• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-12-09 05:45:30 följande:
    Det handlar inte om förbud utan om att ha rimliga villkor för bedömning av skyddsbehov/flyktingstatus och därmed rätten till uppehållstillstånd.
    Efter att ha ställt upp rimliga villkor för bedömning av om man ska låta dig åka, ska man förbjuda dig att åka också?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:53:16 följande:

Där vill jag ställa mig i ett 3:e läger. Jag är emot skolavslutningar i kyrkan, men av helt ANDRA skäl än vad vänsterfolk kan vara det. och tänker att kyrkorummet skall vara reserverat JUST FÖR det som är konfessionellt.

Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.

Jag är alltså just pga min tro (och jag är själv aktiv i Svenska Kyrkan) mot skolavslutningar i kyrkan, samtidigt som jag själv är invandringskritisk och högerman-så jag faller inte in i något av lägren i den här diskussionen. Jag har mitt "eget läger" i tråden

4e läger och finns säkert fler. Högerkvinna, inga problen med invandrare. Medlem i svenska kyrkan utan att vara troende. Tycker kyrkan gör goda samhällsinsatser, hjälper människor och bevarar gamla byggnader och grönområden.

Klart jag ska få besöka kyrkor när helst jag vill och utan några krav på att visa gudstro.
  • Anonym (Alla är inte det)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 12:41:34 följande:
    Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka. 
    Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
    Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.

Fel: De har ju möjlighet att själva gå dit när de vill om de är nyfikna på tron, både till Svenska Kyrkan och till andra samfund.(De andra samfunden skall inte heller glömmas.) När jag kom till tro, vid 16 års ålder, började jag som ensam i familjen själv gå iväg till kyrkan på helgerna. Jag kommer från en sekulär familj, passiva medlemmar i Svenska Kyrkan, och är vad jag vet fortfarande den ende kristne i familjen.

Jag är själv både aktiv medlem(går i Svenska Kyrkan de flesta söndagar och i andra samfund andra söndagar), ledamot i kyrkofullmäktige, gudstjänstvärd och sänder närradio för församlingen, 

Att visa medmänsklighet betyder inte nödvändigtvis att upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Dessutom-om man älskar sin nästa önskar man ju henne/honom det största i ,livet och som kristen så tror jag ju så att det är just detta att lära känna Kristus, och då vill man ju att ens nästa erbjuds exakt det/får möta exakt det i kyrkan. Skolavslutningar där prästen/pastorn har munkavle  ger inte det tillfället. 

Min vision för Svenska Kyrkan är att den tillsammans med andra samfund skall bli ett allt kraftigare verktyg för Guds rike, och det finns faktiskt en hel del församlingar inom SVK idag som jag tror är det. SVK skiljer sig väldigt mycket från plats till plats. På några spårvagnshållplatsers avstånd kan det var helt olika budskap i SVK. På ett sätt är det bra. Alla kan hitta sina präster och sammanhang. Liberalteologiska kan hitta sina och vi konservativa (och nu menar jag andligt-inte politiskt konservativa) kan hitta våra.

nihka skrev 2024-12-09 17:42:21 följande:
    4e läger och finns säkert fler. Högerkvinna, inga problen med invandrare. Medlem i svenska kyrkan utan att vara troende. Tycker kyrkan gör goda samhällsinsatser, hjälper människor och bevarar gamla byggnader och grönområden.

Klart jag ska få besöka kyrkor när helst jag vill och utan några krav på att visa gudstro.

Jag skrev aldrig att man inte skulle få besöka kyrkan utan tro. Såklart jag vill att gudstjänster skall vara öppna för alla oavsett tro (undantaget tex terrorister om de vill slå till mot en kyrka), men det betyder inte att ett trossamfund måste upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Därför är jag inte för skolavslutningar i ett kyrkorum. Däremot kan jag tänka mig att det ordnades tex en skolavslutningsgudstjänst med frivillig närvaro och konfessionella inslag, där präst eller pastor inte har munkavle, och på icke skoltid. Då kunde elever, lärare och andra som frivilligt ville vara där närvara.

