• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 18:39:00 följande:
    Man kan tycka det är tråkigt med all kriminalitet som vi fått pga invandringen. Jag tror vi är för snälla och naiva. I Tyskland som också tagit emot många från Afrika och Mellanöstern har man inte fått den höga nivå av kriminalitet som vi fått i Sverige. Troligen pga att de har en mycket Starkare poliskår, både fler poliser och tuffare poliskår . I Sverige är det för lätt att begå brott. 
    Jag tycker att du tänker lite fel när du framhåller starkare och tuffare poliskår.

Jag tycker att Svensk politik är felaktig och misslyckad när vi har skaffat oss en samhällsutveckling som har lett fram till sådana fruktansvärda samhällsproblem som har medfört oerhört stora behov av ökat antal poliser, ökade behov i hela rättsväsendet, extremt ökat behov av fängelseplatser, etc, etc.

Jag tycker tvärtemot att en bra utveckling för ett land och dess befolkning är en utveckling som kräver mindre antal poliser.
    Det hade funnits möjligheter att liksom i en del andra jämförbara länder välja en god politik som ger en god samhällsutveckling, ett gott samhällsklimat för landets medborgare, och som inte kräver större och starkare poliskår.

Men gällande följderna av vår misslyckade politik ger jag dig rätt.
    Med de problem vi i Sverige har valt att dra på oss, de problem som väljarna har röstat för, så medför tyvärr dessa följder att vi skulle behöva mycket större och starkare poliskår och ett väldigt mycket förstärkt rättsväsende. För landets och medborgarnas bästa, i den situation vi nu har valt att försätta oss i.

Till de som känner ett behov av att argumentera mot det jag säger så påminner jag om att det finns flera goda exempel på jämförbara länder som har valt en annan, bättre och klokare väg än Sverige och som genom sitt val inte har fått denna fruktansvärda samhällsutveckling som vi har valt att skaffa oss i Sverige.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:52:38 följande:
    Jag tycker att du tänker lite fel när du framhåller starkare och tuffare poliskår.

Jag tycker att Svensk politik är felaktig och misslyckad när vi har skaffat oss en samhällsutveckling som har lett fram till sådana fruktansvärda samhällsproblem som har medfört oerhört stora behov av ökat antal poliser, ökade behov i hela rättsväsendet, extremt ökat behov av fängelseplatser, etc, etc.

Jag tycker tvärtemot att en bra utveckling för ett land och dess befolkning är en utveckling som kräver mindre antal poliser.
    Det hade funnits möjligheter att liksom i en del andra jämförbara länder välja en god politik som ger en god samhällsutveckling, ett gott samhällsklimat för landets medborgare, och som inte kräver större och starkare poliskår.

Men gällande följderna av vår misslyckade politik ger jag dig rätt.
    Med de problem vi i Sverige har valt att dra på oss, de problem som väljarna har röstat för, så medför tyvärr dessa följder att vi skulle behöva mycket större och starkare poliskår och ett väldigt mycket förstärkt rättsväsende. För landets och medborgarnas bästa, i den situation vi nu har valt att försätta oss i.

Till de som känner ett behov av att argumentera mot det jag säger så påminner jag om att det finns flera goda exempel på jämförbara länder som har valt en annan, bättre och klokare väg än Sverige och som genom sitt val inte har fått denna fruktansvärda samhällsutveckling som vi har valt att skaffa oss i Sverige.

Jag tycker att man har ett ansvar för att  hjälpa utsatta och hotade och fattiga människor, som god kristen eller helt enkelt som en god medmänniska.
    Frågan är om det bästa sättet är att utsatta från Mellanöstern och Norra Afrika flyr till Sverige eller om vi skall hjälpa på plats? Denna fråga har knappt diskuterats då den av någon anledning stämplats som en SD rasistisk fråga. Jag tycker fgan är värd att diskuteras mer. 

Vi är ett litet land  och vi skulle kunna hjälpa fler på plats.

