• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-10 12:17:48 följande:

Svenska SSAB vill nu vara inkluderande och uppmanar sina anställda att inte säga God Jul, utan God Helg!
    Har jag missat något? Är detta 1:a april?
    Är detta en del av en  rysk desinformationskampanj som smugit sig in i Expressen?

Nu börjar det väl gå lite väl långt? Det är ju värre än inställda Luciatåg. 
    Skall vi ge upp allt i vår kultur? Skall vi sluta prata svenska också? Det är ju inte så inkluderande att tvinga alla som kommer hit att lära sig ett mycket litet och svårt nordgermanskt språk? 

I dag skall jag åka och köpa en helg gran !

Den skall jag och barnen klä och dekorera på helg aftonen.
  • dacosta

det är klart att invandringen belastar systemet, som inte har de resurser som krävs inräknat i sin budget som är satt att försörja de invånare i det samhälle budgeten är satt efter - till råga på det så kommer invandringen m ett kaos även i mentalitet, det blir disruptivt på alla nivåer VILKET JAG RÅKAR GILLA för jag är punk på det sättet, men problemet är ju att invandringen ORSAKATS, inte vilka följder det får.

gå framlänges..

• Anonym (Muu)

Tja, finns många belastningar. Ett exempel är de ofattbara summor som staten ger Ukraina. Finns inga gränser, miljarderna är nog biljarder. Samtidigt som man skär ner på all sjukvård, barn och äldreomsorg. Eller urfula "konstverk" som beslutas att sättas ut i städer som kan kosta oändliga miljoner. Eller helt orimliga löner till politiker. Sen tycker jag hela kungafamiljen är en rejäl ekonomisk belastning för samhället. Tänk vad alla dessa pengar kunde gått till? Men som sagt. Finns många belastningar. Oändligt många. Skulle alla invandrare lämna Sverige skulle vi få en rejäl kris och brist på läkare och övrig sjukvårdspersonal, brist på personal i äldreomsorgen, barnomsorgen, brist på personal i kollektivtrafiken mm. I dessa områden är det extremt många invandrare som jobbar.

• dacosta
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-12 08:32:18 följande:

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

bjud in mig till den tråden
  • Anonym (Alla är inte det)
    Anonym (Muu) skrev 2024-12-12 14:15:22 följande:

Tja, finns många belastningar. Ett exempel är de ofattbara summor som staten ger Ukraina. Finns inga gränser, miljarderna är nog biljarder. Samtidigt som man skär ner på all sjukvård, barn och äldreomsorg. Eller urfula "konstverk" som beslutas att sättas ut i städer som kan kosta oändliga miljoner. Eller helt orimliga löner till politiker. Sen tycker jag hela kungafamiljen är en rejäl ekonomisk belastning för samhället. Tänk vad alla dessa pengar kunde gått till? Men som sagt. Finns många belastningar. Oändligt många. Skulle alla invandrare lämna Sverige skulle vi få en rejäl kris och brist på läkare och övrig sjukvårdspersonal, brist på personal i äldreomsorgen, barnomsorgen, brist på personal i kollektivtrafiken mm. I dessa områden är det extremt många invandrare som jobbar.

Ingen här har sagt att "alla invandrare skall lämna Sverige". Däremot vad många GLÖMMER vad gäller den offentliga sektorn där man säger att det vore brist utan invandring är att ÄVEN invandrare använder den offentliga sektorns tjänster, så den efterfrågade volymen ökar alltså också med invandring. Även länder med låg invandring har fungerande offentliga sektorer.

Jag är också emot att ge vapen till Ukraina -och emot allt militärt våld.. (Däremot hjälp till civila ukrainare och andra accepterar jag.) Och jag vore såklart även emot att ge vapen till Ryssland-är ingen Putinanhängare.

• Anonym (Muu)
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-12 14:20:21 följande:

Ingen här har sagt att "alla invandrare skall lämna Sverige". Däremot vad många GLÖMMER vad gäller den offentliga sektorn där man säger att det vore brist utan invandring är att ÄVEN invandrare använder den offentliga sektorns tjänster, så den efterfrågade volymen ökar alltså också med invandring. Även länder med låg invandring har fungerande offentliga sektorer.

Jag är också emot att ge vapen till Ukraina -och emot allt militärt våld.. (Däremot hjälp till civila ukrainare och andra accepterar jag.) Och jag vore såklart även emot att ge vapen till Ryssland-är ingen Putinanhängare.

Nja, håller inte med dig riktigt. Tycker också att man ska hjälpa ALLA civila i krig runt om i världen oavsett land om man kan. Sen tycker jag det finns ett tak på hur många oräkneliga miljarder man kan ge. Jag ser hur vården och barnomsorgen går på knäna av personalbrist (besparingar) och det äventyrar människornas och barnens säkerhet. Skolan brister, inga resurser osv osv. Tycker inte man ösa hur mycket miljarder som helst på folkets bekostnad som står kvar med hål i fickorna. Ochvsedan säga vi måste spara. Skönt att du är emot vapengåvor. Det är ju jättebra.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-12 08:32:18 följande:

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

Du har rätt. För att återknyta till T S. 

Ja självklart är invandringen , som den ser ut idag, en belastning fö samhället. 

Men som kristen måste man hjälpa. Frågan är om invandring är det enda och bästa sättet? Hur mycket måste vi hjälpa ? Hur mycket klarar vi  Det är frågan för mig, 

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Muu) skrev 2024-12-12 16:27:58 följande:
    Nja, håller inte med dig riktigt. Tycker också att man ska hjälpa ALLA civila i krig runt om i världen oavsett land om man kan. Sen tycker jag det finns ett tak på hur många oräkneliga miljarder man kan ge. Jag ser hur vården och barnomsorgen går på knäna av personalbrist (besparingar) och det äventyrar människornas och barnens säkerhet. Skolan brister, inga resurser osv osv. Tycker inte man ösa hur mycket miljarder som helst på folkets bekostnad som står kvar med hål i fickorna. Ochvsedan säga vi måste spara. Skönt att du är emot vapengåvor. Det är ju jättebra.
    Ja det är verkligen jättebra att Ukraina står försvarslöst och blir slaktade av Ryssland. Hoppas Sverige är näst på tur, eller hur?
  • dacosta
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 17:43:27 följande:

Du har rätt. För att återknyta till T S. 

Ja självklart är invandringen , som den ser ut idag, en belastning fö samhället. 

Men som kristen måste man hjälpa. Frågan är om invandring är det enda och bästa sättet? Hur mycket måste vi hjälpa ? Hur mycket klarar vi  Det är frågan för mig, 

?som kristen? hjälper man invandraren, o som individ är man rasande ihop m invandraren över att hen är där ELLER
  • dacosta

dacosta skrev 2024-12-12 18:23:08 följande:
    ?som kristen? hjälper man invandraren, o som individ är man rasande ihop m invandraren över att hen är där ELLER
Svar på tråden Är invandringen en belastning?