TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-13 10:45:43 följande:
Jag tycker att man har ett ansvar för att hjälpa utsatta och hotade och fattiga människor, som god kristen eller helt enkelt som en god medmänniska.
Frågan är om det bästa sättet är att utsatta från Mellanöstern och Norra Afrika flyr till Sverige eller om vi skall hjälpa på plats? Denna fråga har knappt diskuterats då den av någon anledning stämplats som en SD rasistisk fråga. Jag tycker fgan är värd att diskuteras mer.
Vi är ett litet land och vi skulle kunna hjälpa fler på plats.
De vi tar emot tycker jag vi skall ta emot på bästa sätt, genom att hjälpa till god integration. Alla bidrag bör kopplas till en motprestation, det ökar individens motivation. Krav på att delta i SFI och praktik. Men också morötter genom att erbjuda praktikplatser. Man ser att flyktingar integrerar sig mycket bättre i länder där de inte får en massa bidrag utan motprestation, som tex i Kanada. Vi blir hjälpa dem vi tar emot till att försörja sig själva, inte passivisera dem med bidrag utan motprestation.
Vi har genom århundraden utvecklat ett relativt konfliktfritt land , där våld bannlysts, inklusive våld i familjen. Nu när vi tar emot flyktingar från länder där våld är mycket vanligare i samhället, även inom familjer, så ställer det naturligtvis mycket stora krav på socialtjänst och polis, som måste förstärkas kraftigt.
På 1970-talet var våldtäkt inom äktenskapet inte olagligt.
På 1970-talet var inte barnaga olagligt.
För mindre än 100 år sedan sköt svensk militär mot civila medborgare.
Det du skriver är inte någonting som är fler 100-tals år gammalt.
Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor.
Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.