De vi tar emot tycker jag vi skall ta emot på bästa sätt, genom att hjälpa till god integration. Alla bidrag bör kopplas till en motprestation, det ökar individens motivation. Krav på att delta i SFI och praktik. Men också morötter genom att erbjuda praktikplatser. Man ser att flyktingar integrerar sig mycket bättre i länder där de inte får en massa bidrag utan motprestation, som tex i Kanada. Vi blir hjälpa dem vi tar emot till att försörja sig själva, inte passivisera dem med bidrag utan motprestation. 

Vi har genom århundraden utvecklat ett relativt konfliktfritt land , där våld bannlysts, inklusive våld i familjen. Nu när vi tar emot flyktingar från länder där våld är mycket vanligare i samhället, även inom familjer, så ställer det naturligtvis mycket stora krav på socialtjänst och polis, som måste förstärkas kraftigt. 

• Anonym (Alla är inte det)
    Anonym (Muu) skrev 2024-12-12 16:27:58 följande:
    Nja, håller inte med dig riktigt. Tycker också att man ska hjälpa ALLA civila i krig runt om i världen oavsett land om man kan. Sen tycker jag det finns ett tak på hur många oräkneliga miljarder man kan ge. Jag ser hur vården och barnomsorgen går på knäna av personalbrist (besparingar) och det äventyrar människornas och barnens säkerhet. Skolan brister, inga resurser osv osv. Tycker inte man ösa hur mycket miljarder som helst på folkets bekostnad som står kvar med hål i fickorna. Ochvsedan säga vi måste spara. Skönt att du är emot vapengåvor. Det är ju jättebra.

Vänta lite. Jag SA INTE att man inte skall hjälpa civila i andra konflikter och katastroflägen, men nämnde just de ukrainska eftersom den jag svarade nämnde Ukraina. Jag  ÖKAR GÄRNA hjälpen, både statlig och tex kyrklig + andra organisationer till katastrof- o krigsdrabbade världen över, Däremot vill jag se en mindre migration till Sverige.

Asylsystemet skall ge skydd åt förföljda men inte vara ett allmänt sätt att försöka lösa stora humanitära kriser, när man kan HJÄLPA FLER i närområden än när man tar hit en viss andel.

dacosta skrev 2024-12-12 18:23:08 följande:
    ?som kristen? hjälper man invandraren, o som individ är man rasande ihop m invandraren över att hen är där ELLER
    Det är inte alltid bästa sättet vid stora humanitära kriser att hjälpa så många som möjligt att en del  kommer hit. Däremot skall möjligheten till asyl finnas för människor som direkt är förföljda
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 18:39:00 följande:
    Man kan tycka det är tråkigt med all kriminalitet som vi fått pga invandringen. Jag tror vi är för snälla och naiva. I Tyskland som också tagit emot många från Afrika och Mellanöstern har man inte fått den höga nivå av kriminalitet som vi fått i Sverige. Troligen pga att de har en mycket Starkare poliskår, både fler poliser och tuffare poliskår . I Sverige är det för lätt att begå brott. 
    Och jag tror inte Tyskland tagit emot lika många från det området per kapita.
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:30:39 följande:
    Oavsett hur din personliga tidplan ser ut så borde du inte medverka till att kapa och förstöra denna viktiga tråd, eller någon tråd för den delen.

Med beaktande av din beskrivna bakgrund och kunskap tror jag att du kan hålla med om att du borde visa lite bättre respekt för trådstartaren och för trådens ämne?

Jag har tidigare i tråden gått in på huvudfrågan, men seden svarade jag någon -tror det var Uppsalabo - angående att en del (bla Uppsalabo) menar att migration bidrar till att ta bort skolavslutningar i kyrkorum. DÄRFÖR nämnde jag en 3:e ståndpunkt som är-VARKEN Woke (och därför nej till avslutningar i kyrkan) ELLER av traditionsskäl ja till avslutningar i kyrkan. Den 3:e ståndpunkten var ett "nej" till att använda kyrkan eftersom jag som troende kristen vill reservera kyrkorummet för helt kristna aktiviteter.

