• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:53:16 följande:

Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.

Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.

Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-12-09 17:16:03 följande:
    Efter att ha ställt upp rimliga villkor för bedömning av om man ska låta dig åka, ska man förbjuda dig att åka också?
    Samma villkor kan komma på fråga när jag behöver fly till ett annat land, vilket inte är fallet i nuläget.
    Jag skulle dock inte turista i länder folk flyr ifrån.
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2024-12-09 20:17:25 följande:
    Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.

Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.

Det är ju inte alls sant. 

Jag går varje vecka i kyrkan. På varje gudstjänst eller mässa står Gud och Jesus i fokus. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:33:32 följande:

Inte rent tidsmässigt/schemamässigt, men jag tänker så här: Om kyrkolokalen är helt reserverad för ett kristet innehåll kommer fler i det allmänna medvetandet att förknippa kyrkorna just med tron och inte tex sekulära konserter. Det kan i sin tur väcka nyfikenhet hos en del individer på vad de här byggnaderna faktiskt är till för och på det faktiska innehållet.

Jag tror att Jesus vill att både barn och vuxna skall komma till honom som frälsare, men en sekulär skolavslutning ser jag inte riktigt som att komma till honom. I en obligatorisk skolavslutning i en kyrka har präst eller pastor munkavle, så budskapet kommer inte fram..

Jag tror tyvärr inte att ett kors eller en Jesus-bild är tillräckligt. Det har länge hållits skolavslutningar i kyrkor och en majoritet av  befolkningen har varit medlemmar och gift sig kyrkligt osv (även om det väl nu är på väg ner under 50%) men Sverige har förblivit till hög % sekulärt. Väckelsen har inte kommit än, och jag tror att det  måste till helt andra saker för att det  skall ske än att barn och ungdomar någon gång då och då kommer in i en kyrka.

Tyvärr skulle jag inte kalla Sverige för ett kristet land. Har det någonsin varit det tänker jag. Men jag älskar mitt 1000 åriga kungarike Sverige

Det har varit en lång nedgångstid för Svenska Kyrkan. Men nu vänder det. Senaste statistiken visar en avmattning av utträden ur kyrkan. Och ännu mer glädjande, fler unga går med i kyrkan!
  • Anonym (Alla är inte det)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 18:25:54 följande:
    Att Svenska Kyrkan skulle skilja sig så från församling till församling känner jag inte igen. Jag har besökt gudstjönster inom flera olika församlingar i det stift jag tillhör och det är ingen skillnad alls, i budskapet. Däremot kan olika församlingar rikta in sig på olika aktiviteter, utöver Gudstjönsterna , naturligtvis.
    Flera olika församlingar är inte tillräckligt underlag för att uttala sig generellt.. Däremot är massor av församlingar ett lite bättre underlag.  Jag har varit kristen sedan jag kom till tro vid 16 års ålder och jag har bott i flera olika stift och besökt många församlingar. Jag går i kyrkan varje söndag - oftast i Svenska Kyrkan, men ibland i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, (Jag är mycket ekumenisk-för kristet samarbete över samfundsgränserna.)

Själva textläsningarna är i Svenska Kyrkan de samma-dvs gt/episteln/dagnse evangelietext, men innehållet i predikningarna skiljer sig ibland enormt. Går jag i Pauli vid Redbergsplatsen förmedlas klassisk kristen tro. Åker jag 2 hållplatser längre österut med spårvagnen till Härlanda kan jag mötas av ett helt annat budskap. Jag har också lyssnat på nuvarande Göteborgsbiskop i Göteborgs Domkyrka på midnattsmässa under julen - och hon sa inte ett enda ord kristet budskap - medans det i andra församlingar (och jag brukar välja mera konservativa präster-både kvinnor o män) förmedlas ett sådant budskap.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 08:40:15 följande:

Det är ju inte alls sant. 

Jag går varje vecka i kyrkan. På varje gudstjänst eller mässa står Gud och Jesus i fokus. 

Där kan jag till stor del hålla med dig (i alla fall är det fortfarande så i en hel del församlingar-kanske framför allt utanför storstäderna) så där sätter jag "gilla".
    Och det är jag glad för . Jag vill ha det så att Jesus som del utav den treenige Guden skall stå i centrum, Var ligger förresten din församling?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 08:43:16 följande:
    Det har varit en lång nedgångstid för Svenska Kyrkan. Men nu vänder det. Senaste statistiken visar en avmattning av utträden ur kyrkan. Och ännu mer glädjande, fler unga går med i kyrkan!
    Där  sätter jag också gilla. Glad
    nattuw skrev 2024-12-09 20:17:25 följande:

Så enkelt är det inte. Det är alldeles för förenklat uttryckt.