Som troende (Jesus är centrum i mitt liv) vill jag att någon enda stans så skall det finnas en fristad för tron, där han faktiskt är den som utgör ett centrum, ett andligt hem för oss troende.

Sedan vad gäller invandrare så skulle jag säga att det är snarare den förda politiken än invandrade individer jag kritiserar, då jag menar att Sveriges migrations- och integrationspolitik totalhavererat och att volymen blivit för stor under senare årtionden.

Anonym (silly) skrev 2024-12-09 16:30:35 följande:
    Kyrkan har under åren haft olika syn på det. 

I perioder är svenska kyrkan öppna och söker kontakt utanför kyrkan.

I andra perioder är svenska kyrkan vända inåt och ägnar sig åt det kyrkliga inom församling och sakrament. 

Svenska Kyrkan (om du nu menar just detta samfundet med ordet "kyrkan" - för ordet "kyrkan" kan ju faktiskt betyda många andra saker också och är absolut inte entydigt) har faktiskt ingen enhetlig syn på saker i allmänhet och ingen enhetlig tro. Snarare är det olika synsätt på olika frågor och olika religion i olika församlingar. SVK har 1000-tals församlingar och dessa skiljer sig enormt mycket. Jag har varit aktiv i SVK länge och har erfarenhet från många församlingar så jag vet detta. Skillnader är ofta större INOM ett samfund än ibland mellan församlingar från olika samfund.

På ett sätt tycker jag att denna mycket stora teologiska bredd är bra. Alla kan hitta sina sammanhang/sina präster/diakoner etc. Liberalteologer kan hitta sina och vi i teologisk mening konservativa kan hitta våra.

Att söka kontakt utanför kyrkan behöver inte innebära att upplåta sin gudstjänstlokal åt sekulära samlingar. Man kan vara utåtriktad på många olika sätt. Själv sänder jag tex närradio för en av Svenska Kyrkans församlingar.

Jag är för att kyrkans lokaler reserveras för kristna aktiviteter. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men själva innehållet på det som görs i kyrkorummet vill jag ska vara Jesus-centrerat.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:04:37 följande:

Jag skrev aldrig att man inte skulle få besöka kyrkan utan tro. Såklart jag vill att gudstjänster skall vara öppna för alla oavsett tro (undantaget tex terrorister om de vill slå till mot en kyrka), men det betyder inte att ett trossamfund måste upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Därför är jag inte för skolavslutningar i ett kyrkorum. Däremot kan jag tänka mig att det ordnades tex en skolavslutningsgudstjänst med frivillig närvaro och konfessionella inslag, där präst eller pastor inte har munkavle, och på icke skoltid. Då kunde elever, lärare och andra som frivilligt ville vara där närvara.

Som troende (Jesus är centrum i mitt liv) vill jag att någon enda stans så skall det finnas en fristad för tron, där han faktiskt är den som utgör ett centrum, ett andligt hem för oss troende.

Sedan vad gäller invandrare så skulle jag säga att det är snarare den förda politiken än invandrade individer jag kritiserar, då jag menar att Sveriges migrations- och integrationspolitik totalhavererat och att volymen blivit för stor under senare årtionden.

Det ordnas ju många sekulära aktiviteter i kyrkor, tex konserter med avgift i domkyrkan. Det inskränker ju inte på något vis kyrkan som en plats för tro. 

Jesus hade ju också en särskild plats för barnen , låt barnen komma till mig. Att låta barnen ha skolavslutning i kyrkan ger en fin atmosfär av högtidlighet till avslutningen. Om barnen får se en Jesusbild  och ett kors på köpet skadar ju inte någon.  Sverige är ju ett land som är byggt på kristen  tro sen 1000 år tillbaks,det är en stor del av vår historia. En stor del av vår kultur bygger på den kristna etiken. Oavsett om man tror eller inte. 

