• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Kroll.)

Invandringen av folk från MENA-länderna är definitivt en belastning. Däremot inte  invandringen från övriga världen. Den har berikat Sverige.

• nihka
    Rataxes skrev 2024-10-29 17:17:38 följande:
    Jodå, själv jobbade jag i princip heltid 3 år medan jag pluggade på Chalmers, skönt att gå skuldfri ut i arbetslivet, och med en sparad slant på fickan. Hade man föräldrar som bär låginkomsttagare hade man inget väl.
    Vad har det med gränspendlande att göra?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-11-04 05:57:19 följande:
    Vad har det med gränspendlande att göra?
    Vad har gänspendlande med trådens ämne att göra?

Åter till trådens ämne:

Ja. Alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.

På det sätt som beskrivs i trådstarten är invandringen rent faktabaserat en stor och allvarlig belastning.

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Det spelar ingen roll att vissa som bara utgör en liten högljudd minoritet ständigt försöker flytta fokus bort från trådens ämne, att dessa ständigt försöker dölja och förneka sanningen,
    det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga fakta i fantasifulla förklaringsmodeller, det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga sanningen,
    alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.
  • Mentat
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-04 09:17:46 följande:

Åter till trådens ämne:

Ja. Alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.

På det sätt som beskrivs i trådstarten är invandringen rent faktabaserat en stor och allvarlig belastning.

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Det spelar ingen roll att vissa som bara utgör en liten högljudd minoritet ständigt försöker flytta fokus bort från trådens ämne, att dessa ständigt försöker dölja och förneka sanningen,
    det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga fakta i fantasifulla förklaringsmodeller, det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga sanningen,
    alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.
    Som jag påpekade för drygt 2500 inlägg sedan: Viss invandring är helt klart en belastning. Annan invandring kan vara berikande. Jag tycker att man måste kunna skilja på invandring och invandring.
    Mentat skrev 2024-11-04 09:28:55 följande:
    Som jag påpekade för drygt 2500 inlägg sedan: Viss invandring är helt klart en belastning. Annan invandring kan vara berikande. Jag tycker att man måste kunna skilja på invandring och invandring.
    Ja du har rätt, men bara delvis rätt.

Att begränsa beskrivningen till att använda ord som att "viss" invandring är en belastning anser jag inte vara att beskriva belastningen på ett objektivt och ärligt sätt.

Vi måste ju åtminstone börja vara ärliga och öppna med att summan av minusposter har numera kommit att bli nästan oändligt mycket större än summan av plusposter.

De fruktansvärda samhällsproblem vi har valt att dra på oss i Sverige står ju inte i någon rimlig proportion vid en internationell jämförelse, inte när vi kollar andra jämförbara länder, inte heller när vi kollar våra nordiska grannländer.

Sverige har under ganska långa tider klarat av att ligga i toppen när det gäller alla möjliga och omöjliga undersökningar, vi har ofta tillhört de bästa i klassen.
    Men så är det ju inte längre.
    Och när det gäller våra fruktansvärda samhällsproblem så tillhör vi ju de allra sämsta i klassen.

Varför ska ett så bra land som Sverige (tidigare ett så bra land...), förr väldigt ofta bland de bästa i klassen, numera tvingas acceptera att vara bland de sämsta i klassen?
    I mina ögon finns ingen rimlig förklaring till att acceptera att gå från att vara bäst till att bli bland de allra sämsta.
    Det finns ingen rimlig förklaring.

Sveriges samhällsproblem med bl a kriminaliteten har ju utvecklats på ett fruktansvärt sätt under bara de senaste 10 - 20 åren. 
    Andra jämförbara länder har inte haft denna fruktansvärda utveckling.

Vilken är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och de jämförbara länderna?
    Jo, det är Sveriges misslyckade invandringspolitik som är den enskilt största skillnaden och den enskilt största orsaken.
    Varför ska vi ställa till det för oss på detta sätt? När andra jämförbara länder inte har måst ställa till det så?
    Varför är vi så mycket sämre än våra nordiska grannländer och de allra flesta jämförbara länder?

Varför går vi från att vara bland de bästa till att bli bland de allra sämsta?
  • Mentat

Javisst, problemet är ju att vi tagit emot väldigt många från länder vars värderingar är närmast diametrala mot våra egna. Min poäng är mest att det inte är invandring som sådan som är felet utan vilka och hur många vi har tagit emot.

Mentat skrev 2024-11-04 11:56:08 följande:

Javisst, problemet är ju att vi tagit emot väldigt många från länder vars värderingar är närmast diametrala mot våra egna. Min poäng är mest att det inte är invandring som sådan som är felet utan vilka och hur många vi har tagit emot.

I detta är vi helt överens.
    Men då är det ju inte lämpligt att använda så begränsande ord som "viss" invandring.

Arbetskraftsinvandring t ex ger mycket mera plus än minus, så resultatet blir mycket positivt, i denna relativt lilla begränsade del, alltså en viss del av invandringen.
  • Mentat
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-04 12:19:01 följande:
    I detta är vi helt överens.
    Men då är det ju inte lämpligt att använda så begränsande ord som "viss" invandring.

Arbetskraftsinvandring t ex ger mycket mera plus än minus, så resultatet blir mycket positivt, i denna relativt lilla begränsade del, alltså en viss del av invandringen.
    Ja, just det: "alltså en viss del av invandringen". Såvitt jag just nu känner till har vi inte haft nämnvärda problem med vietnamesiska båtflyktingar, serber och kroater eller för den delen ukrainare.
  • Anonym (Alla är inte det)
    Padirac skrev 2024-11-03 16:07:04 följande:
    Så vilken ålder är dessa personer i då?

Vilka saknade kunskaper har de för universitetsstudier, hur blev de antagna menar du?

1) Andra åldrar än högskoleålder

2) I o f s så har det från universitetshåll klagats på at man numera (i tex matematik) får börja med att fylla i bristande kunskaper från gymnasiet innan man kan gå in på högskolestoffet MEN jag syftade INTE på personer som antagits till högskolan.

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-04 09:17:46 följande:

Åter till trådens ämne:

Gränspendlande är en faktor bland flera andra som inte räknas in när man räknar på försörjningsgraden i Sverige.

Jag hade varit väldigt orolig om jag hörde röster komma från bokstäverna på skärmen.

Nu talar ju inte du för någon mer än dig själv oavsett vad du envisas med att inbilla dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?