• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Astrid)

Varför ska så många fina svenska traditioner försvinna därför att vi hela tiden måste ta hänsyn till invandrarna? Minsta lilla och det är rasism. Men vi blir kallade för smuts, och de hänvisar till hemska saker i Koranen. De skriver på forum att de ska ta över landet och göra det muslimskt, vilket de mer eller mindre har lyckats med. 

De har fått komma hit utan att varken kunna språket, det finns ett par hundra tusen analfabeter, de hade inget jobb och inga pengar. Och det tar c:a 7-8 år innan hälften har ett arbete. Men ändå så skriker de ut sitt hat gentemot oss svenskar på forum trots alla förmåner. Och de får garantipension, och bidrag, även om de inte har betalat en krona i skatt. 

Och dessutom är Sverige nu förstört med bedrägerier, misshandel, hot, skjutningar, mord och sprängningar. Av de 9 000 ensamkommande "barnen", som Annie Lööf släppte in, hamnade var tredje på SiS-hem 1-2 år senare.

Så visst har denna invandring, även kallad för flyktingkris, påverkat Sverige på ett mycket negativt sätt. Och detta är inte lögner eller förtal, allt går att läsa i tidningarna. 

• Tom Araya
    nihka skrev 2024-12-06 21:04:01 följande:
    Vanligt att ukrainare besöker Ukraina. Kvinnor som reser för att exempelvis ?jälpa släktingar och se till de egna fastigheterna, för att skaffa diverse dokumentation och för kontakt med myndigheter. Ska vi skicka ut dem och barnen efter dem? Måste ju vara ett fakekrig, eller?
    Se över fastigheter är tveksamt skäl. Men absolut nödvändiga familjeangelägenheter kan finnas och som inte kan vänta.
    Man skulle kunna ha en enkel ansökans- eller anmälningsprocess hos migrationsverket eller sociala myndigheter där man anger sina skäl och får godkänt eller avslaget. I de fallen reser man såklart utan barn och deras mammor och man har en plan för sin säkerhet.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-12-06 23:30:38 följande:
    Det kommer vänsterns gråterskor att stoppa  här.
    Känner du inte till några godhetsknarkarprojekt som vill åka hem och begrava sina stupade män?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-12-07 02:07:07 följande:
    Se över fastigheter är tveksamt skäl. Men absolut nödvändiga familjeangelägenheter kan finnas och som inte kan vänta.
    Man skulle kunna ha en enkel ansökans- eller anmälningsprocess hos migrationsverket eller sociala myndigheter där man anger sina skäl och får godkänt eller avslaget. I de fallen reser man såklart utan barn och deras mammor och man har en plan för sin säkerhet.
    Du avgör inte vad som är viktigt för en annan människa och inte. Det räcker med att utresan dokumenteras och så sätter man en rimlig tidslängd för att det inte ska anses som dubbelt boende. Man tar givetvis med sig vem man vill. Sverige är inget interneringsläger.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Astrid) skrev 2024-12-07 01:17:17 följande:

Varför ska så många fina svenska traditioner försvinna därför att vi hela tiden måste ta hänsyn till invandrarna? Minsta lilla och det är rasism. Men vi blir kallade för smuts, och de hänvisar till hemska saker i Koranen. De skriver på forum att de ska ta över landet och göra det muslimskt, vilket de mer eller mindre har lyckats med. 

De har fått komma hit utan att varken kunna språket, det finns ett par hundra tusen analfabeter, de hade inget jobb och inga pengar. Och det tar c:a 7-8 år innan hälften har ett arbete. Men ändå så skriker de ut sitt hat gentemot oss svenskar på forum trots alla förmåner. Och de får garantipension, och bidrag, även om de inte har betalat en krona i skatt. 

Och dessutom är Sverige nu förstört med bedrägerier, misshandel, hot, skjutningar, mord och sprängningar. Av de 9 000 ensamkommande "barnen", som Annie Lööf släppte in, hamnade var tredje på SiS-hem 1-2 år senare.

Så visst har denna invandring, även kallad för flyktingkris, påverkat Sverige på ett mycket negativt sätt. Och detta är inte lögner eller förtal, allt går att läsa i tidningarna. 

Det värsta är den ökade kriminaliteten. 
  • nihka
    Anonym (Astrid) skrev 2024-12-07 01:17:17 följande:

Varför ska så många fina svenska traditioner försvinna därför att vi hela tiden måste ta hänsyn till invandrarna? 

Nämn en svensk tradition som har försvunnit.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-12-07 13:54:09 följande:
    Du avgör inte vad som är viktigt för en annan människa och inte. Det räcker med att utresan dokumenteras och så sätter man en rimlig tidslängd för att det inte ska anses som dubbelt boende. Man tar givetvis med sig vem man vill. Sverige är inget interneringsläger.
    Det är rimligt att en myndighet väger hemreseskälen mot de skäl som de immigrerade har fått uppehållstillstånd på.

Om man inte har särskilda skäl eller särskilt har beaktat och vidtagit åtgärder för familjens säkerhet vid resan så borde det ses som en semesterresa, vilket jag anser är skäl för att dra tillbaka uppehållstillstånd.
  • Anonym (Uppsalabo)
    nihka skrev 2024-12-07 20:49:18 följande:
    Nämn en svensk tradition som har försvunnit.

Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit. 

En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det. 

• nihka
    Tom Araya skrev 2024-12-08 07:44:16 följande:
    Det är rimligt att en myndighet väger hemreseskälen mot de skäl som de immigrerade har fått uppehållstillstånd på.

Om man inte har särskilda skäl eller särskilt har beaktat och vidtagit åtgärder för familjens säkerhet vid resan så borde det ses som en semesterresa, vilket jag anser är skäl för att dra tillbaka uppehållstillstånd.
    Nej, det är inte rimligt att staten lägger sig i vart människor reser och i vilket syfte annat än om man tänker ansluta sig till en terrororganistation eller begå andra brott. Däremot kan längden på utlandsvistelsen ses som att man inte längre är bosatt i Sverige.

Sedan finns inget ansvar att hjälpa människor hem som rest till områden som UD avråder från att resa till.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?