TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 12:41:34 följande:
Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka.
Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.
Fel: De har ju möjlighet att själva gå dit när de vill om de är nyfikna på tron, både till Svenska Kyrkan och till andra samfund.(De andra samfunden skall inte heller glömmas.) När jag kom till tro, vid 16 års ålder, började jag som ensam i familjen själv gå iväg till kyrkan på helgerna. Jag kommer från en sekulär familj, passiva medlemmar i Svenska Kyrkan, och är vad jag vet fortfarande den ende kristne i familjen.
Jag är själv både aktiv medlem(går i Svenska Kyrkan de flesta söndagar och i andra samfund andra söndagar), ledamot i kyrkofullmäktige, gudstjänstvärd och sänder närradio för församlingen,
Att visa medmänsklighet betyder inte nödvändigtvis att upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Dessutom-om man älskar sin nästa önskar man ju henne/honom det största i ,livet och som kristen så tror jag ju så att det är just detta att lära känna Kristus, och då vill man ju att ens nästa erbjuds exakt det/får möta exakt det i kyrkan. Skolavslutningar där prästen/pastorn har munkavle ger inte det tillfället.
Min vision för Svenska Kyrkan är att den tillsammans med andra samfund skall bli ett allt kraftigare verktyg för Guds rike, och det finns faktiskt en hel del församlingar inom SVK idag som jag tror är det. SVK skiljer sig väldigt mycket från plats till plats. På några spårvagnshållplatsers avstånd kan det var helt olika budskap i SVK. På ett sätt är det bra. Alla kan hitta sina präster och sammanhang. Liberalteologiska kan hitta sina och vi konservativa (och nu menar jag andligt-inte politiskt konservativa) kan hitta våra.