nattuw skrev 2024-12-09 20:17:25 följande:
Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.
Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.
Så enkelt är det inte. Det är alldeles för förenklat uttryckt.
Det finns nämligen ev ca 400 bekännelsetrogna präster kvar i Svenska Kyrkans 1000-tals församlingar. I en av de storstadsförsamlingar av SVK som jag uppskattar mest är tron tydlig och glasklar och ambitionen likaså att föra ut det glada budskapet såväl till människor av andra religioner som till ateister och agnostiker. Det finns åtskilliga församlingar med varm och äkta Jesustro.
Klara (Stockholm), Laurenti (Lund), Råslätts Kyrka (Jönköping), Lundby (Göteborg - vissa präster), Pauli (Göteborg), kyrkor på landsbyggden i Västergötland och Kronoberg, de Lestadianska bygderna i Norrland, Ett antal församlingar i de högkyrkliga bygderna i Kalmar län, de gammalkyrkliga bygderna i norra Skåne (där precis nu mycket folk strömmar till enligt rapporterna) etc etc etc. Exemplen är väldigt många.
Medlemskap i SVK är frivilligt och kyrkoavgiften likaså, Den behöver man inte betala om man inte vill. Och jag vill faktiskt kämpa för att det skall vara tillåtet att ha kristna aktiviteter i kyrkorummen, det de ursprungligen är byggda för. (Sedan är det en förenkling att säga att SVK skapades för att kontrollera folket. Den kom till på 1500-talet, men den var ju en fortsättning av den svenska grenen av Katolska Kyrkan men den blev då reformerad och banden med Vatikanen klipptes, och många av dem som skapade den, bla en av mina förfäder som var med och underteckande Uppsala mötes beslut på 1500-talet (jag har 6 generationer präster bland mina förfäder på min moders sida) hade verklig tro och ideal.
Sedan finns formellt ingen statskyrka sedan 1/1 2000. Dock finns statskyrkosystemet delvis kvar i praktiken, men jag vill ha bort alla partipolitiker ur SVK och fullfölja en 100% andlig frihet för SVK, bla avskaffa "lagen om Svenska Kyrkan". Det är ju bara helt och totalt absurt att den finns. Det finns ju ingen "lagen om Equmeinakyrkan" eller "lagen om Trosrörelsen" eller "lagen om Katolska Kyrkan i Sverige" etc etc.