• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-12-09 00:05:22 följande:
    Ska man förbjuda dig att åka också?
    Det handlar inte om förbud utan om att ha rimliga villkor för bedömning av skyddsbehov/flyktingstatus och därmed rätten till uppehållstillstånd.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-08 14:54:57 följande:
    JAg är mot skolavslutning i kyrkan av ett annat skäl-vill att kyrkan reserveras för kristna aktiviterer
    Som medlem i Svenska kyrkan tycker jag det är bra om våra unga får besöka kyrkan någon gång om året. Man behöver inte vara troende för att besöka en kyrka.
  • Anonym (Serbokroat)
    Tom Araya skrev 2024-12-09 04:59:36 följande:
    Det stämmer bra utefter min erfarenhet också, men gängkriminaliteten började också växa efter de stora flyktingvågorna från Balkan.

Här var det en Balkan-familj som drev flera restauranger, där var det mycket vapenhot, anlagda bränder och sprängningar. Ryktena säger att det var hård konkurrens med andra egenföretagare med bakgrund på Balkan. En del ville ta över andras verksamhet.
    Ja tyvärr är det sant, men se tex på
    Dragomir Mrsic, från problem till omtyckt och det problemet USA hade under 80-90 talet är här nu i Sverige tyvärr,
    svensk politik och polis behöver styra hårdare och smartare idag än tidigare.
    Det säger jag som fått båda världarna i min uppväxt (jugge+svensk) mix av de två bästa världarna 🙂

tror det finns gott i alla människor men ja vissa behöver omprogrameras 
  • Anonym (Alla är inte det)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-08 09:03:25 följande:

Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit. 

En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det. 

Jag kompletterar mitt svar igår. Jag är som sagt själv emot skolavslutning i kyrkan, av HELT ANDRA SKÄL än något migrationsrelaterat. Som djupt troende kristen, aktiv i olika samfund (mest Svenska Kyrkan  och Katolska Kyrkan) är min tanke att kyrkorummet inte är till som en allmän festlokal/samlingslokal för människor som inte tror, utan är till för att förmedla det kristna budskapet, för bön etc. (Jag är själv högerman och tillhör inte den PK-vänster som av sådana skäl kan vara emot avslutning i kyrkan.)

Vad gäller  Lucia brukar det INTE vara INVANDRARE SJÄLVA som är emot det, utan snarare PK-svenskar (etniska svenskar till vänster som tror att vissa migranter kan ogilla det).

Sedan vad gäller Lucia så är jag själv, (lite "halvkatolik" som jag är Glad )mycket mer intresserad av den verkliga kristna martyren Lucia från Sicilien, som dödades i en av Romarrikets sista förföljelsevågor mot de kristna år 304, än av den figur som bara har namnet gemensamt med henne och som står i centrum vid svenskt Luciafirande.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 07:24:26 följande:
    Som medlem i Svenska kyrkan tycker jag det är bra om våra unga får besöka kyrkan någon gång om året. Man behöver inte vara troende för att besöka en kyrka.

Jag som troende ser det så att det inte ger så mycket. De går därifrån lika icke-troende som de kom. Jag ser det så att kyrkan skall vara till för att förmedla det kristna budskapet, för bön osv,

Icke troende skall vara välkomna att besöka kyrkan när de faktiskt är nyfikna på Jesus, så gudstjänsterna skall självfallet vara öppna för alla och man skall också enskilt kunna besöka en kyrka i lugn och ro, men att kyrkorummet skall vara en allmän festlokal för sekulära evenemang där prästen eller pastorn har munkavle är jag faktiskt emot.

Jag såg en modig präst, kvinnlig sådan (på senare år har en del av de som präster som allra modigast stått upp för klassisk kristen tro varit just kvinnor) uttrycka ungefär det jag tycker.

En kyrkan värd namnet kyrka kan aldrig vara nöjd när dess medlemmar bara kommer vid dop, konfirmation, skolavslutning, vigsel och begravning (och 2 av dessa gånger bärs man in). En kyrka värd namnet är levande tro, inte ritualer och sekulära samlingar.

Det står jag för och skäms inte en millimeter för min tro. Jag är också medlem i Svenska Kyrkan och går i kyrkan varje söndag i olika samfund (mest Svenska Kyrkan, men också andra tex Katolska).

nihka skrev 2024-12-08 09:32:29 följande:
    Finns inga hinder så länge der sker icke-konfessionellt. Det är skollagen som anger att utbildning ska vara icke-konfessionell.

