Mentat skrev 2024-11-04 09:28:55 följande:
Som jag påpekade för drygt 2500 inlägg sedan: Viss invandring är helt klart en belastning. Annan invandring kan vara berikande. Jag tycker att man måste kunna skilja på invandring och invandring.
Ja du har rätt, men bara delvis rätt.
Att begränsa beskrivningen till att använda ord som att "viss" invandring är en belastning anser jag inte vara att beskriva belastningen på ett objektivt och ärligt sätt.
Vi måste ju åtminstone börja vara ärliga och öppna med att summan av minusposter har numera kommit att bli nästan oändligt mycket större än summan av plusposter.
De fruktansvärda samhällsproblem vi har valt att dra på oss i Sverige står ju inte i någon rimlig proportion vid en internationell jämförelse, inte när vi kollar andra jämförbara länder, inte heller när vi kollar våra nordiska grannländer.
Sverige har under ganska långa tider klarat av att ligga i toppen när det gäller alla möjliga och omöjliga undersökningar, vi har ofta tillhört de bästa i klassen.
Men så är det ju inte längre.
Och när det gäller våra fruktansvärda samhällsproblem så tillhör vi ju de allra sämsta i klassen.
Varför ska ett så bra land som Sverige (tidigare ett så bra land...), förr väldigt ofta bland de bästa i klassen, numera tvingas acceptera att vara bland de sämsta i klassen?
I mina ögon finns ingen rimlig förklaring till att acceptera att gå från att vara bäst till att bli bland de allra sämsta.
Det finns ingen rimlig förklaring.
Sveriges samhällsproblem med bl a kriminaliteten har ju utvecklats på ett fruktansvärt sätt under bara de senaste 10 - 20 åren.
Andra jämförbara länder har inte haft denna fruktansvärda utveckling.
Vilken är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och de jämförbara länderna?
Jo, det är Sveriges misslyckade invandringspolitik som är den enskilt största skillnaden och den enskilt största orsaken.
Varför ska vi ställa till det för oss på detta sätt? När andra jämförbara länder inte har måst ställa till det så?
Varför är vi så mycket sämre än våra nordiska grannländer och de allra flesta jämförbara länder?
Varför går vi från att vara bland de bästa till att bli bland de allra sämsta?