• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Anonym (G) skrev 2021-07-17 21:01:26 följande:

ABB är 1 person som är mycket ond och nu är han inspärrad.

I Sverige har vi några tusen "potentiella Breivik", enligt säpo.

människor vi vällkomnat och som vi försörjer och som bär på extrema åsikter

Det fanns en hel del Sverigedemokrater som hade haft kontakt med Breivik och den svenska säkerhetspolisen pekar ut högerextremism som en av de största hoten mot Sverige.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-17 20:03:57 följande: #207
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:55:19 följande:
     Du hjälper en kompis att bära tunga saker, tunga saker är ju en belastning men är din kompis en belastning och/eller ett problem?
    Tycker du gör en tokig liknelse.

Liknelsen är väl;

Bära en tung sak - Invandring
    Tung sak - Invandrare

Kompis - Någon jag gett rätt att säga åt mig att göra på ett visst sätt - Regeringen?
    " Tycker du gör en tokig liknelse."
    Vem är det som gör liknelsen Kompis - Regeringen?

Bära en tung sak - Kan vara ekonomisk börda
    Kompis - Den man hjälper, det är inte politiker vi hjälper, det är invandre.
    Iarwain skrev 2021-07-17 20:11:34 följande: #208
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:55:19 följande:
     Du hjälper en kompis att bära tunga saker, tunga saker är ju en belastning men är din kompis en belastning och/eller ett problem?
    Kan du hitta någon företeelse där byte av -ing till -arna förändras på detta sätt som invandring / invandrarna verkar göra (enligt vissa)?

Jogging förbättrar folkhälsan.
    Joggarna får inte bättre hälsa.
    Nja...

Mobbing är bajs.
    Mobbarna är däremot inget problem
    Nja...
    Gör du en tokig liknelse med flit?
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 21:27:31 följande:
    Här önskar jag att du svarar på frågan om du kan hitta någon annan kombination av
    -ing
    -arna
    som fungerar på samma sätt som du verkar tycka man kan göra med
    invandring
    invandrarna

Jag lyckas inte.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    " Tycker du gör en tokig liknelse."
    Vem är det som gör liknelsen Kompis - Regeringen?

Bära en tung sak - Kan vara ekonomisk börda
    Kompis - Den man hjälper, det är inte politiker vi hjälper, det är invandre.
    Bärande är något som kräver en börda
    Invandring är något som kräver en invandrare

Varken bärande eller börda kräver en kompis.

Kompis är den man hjälper och den som ber om hjälp.
    Regeringen kanske var dåligt här,
    Samhället kanske passar bättre.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-17 22:24:19 följande: #213
    Här önskar jag att du svarar på frågan om du kan hitta någon annan kombination av
    -ing
    -arna
    som fungerar på samma sätt som du verkar tycka man kan göra med
    invandring
    invandrarna

Jag lyckas inte.
     Gör du en tokig liknelse med flit? (spelar du dum eller kan du inte förstå?)
  • Anonym (Volvokille91)

Vi ser massor av problem i samhället som politikerna står mållösa inför. Senast idag blev ett barn skjutet i södra Stockholm enligt Aftonbladet.

Vissa av dom problemen kan helt klart relateras till en enormt stor invandring de senaste 30 åren.

När den stora flyktingströmmen kom 2015 blev det också en stor ansträngning för ett samhälle som årligen under lång tid haft exempelvis en anhöriginvandring där tiotusentals människor utan egentligt skyddsbehov fått komma till Sverige och fått bostadsbidrag och garantipension m.m. Lägg en bostadsbrist på det.

Klart vi ska ta emot flyktingar och klara av en viss invandring. Jag är av åsikten att invandring är nåt som mycket väl kan berika samhället, men det är märkligt att den största samhällsförändring en i modern tid knappt ens fått nämnas, ännu mindre diskuterats på den politiska nivån. Mycket märkligt.

Sverige kan INTE va hela världens socialkontor. Vore fantastiskt om vi kunde det, men det är inte på långa vägar realistiskt faktiskt. Att få komma till Sverige kan faktiskt få villkoras. Tycker inte heller att man lättvindigt ska få medborgarskap med nån automatik. Det är ju för fan pinsamt med historien om försvarsministern i Irak..

• Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-17 10:10:54 följande:
    ... att judar var roten till allt ont.

Vilket många fortfarande tror även i lilla Sverige.
    Lustigt nog är just den idén i dag i praktiken helt kopplad till invandringen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Volvokille91)

De öppna gränsernas politik har puttat väljarna i famnen på tölp partiet SD.

• Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-17 19:22:44 följande:
    Men hur menar du att invandringen är ett problem, men invandrare är det inte.
    Är även du en av dessa personer som låtsas inte förstås skillnaden på invandring och enskilda invandrare?

Eller är det på riktigt så att du inte förstår skillnaden?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 23:32:53 följande:
     Gör du en tokig liknelse med flit? (spelar du dum eller kan du inte förstå?)
    Nej, jag frågar om du kan hitta någon annan variant av
    -are
    -ing

Det var inte ens någon liknelse i det du citerar...

Men det verkar som du inte hittar någon annan, och försöker undvika att konstatera.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?