Nej. Lucia firas stort runtom i landet och särskilt på förskolor. Barn tycker det är roligt att klä ut sig. Den åldersgrupp som inte är så noga med Lucia är ungdomar på högstadiet och gymnasiet.

Där vill jag ställa mig i ett 3:e läger. Jag är emot skolavslutningar i kyrkan, men av helt ANDRA skäl än vad vänsterfolk kan vara det. och tänker att kyrkorummet skall vara reserverat JUST FÖR det som är konfessionellt.

Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.

Jag är alltså just pga min tro (och jag är själv aktiv i Svenska Kyrkan) mot skolavslutningar i kyrkan, samtidigt som jag själv är invandringskritisk och högerman-så jag faller inte in i något av lägren i den här diskussionen. Jag har mitt "eget läger" i tråden

KillBill skrev 2024-12-08 09:38:33 följande:
    Det där stämmer väl inte? När man googlar hittar man ett exempel på en förskola som 2018 försökte ställa in luciafirande men där protesterna blev så stora att man backade på beslutet och genomförde lucia som vanligt. Med tanke på att detta hände för 6 år sedan och att det finns över 9 000 förskolor så verkar verkar ditt påstående inte stämma. 

Det som däremot förändrats de senaste åren är att skolor och förskolor oftare firar lucia utan förändrar. Under pandemin var det ett krav och efter pandemin har många förskolor och skolor fortsatt att fira lucia utan föräldrar eftersom man upplever mindre stök när man bara firar lucia med barnen.

Det finns inget som hindrar skolor från att fira skolavslutning i kyrkan  men långt från alla skolor gör det (ofta pga. att det saknas närliggande kyrka). Detta är inget nytt.  Själv gick jag i grundskolan på 70 talet och jag hade aldrig haft skolavslutning i en kyrka. 
    När jag gick i skolan hade vi inte heller skolavslutningar i kyrkor-och som djupt troende kristen är jag emot avslutningar i kyrkorum. Jag  tycker nämligen att kyrkorummet skall vara reserverat för enbart konfessionella aktiviteter, inte för sekulära samlingar genomförda av människor som inte tror.

Någon enda stans i världen måste det få finnas en plats där enbart Jesus står i centrum - en fristad för tron i detta annars så sekulära samhälle, en plats där vi troende har vårt  andliga hem.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:45:57 följande:

Jag som troende ser det så att det inte ger så mycket. De går därifrån lika icke-troende som de kom. Jag ser det så att kyrkan skall vara till för att förmedla det kristna budskapet, för bön osv,

Icke troende skall vara välkomna att besöka kyrkan när de faktiskt är nyfikna på Jesus, så gudstjänsterna skall självfallet vara öppna för alla och man skall också enskilt kunna besöka en kyrka i lugn och ro, men att kyrkorummet skall vara en allmän festlokal för sekulära evenemang där prästen eller pastorn har munkavle är jag faktiskt emot.

Jag såg en modig präst, kvinnlig sådan (på senare år har en del av de som präster som allra modigast stått upp för klassisk kristen tro varit just kvinnor) uttrycka ungefär det jag tycker.

En kyrkan värd namnet kyrka kan aldrig vara nöjd när dess medlemmar bara kommer vid dop, konfirmation, skolavslutning, vigsel och begravning (och 2 av dessa gånger bärs man in). En kyrka värd namnet är levande tro, inte ritualer och sekulära samlingar.

Det står jag för och skäms inte en millimeter för min tro. Jag är också medlem i Svenska Kyrkan och går i kyrkan varje söndag i olika samfund (mest Svenska Kyrkan, men också andra tex Katolska).

Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka. 
    Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
    Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.
  • Anonym (Lollo)

Blir så himla trött på det här eviga snacket om invandrare. Alltid hitta en syndabock för o ta skiten för en dålig ledning. Kan vi inte fråga oss varför alla dessa så kallade representanter (politiker), vill göra stora nedskärningar och tjocka till sin plånbok. Sedan påstå att alla problem är invandrarnas. Tycker det borde finnas ett max tak på hur mycket politiker får ha i lön och att det ska banne mig finnas konsekvenser för allt de ljuger om för sina väljare.

• Anonym (silly)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 12:41:34 följande:
    Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka. 
    Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
    Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.
    Kyrkan har under åren haft olika syn på det. 

I perioder är svenska kyrkan öppna och söker kontakt utanför kyrkan.

I andra perioder är svenska kyrkan vända inåt och ägnar sig åt det kyrkliga inom församling och sakrament. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?