• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (silly) skrev 2024-12-13 21:33:22 följande:
    På 1970-talet var våldtäkt inom äktenskapet inte olagligt. 

På 1970-talet var inte barnaga olagligt.

För mindre än 100 år sedan sköt svensk militär mot civila medborgare.

Det du skriver är inte någonting som är fler 100-tals år gammalt.

Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor. 

Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.

Vi har haft över 200 år av fred. Det är inte många länder i världen som haft det. 

Det har påverkat vårt land och folk i grunden. 

Redan innan dess infördes olika lagar som skyddade de svaga i samhället. Birger  Jarl införde tex kvinnofrid 1280. Vår utveckling med skydd av de utsatta i samhället, kvinnor och barn har legat långt före de flesta andra länders .

Finns ingen anledning att vara historielös. Man måste förstå vår historia för att förstå vad som händer idag.

• Anonym (Alla är inte det)

Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor. 

Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.
    Vore det inte bra att ha kvar den "fernissan" i så fall? Det är väl bättre än våld?
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-12-13 23:33:52 följande:
    Har du hunnit köpa helggran, helgmust och helgklappar?

Eller historien om hur HR avdelningarna visar att deras existens är överflödig.
    Helgskinka har ju funnits hur länge som helst. Man kan ju säga God helg till någon man vet inte firar jul. I USA är ju Seasons Greetings jättevanligt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • TvillingmammaVästgöte

Jag äter julskinka och säger God Jul och Merry Cristmas även till mina indiska kollegor som är Hinduer. Vi firar till viss del några av deras högtider också. Jag har inte hört att mina indiska kollegor skulle tycka illa om att vi säger Merry Cristmas. 

• Tom Araya

Det är väl inget att ifrågasätta att vi och vårt samhälle har utvecklats även under senare tid. 

Som perspektiv finns det de i världen som lever efter rättesnören som är flera hundra eller t.o.m. flera tusen år gamla.
  • Anonym (Alla är inte det)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-14 14:20:38 följande:

Jag äter julskinka och säger God Jul och Merry Cristmas även till mina indiska kollegor som är Hinduer. Vi firar till viss del några av deras högtider också. Jag har inte hört att mina indiska kollegor skulle tycka illa om att vi säger Merry Cristmas. 

Och jag säger god jul, inte god helg. Jag firar jul och äter inte julskinka. Jag firar inte hinduiska högtider, men jag har ju det  gemensamt med vissa former av hinduism att jag inte äter djur. (Fast se´n är hinduism egentligen bara ett samlingsnamn för olika indiska religioner och det finns både "vegohinduism" och "kötthinduism", liksom jag själv skulle kalla mig "vegokristen" samtidigt som det  finns många "köttkristna" med.) Glad
  • Tom Araya

En kvinna med ursprung i Irak och som i höstas fick en lärarvikarietjänst på en högstadieskola i Västra Frölunda är nu avstängd efter hotfulla uttalanden på Tiktok.

Polis larmad till Ebba Petterssons privatskola ? person hämtad till förhör | Göteborgs-Posten

Sparkad lärare anklagas för hot mot skola i Göteborg - DN.se

Ex-lärare misstänks ha hotat Ebba Petterssons privatskola i Göteborg

Utreder hot mot skola i Göteborg ? vikarie sparkad efter Tiktokinlägg | Sverige | Expressen

Jag använder inte Tiktok och har inte hittat inspelningen av uttalandena på annan tillgänglig plats än det som publiceras i Bulletinen.

Önskar lidande åt Tidöväljares barn ? nu får lärare sparken

Frågar du mig så ska inte en person som denna kvinna bli kvar i landet.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-12-19 20:58:36 följande:

En kvinna med ursprung i Irak och som i höstas fick en lärarvikarietjänst på en högstadieskola i Västra Frölunda är nu avstängd efter hotfulla uttalanden på Tiktok.

Polis larmad till Ebba Petterssons privatskola ? person hämtad till förhör | Göteborgs-Posten

Sparkad lärare anklagas för hot mot skola i Göteborg - DN.se

Ex-lärare misstänks ha hotat Ebba Petterssons privatskola i Göteborg

Utreder hot mot skola i Göteborg ? vikarie sparkad efter Tiktokinlägg | Sverige | Expressen

Jag använder inte Tiktok och har inte hittat inspelningen av uttalandena på annan tillgänglig plats än det som publiceras i Bulletinen.

Önskar lidande åt Tidöväljares barn ? nu får lärare sparken

Frågar du mig så ska inte en person som denna kvinna bli kvar i landet.

Det där ser ju ut som samma typ av språk och önskemål som en del (ö)kända skribenter här på FL uttrycker om de som inte röstar på SD eller L - eller Tidöpartierna.

Fast de inläggen har ett språk som dessutom kallar journalister horor och en del annat orten-språk.

Samesame ...
Svar på tråden Är invandringen en belastning?