• nihka
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:04:37 följande:

Jag istället tycker om det som det är. Nöjd.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:14:44 följande:

Svenska Kyrkan (om du nu menar just detta samfundet med ordet "kyrkan" - för ordet "kyrkan" kan ju faktiskt betyda många andra saker också och är absolut inte entydigt) har faktiskt ingen enhetlig syn på saker i allmänhet och ingen enhetlig tro. Snarare är det olika synsätt på olika frågor och olika religion i olika församlingar. SVK har 1000-tals församlingar och dessa skiljer sig enormt mycket. Jag har varit aktiv i SVK länge och har erfarenhet från många församlingar så jag vet detta. Skillnader är ofta större INOM ett samfund än ibland mellan församlingar från olika samfund.

På ett sätt tycker jag att denna mycket stora teologiska bredd är bra. Alla kan hitta sina sammanhang/sina präster/diakoner etc. Liberalteologer kan hitta sina och vi i teologisk mening konservativa kan hitta våra.

Att söka kontakt utanför kyrkan behöver inte innebära att upplåta sin gudstjänstlokal åt sekulära samlingar. Man kan vara utåtriktad på många olika sätt. Själv sänder jag tex närradio för en av Svenska Kyrkans församlingar.

Jag är för att kyrkans lokaler reserveras för kristna aktiviteter. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men själva innehållet på det som görs i kyrkorummet vill jag ska vara Jesus-centrerat.

Att Svenska Kyrkan skulle skilja sig så från församling till församling känner jag inte igen. Jag har besökt gudstjönster inom flera olika församlingar i det stift jag tillhör och det är ingen skillnad alls, i budskapet. Däremot kan olika församlingar rikta in sig på olika aktiviteter, utöver Gudstjönsterna , naturligtvis.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 18:21:12 följande:

Det ordnas ju många sekulära aktiviteter i kyrkor, tex konserter med avgift i domkyrkan. Det inskränker ju inte på något vis kyrkan som en plats för tro. 

Jesus hade ju också en särskild plats för barnen , låt barnen komma till mig. Att låta barnen ha skolavslutning i kyrkan ger en fin atmosfär av högtidlighet till avslutningen. Om barnen får se en Jesusbild  och ett kors på köpet skadar ju inte någon.  Sverige är ju ett land som är byggt på kristen  tro sen 1000 år tillbaks,det är en stor del av vår historia. En stor del av vår kultur bygger på den kristna etiken. Oavsett om man tror eller inte. 

Inte rent tidsmässigt/schemamässigt, men jag tänker så här: Om kyrkolokalen är helt reserverad för ett kristet innehåll kommer fler i det allmänna medvetandet att förknippa kyrkorna just med tron och inte tex sekulära konserter. Det kan i sin tur väcka nyfikenhet hos en del individer på vad de här byggnaderna faktiskt är till för och på det faktiska innehållet.

Jag tror att Jesus vill att både barn och vuxna skall komma till honom som frälsare, men en sekulär skolavslutning ser jag inte riktigt som att komma till honom. I en obligatorisk skolavslutning i en kyrka har präst eller pastor munkavle, så budskapet kommer inte fram..

Jag tror tyvärr inte att ett kors eller en Jesus-bild är tillräckligt. Det har länge hållits skolavslutningar i kyrkor och en majoritet av  befolkningen har varit medlemmar och gift sig kyrkligt osv (även om det väl nu är på väg ner under 50%) men Sverige har förblivit till hög % sekulärt. Väckelsen har inte kommit än, och jag tror att det  måste till helt andra saker för att det  skall ske än att barn och ungdomar någon gång då och då kommer in i en kyrka.

Tyvärr skulle jag inte kalla Sverige för ett kristet land. Har det någonsin varit det tänker jag. Men jag älskar mitt 1000 åriga kungarike Sverige

• nattuw
    Anonym (Serbokroat) skrev 2024-12-09 00:21:57 följande:

men oavsett vad, är min synpunkt att Sverige behöver fler invånare för att växa.

En oändlig tillväxt i en ändlig värld är inte en långsiktigt hållbar utveckling.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?