Det berodde alltså på att jag BESVARADE ett uttalande, och det var inte meningen att det skulle bli så mycket mer än det, men sedan fick jag själv flera svar och det rullade på

Jag hade alltså inga "onda" kapningsavsikter. Därför vill jag nu avsluta den delen helt och sen göra en egen tråd. Så vi sätter punkt här

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:30:39 följande:
    Oavsett hur din personliga tidplan ser ut så borde du inte medverka till att kapa och förstöra denna viktiga tråd, eller någon tråd för den delen.

Med beaktande av din beskrivna bakgrund och kunskap tror jag att du kan hålla med om att du borde visa lite bättre respekt för trådstartaren och för trådens ämne?
    Tillägg: Dessutom har jag stor kunskap på området, men som sagt-Vi lämnar detta nu genast. Vi sätter punkt här.
  • Tom Araya

Vad det gäller skolavslutningar och diverse andra traditioner...

Nej, där har inte invandring någon större påverkan av betydelse och i direkt verkan.
    Men signalerna i samhället, där det hela tiden visas oro för hur invandrade ska uppfatta våra traditioner och tanken på att det är våra traditioner och kultur som ska stå tillbaka, är oroväckande enbart av sin blotta existens.
    Men som i det mesta andra när det kommer till migrationens konsekvenser, det är vårt (Sverige, svenska folkets, svenska politikers och svenska myndigheters) ansvar och brister, inte invandrares.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2024-12-13 16:39:00 följande:

Vad det gäller skolavslutningar och diverse andra traditioner...

Nej, där har inte invandring någon större påverkan av betydelse och i direkt verkan.
    Men signalerna i samhället, där det hela tiden visas oro för hur invandrade ska uppfatta våra traditioner och tanken på att det är våra traditioner och kultur som ska stå tillbaka, är oroväckande enbart av sin blotta existens.
    Men som i det mesta andra när det kommer till migrationens konsekvenser, det är vårt (Sverige, svenska folkets, svenska politikers och svenska myndigheters) ansvar och brister, inte invandrares.

Kan du ge exempel på  signaler i samhället, där det hela tiden visas oro för hur invandrade ska uppfatta våra traditioner och tanken på att det är våra traditioner och kultur som ska stå tillbaka?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (silly)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-13 10:45:43 följande:

Jag tycker att man har ett ansvar för att  hjälpa utsatta och hotade och fattiga människor, som god kristen eller helt enkelt som en god medmänniska.
    Frågan är om det bästa sättet är att utsatta från Mellanöstern och Norra Afrika flyr till Sverige eller om vi skall hjälpa på plats? Denna fråga har knappt diskuterats då den av någon anledning stämplats som en SD rasistisk fråga. Jag tycker fgan är värd att diskuteras mer. 

Vi är ett litet land  och vi skulle kunna hjälpa fler på plats.

De vi tar emot tycker jag vi skall ta emot på bästa sätt, genom att hjälpa till god integration. Alla bidrag bör kopplas till en motprestation, det ökar individens motivation. Krav på att delta i SFI och praktik. Men också morötter genom att erbjuda praktikplatser. Man ser att flyktingar integrerar sig mycket bättre i länder där de inte får en massa bidrag utan motprestation, som tex i Kanada. Vi blir hjälpa dem vi tar emot till att försörja sig själva, inte passivisera dem med bidrag utan motprestation. 

Vi har genom århundraden utvecklat ett relativt konfliktfritt land , där våld bannlysts, inklusive våld i familjen. Nu när vi tar emot flyktingar från länder där våld är mycket vanligare i samhället, även inom familjer, så ställer det naturligtvis mycket stora krav på socialtjänst och polis, som måste förstärkas kraftigt. 

På 1970-talet var våldtäkt inom äktenskapet inte olagligt. 

På 1970-talet var inte barnaga olagligt.

För mindre än 100 år sedan sköt svensk militär mot civila medborgare.

Det du skriver är inte någonting som är fler 100-tals år gammalt.

Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor. 

Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?