ser jag inte som mer trovärdigt än om Lars Ohly plötsligt skulle bli liberal
    Nej, det är såklart inte trovärdigt såtillvida att han plötsligt skulle ha blivit rasist eller förlorat så mycket förstånd att tror att invandring är en belastning för Sverige - men han är opportunist och revanschist och tror förstås att uttalandet kan bidra till att han uppfattas som ledare för den brunblå alliansen.

Rimligen måste det vara mycket förödmjukande för Kristersson att höra Åkesson säga att den brunblå alliansen inte "kan kallas borgerlig utan präglad av SD.

Men det är beklagligt att han inte tillhör de vuxna i rummet och förmår att diskutera invandring dels ur ett historiskt perspektiv och dels definiera dess förtjänster och dess negativa konsekvenser ur ett integrationsperspektiv.

Nu triggar han ju bara tokskallarna som tror att människor bär på en nedärvd kulturell essens som ärvs från generation till generation, vilket den här tråden tydligt är ett exempel på.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?