Det finns nämligen ev ca 400 bekännelsetrogna präster kvar i Svenska Kyrkans 1000-tals församlingar. I en av de storstadsförsamlingar av SVK som jag uppskattar mest är tron tydlig och glasklar och ambitionen likaså att föra ut det glada budskapet såväl till människor av andra religioner som till ateister och agnostiker. Det finns åtskilliga församlingar med varm och äkta Jesustro.

Klara (Stockholm), Laurenti (Lund), Råslätts Kyrka (Jönköping), Lundby (Göteborg - vissa präster), Pauli (Göteborg), kyrkor på landsbyggden i Västergötland och Kronoberg, de Lestadianska bygderna i Norrland, Ett antal församlingar i de högkyrkliga bygderna i Kalmar län, de gammalkyrkliga bygderna i norra Skåne (där precis nu mycket folk strömmar till enligt rapporterna) etc etc etc. Exemplen är väldigt många.

Medlemskap i SVK är frivilligt och kyrkoavgiften likaså, Den behöver man inte betala om man inte vill. Och jag vill faktiskt kämpa för att det skall vara tillåtet att ha kristna aktiviteter i kyrkorummen, det de ursprungligen är byggda för. (Sedan är det en förenkling att säga att SVK skapades för att kontrollera folket. Den kom till på 1500-talet, men den var ju en fortsättning av den svenska grenen av Katolska Kyrkan men den blev då reformerad och banden med Vatikanen klipptes, och många av dem som skapade den, bla en av mina förfäder som var med och underteckande Uppsala mötes beslut på 1500-talet (jag har 6 generationer präster bland mina förfäder på min moders sida) hade verklig tro och ideal.

Sedan finns formellt ingen statskyrka sedan 1/1 2000. Dock finns statskyrkosystemet delvis kvar i praktiken, men jag vill ha bort alla partipolitiker ur SVK och fullfölja en 100% andlig frihet för SVK, bla avskaffa "lagen om Svenska Kyrkan". Det är ju bara helt och totalt absurt att den finns. Det finns ju ingen "lagen om Equmeinakyrkan" eller "lagen om Trosrörelsen" eller "lagen om Katolska Kyrkan i Sverige" etc etc.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 11:33:02 följande:
    Flera olika församlingar är inte tillräckligt underlag för att uttala sig generellt.. Däremot är massor av församlingar ett lite bättre underlag.  Jag har varit kristen sedan jag kom till tro vid 16 års ålder och jag har bott i flera olika stift och besökt många församlingar. Jag går i kyrkan varje söndag - oftast i Svenska Kyrkan, men ibland i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, (Jag är mycket ekumenisk-för kristet samarbete över samfundsgränserna.)

Själva textläsningarna är i Svenska Kyrkan de samma-dvs gt/episteln/dagnse evangelietext, men innehållet i predikningarna skiljer sig ibland enormt. Går jag i Pauli vid Redbergsplatsen förmedlas klassisk kristen tro. Åker jag 2 hållplatser längre österut med spårvagnen till Härlanda kan jag mötas av ett helt annat budskap. Jag har också lyssnat på nuvarande Göteborgsbiskop i Göteborgs Domkyrka på midnattsmässa under julen - och hon sa inte ett enda ord kristet budskap - medans det i andra församlingar (och jag brukar välja mera konservativa präster-både kvinnor o män) förmedlas ett sådant budskap.
    I predikan tycker jag att prästen skall få ha lite svängrum , att tala om aktuella ting som människor idag kan engagera sig. Med anknytning till dagens bibeltexter förstås , enligt kyrkoåret. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 11:39:52 följande:
    Där kan jag till stor del hålla med dig (i alla fall är det fortfarande så i en hel del församlingar-kanske framför allt utanför storstäderna) så där sätter jag "gilla".
    Och det är jag glad för . Jag vill ha det så att Jesus som del utav den treenige Guden skall stå i centrum, Var ligger förresten din församling?

Ja, det som förenar alla kristna , oavsett inriktning är ju att man tror på Jesus och Jesus budskap.

Utifrån det tycker jag inte att olika varianter av kristendom kan kallas för bättre eller sämre. 

Var jag bor vill jag inte berätta, i ett anonymt forum. 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?