• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 11:43:56 följande:

Om man inte är medlem behöver man inte betala  ett öre i medlemsavgift dvs 0 öre.

Sedan glömmer du att SVK inte är en homogen organisation, Jag väljer bekännelsetrogna församlingar/konservativa församlingar och deras präster och diakoner. Till dessa församlingar når inte liberalteologiska och politiserade biskopars makt över huvud taget fram - församlingar som sannerligen inte är av politisk natur. De finns dels på landsbygden, men även vissa storstadsförsamlingar ingår i den gruppen

I de församlingar jag går i SVK skulle aldrig de liberalteologiska biskoparna släppas upp i predikstolen om ens över tröskeln till kyrkorummet, 

Däremot är det viktigt att till 100% helt befria SVK från allt partipolitiskt inflytande, (för politiker som inte tror bör ha 0 att säga till om i ett trossamfund. Det säger sig självt.)och arbetet med det som en strävan fortsätter bla vi i Frimodig Kyrka med. Jag erkänner inte de liberalteologiska biskoparna och prästerna, och bojkottar "deras gudstjänster". 

Vidare måste den så kallade "lagen om Svenska Kyrkan " avskaffas. Det finns inte någon "lagen om katolska Kyrkan i Sverige" eller "lagen om den hinduiska rörelsen i Sverige"etc. Det vore ju helt & totalt absurt. Politiker har ju inte det minsta med föreningar (och ett trossamfund är ju just en förening) att göra

Vad är en liberalteolog och en liberalteologisk biskop? Vad är det i deras budskap som du känner är så dåligt att du inte kan erkänna dem som de präster och biskopar de är i Svenska Kyrkan? 

Kan du ge några exempel? 
  • Anonym (Alla är inte det)
    Sampo skrev 2024-12-11 11:54:00 följande:

Jag anser att religion ska vara fri från statlig inblandning och att religiösa samfund ska kunna agera utifrån sina övertygelser. Ja den diskussionen kom upp för att någon skrev att skolavslutningar i kyrkolokaler försvinner pga invandring. Då tog jag - som troende - upp att jag av helt annat skäl är emot skolavslutningar i kyrkorummet - nämligen för att jag vill att kyrkorummet ska vara reserverat för specifikt kristna aktiviteter, och skolavslutningar är ju sekulära evenemang där en ev medverkande präst/ pastor ju ändå får munkavle och inte får förmedla det  budskap som själva kyrkorummet är till för att förmedla.

Ja, den diskussionen kom upp för att någon skrev att skolavslutningar i kyrkor tas bort pga invandring. Jag skrev då som troende att jag är emot skolavslutningar i kyrkor av en helt annan orsak - nämligen att jag vill att kyrkorummet skall vara reserverat för specifikt kristna aktiviteter. En skolavslutning är en sekulär samling och kan hållas i någon annan lokal, tex själva skolan. På en skolavslutning får en präst/pastor munkavle och det tycker jag inte är värdigt.

Ja, icke troende politikers makt skall bort från kyrkorna, tex SVK. En kyrka är ju en förening - och politiker styr ju inte i andra föreningar - tex en golfförening eller en fotbollsförening

Sedan tänker jag också att om församlingen och elever och skolpersonal vill kan det hållas en skoavslutningsandakt/gudstjänst med frivillig närvaro på icke skoltid där prästen eller pastorn också är fri att genomföra konfessionella inslag som hör till en andakt

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-11 12:58:25 följande:
    Vad är en liberalteolog och en liberalteologisk biskop? Vad är det i deras budskap som du känner är så dåligt att du inte kan erkänna dem som de präster och biskopar de är i Svenska Kyrkan? 

Kan du ge några exempel? 
    Präster och biskopar i SVK, numera även några präster och pastorer i vissa andra samfund än SVK, som förnekar centrala delar i klassisk kristen tro så som den i ca 2000 år bekänts av den världsvida kyrkan (alla större kristna samfund) . Egentligen skulle detta tas upp i en egen tråd om man skall tala detaljer.. Med inte erkänna  menar jag att jag är noga med val av präst/församling då jag går på gudstjänst, och jag går till sådana präster i SVK  och i andra kristna samfund (är ju ytterst ekumenisk) som helt enkelt förmedlar klassisk kristen tro.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 13:31:10 följande:
    Präster och biskopar i SVK, numera även några präster och pastorer i vissa andra samfund än SVK, som förnekar centrala delar i klassisk kristen tro så som den i ca 2000 år bekänts av den världsvida kyrkan (alla större kristna samfund) . Egentligen skulle detta tas upp i en egen tråd om man skall tala detaljer.. Med inte erkänna  menar jag att jag är noga med val av präst/församling då jag går på gudstjänst, och jag går till sådana präster i SVK  och i andra kristna samfund (är ju ytterst ekumenisk) som helt enkelt förmedlar klassisk kristen tro.
    För mig är det väldigt enkelt. Jag tror på Jesus och det han predikade, Jesus budskap. Det budskapet finns väldigt tydligt bevarat och nerskrivet i Bibelns nya testamente, Evangelierna. 
    Allt det som människor byggt kring Jesus budskap och som kanske kallas teologi är inte intressant för mig. Jag tror på Jesus och hans budskap och det är grunden till all kristen tro och mer behövs inte.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 11:43:56 följande:

Om man inte är medlem behöver man inte betala  ett öre i medlemsavgift dvs 0 öre.

Det är fortfarande de svenska skattebetalarna som vare sig de ville det eller inte tvingades hjälpa till att bygga upp den svenska kyrkans välstånd. Att tvångsanslutningen avskaffats ändrar inte på den saken.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-11 14:03:58 följande:
    För mig är det väldigt enkelt. Jag tror på Jesus och det han predikade, Jesus budskap. Det budskapet finns väldigt tydligt bevarat och nerskrivet i Bibelns nya testamente, Evangelierna. 
    Allt det som människor byggt kring Jesus budskap och som kanske kallas teologi är inte intressant för mig. Jag tror på Jesus och hans budskap och det är grunden till all kristen tro och mer behövs inte.
    Problemet är som jag ser det  att liberalteologerna förnekar just Jesu budskap. Jag väljer av det skälet alltid konservativa präster/pastorer som jag menar bevarar det budskapet och inte gör om det. Jag väljer efter den individuelle prästen/pastorn vart jag går på söndagen, inte efter samfund. Därför besöker jag olika samfund men mest konservativa församlingar som finns i Svenska Kyrkan. Det finns fortfarande många som jag tror mycket bra präster och diakoner inom Svenska Kyrkan, men också de som förändrat Jesu budskap till en oigenkännlighet.
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-12 08:32:18 följande:

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

Om jag hinner skall jag starta en tråd i veckoslutet eller nästa vecka.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-11 14:03:58 följande:
    Jag skall om jag hinner starta en egen tråd på området i veckoslutet. Vi får nog lämna sidospåret även om din o min diskussion är intressant.
    nattuw skrev 2024-12-12 07:50:22 följande:
    Det är fortfarande de svenska skattebetalarna som vare sig de ville det eller inte tvingades hjälpa till att bygga upp den svenska kyrkans välstånd. Att tvångsanslutningen avskaffats ändrar inte på den saken.
    Det ser jag inte som något skäl för mig att sluta arbeta för en kyrka där tron är i ett absolut centrum.  Men vi får kanske lämna detta sidospår nu enligt TS önskemål. Jag startar ev en egen tråd snare i veckan med bla dessa saker
Svar på tråden Är invandringen en belastning?