Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Rataxes skrev 2023-03-17 05:30:31 följande:
    Det där drabbar ju resten av hyresgästerna när hyresvärdarna måste höja hyrorna för att ha råd att renovera vandaliserade lägenheter som Migränverket vägrar ta ansvar för.

Ett problem vi inte har, våra inneboende har varit så rädda om sitt boende. Hjälper till med sysslor och städar hela huset.
    Det är tragiskt när godhetsknarkare som "hjälper" flyktingar utnyttjar dem som gratis arbetskraft. Det kommer man ifrån när de får ett eget boende. Att människor vandaliserar sina egna hem förekommer förstås, sorgligt nog, men är knappast normen. 

Sedan får man hålla isär legitima ärenden och falska claims från skrupellösa skojare som köpt ruckel för att casha in på flyktingvågen och som sedan försöker få gratis statlig renovering. De är inte heller normen men finns likväl.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Så olika) skrev 2023-07-16 21:10:18 följande:
    Ja, de vill jobba till skillnad från ekonomiska migranter som kommit hit för att lyfta bidrag.
    Om man nu räknar de som ägnar sig åt prostitution som att de har jobb.
  • nihka
    Anonym (Så olika) skrev 2023-07-16 23:23:59 följande:
    Stämmer.

Den invandring som kom till Sverige fram till cirka 1980 var lönsam och den som kommit efter har varit olönsam.

Senare års invandring från MENA-länderna har varit en katastrof för Sverige.
    Flyktingar tas inte emot för att de är "lönsamma" utan för att de flyr från krig och förföljelse.

Tänker du varje gång du skänker pengar till en välgörenhetsorganisation att det ska vara "lönsamt" för dig?
  • nihka
    Anonym (Så olika) skrev 2023-07-16 23:40:20 följande:
    Det främsta argumentet som framfördes under flyktingkrisen var just lönsamheten.

Flyktingar skulle ge Sverige en superekonomi, rädda pensionerna och berika oss med högutbildade människor.

Stämmer som du säger att man tar emot flyktingar av humanitära skäl, det är nämligen inte lönsamt.
    Nej, det enda egentliga argumentet var att ta emot flyktingar och där finns absolut inga skrivningar om "lönsamhet". 

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Att-ansoka-om-asyl/Asylregler.html

Fast det skrev jag inte mer än i dina drömmar. Vad som är ekonomiskt lönsamt är olika och beroende på tidsperspektivet. 
  • nihka
    Tom Araya skrev 2023-07-17 00:02:12 följande:
    Välfärdsstaten förutsätter att det är tillräckligt många som bidrar och tillräckligt få som behöver dess stöd. Även integration förutsätter att de invandrade lever som en minoritet i samhällets alla delar.
    Försämrar man den balansen så havererar systemet.
    Reinfeldt hade inga betänkligheter i detta, då han ändå vill lägga ner välfärden och dessutom såg möjlighet till billig arbetskraft för företagen. 
    Det är i huvudsak arbetarklassen och de socioekonomiskt utsatta som får betala priset.
    Jaså hade han inte det. Och ni satt länge och väl och pratade om detta och han delgav dig sin syn på det hela. Sedan finns det "små fåglar" som viskar internationella strategier i ditt öra.

Någon behöver komma ner på jorden.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-17 14:05:53 följande:
    Ja, att det fria skolvalet har sina delvis negativa effekter gör ju inte den oreglerade massinvandring vi haft bättre på något sätt !
    Sverige har aldrig haft en "oreglerad massinvandring". Migrationen har alltid varit reglerad. Varför hittar du på?
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-17 15:04:10 följande:

Nedskräpning är ett stort problem som orsakats av massinvandringen de senaste åren.  I min stad finns områden som domineras av invandrare från Afrika och Mellanöstern. I dessa områden är det skräpigt och smutsigt och allmänt otrevligt trots att kommunen satsar massor av extra pengar på att få dessa områden rena och trivsamma. Hyreslägenheter i dessa områden slits också ner väldigt snabbt och förstörs. 

I ett av dessa områden finns ett område med kolonilotter som utvecklats till en mindre katastrof, enligt en artikel i vår regionala tidning. Dikena runt lotterna är fyllda av mänsklig avföring, inga regler följs och grödorna stjäls.

De som bor i radhus i dessa invandrarområden i min stad kan inte ens plantera ett nyinköpt träd på sin lilla trädgård, om de ändå gör det, är det i regel någon som gräver upp och stjäl trädet under natten. 

Så vad du försöker säga är att det prunkar på invandrarfamiljernas balkonger eller att (rad)husägarna köper stöldgods?
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-18 09:08:58 följande:

Den har i alla fall inte varit reglerad på ett sätt som fungerat.
    Tex har vi väldigt många som uppehåller sig i landet utan tillstånd till detta. Tex efter avslag på asylansökan.  

Nu börjar regeringen strama åt både asyl och arbetskraftsinvandringen, vilket jag uppskattar. 

Jag ser faktiskt ingen skillnad, men du menar att regeringen har riktat in sig på och börjat komma till bukt med de som uppehåller sig i landet utan tillstånd?
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-18 09:44:22 följande:
    Ja, man gör fler utlänningskontroller på arbetsplatser. Nu har man också börjat granska arbetstillstånden hårdare, där det varit mycket fusk och utnyttjande. Nu senast är det aktuellt med bärplockare från Thailand som utnyttjats och lurats hit i många år. Många har åkt hem förtvivlade och skuldsatta för livet. Detta har man nu börjat kontrollera och ett bärflretag blev nyligen av med 450 arbetstillstånd, nör man nu nyligen gjorde kontroller visade det sig att de lokaler där plockarna skulle bli var undermålig och mögliga. 
    Och det är de här thailändarna som bajsar i dikena runt era kolonilotter?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?