Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:52:38 följande:
Jag tycker att du tänker lite fel när du framhåller starkare och tuffare poliskår.
Jag tycker att Svensk politik är felaktig och misslyckad när vi har skaffat oss en samhällsutveckling som har lett fram till sådana fruktansvärda samhällsproblem som har medfört oerhört stora behov av ökat antal poliser, ökade behov i hela rättsväsendet, extremt ökat behov av fängelseplatser, etc, etc.
Jag tycker tvärtemot att en bra utveckling för ett land och dess befolkning är en utveckling som kräver mindre antal poliser.
Det hade funnits möjligheter att liksom i en del andra jämförbara länder välja en god politik som ger en god samhällsutveckling, ett gott samhällsklimat för landets medborgare, och som inte kräver större och starkare poliskår.
Men gällande följderna av vår misslyckade politik ger jag dig rätt.
Med de problem vi i Sverige har valt att dra på oss, de problem som väljarna har röstat för, så medför tyvärr dessa följder att vi skulle behöva mycket större och starkare poliskår och ett väldigt mycket förstärkt rättsväsende. För landets och medborgarnas bästa, i den situation vi nu har valt att försätta oss i.
Till de som känner ett behov av att argumentera mot det jag säger så påminner jag om att det finns flera goda exempel på jämförbara länder som har valt en annan, bättre och klokare väg än Sverige och som genom sitt val inte har fått denna fruktansvärda samhällsutveckling som vi har valt att skaffa oss i Sverige.
Jag tycker att man har ett ansvar för att hjälpa utsatta och hotade och fattiga människor, som god kristen eller helt enkelt som en god medmänniska.
Frågan är om det bästa sättet är att utsatta från Mellanöstern och Norra Afrika flyr till Sverige eller om vi skall hjälpa på plats? Denna fråga har knappt diskuterats då den av någon anledning stämplats som en SD rasistisk fråga. Jag tycker fgan är värd att diskuteras mer.
Vi är ett litet land och vi skulle kunna hjälpa fler på plats.
De vi tar emot tycker jag vi skall ta emot på bästa sätt, genom att hjälpa till god integration. Alla bidrag bör kopplas till en motprestation, det ökar individens motivation. Krav på att delta i SFI och praktik. Men också morötter genom att erbjuda praktikplatser. Man ser att flyktingar integrerar sig mycket bättre i länder där de inte får en massa bidrag utan motprestation, som tex i Kanada. Vi blir hjälpa dem vi tar emot till att försörja sig själva, inte passivisera dem med bidrag utan motprestation.
Vi har genom århundraden utvecklat ett relativt konfliktfritt land , där våld bannlysts, inklusive våld i familjen. Nu när vi tar emot flyktingar från länder där våld är mycket vanligare i samhället, även inom familjer, så ställer det naturligtvis mycket stora krav på socialtjänst och polis, som måste förstärkas kraftigt.