Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-08 12:05:32 följande:
    Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel,

eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.
    Det finns inga omskrivningar utan det har handlat om huruvida man kan se läget i landet gällande vem som belastar vården genom att kika in på sin lokala vårdcentral, vilket man förstås inte kan.

Du får gärna fortsätta inbilla dig motsatsen om det gör dig lyckligare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-08 12:09:58 följande:
    Du visar bara att Padrirac hade rätt:

Folk ser det de vill se...

nihka, du räknas också till folk
    Jag har inte påstått att det jag ser på min vårdcentral är representativt för landet i stort.

Du kanske missade det men att jag skulle kunna använda vad jag ser som underlag för läget i landet är förstås lika absurt som att någon annan kan det.

Du vill så gärna att jag ska ha fel om något - vad som helst egentligen, men dina hang-ups är inte relevanta för tråden.
  • nihka
    KillBill skrev 2024-07-09 10:39:34 följande:
    Det som är fel i din argumentation är följande: Att en flykting passerar ett annat  land innan Sverige innebär inte att flyktingen inte flyr från krig och eller förföljelse. 

Menar du att de Ukrainska flyktingar som nått Sverige genom att passera Danmark inte längre flyr från krig?
    Tror inte du kommer få något svar på det, mer än en massa gläfs.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 15:40:12 följande:
    Jag är beredd att ge min syn också på detta sedan du har svarat på mina enkla och tydliga frågor,
    och på sakligt sätt har visat vad som skulle vara fel i det jag har skrivit.
    Det enda som är intressant i sammanhanget är att människor inte slutar vara flyktingar när de korsar en landgräns. Vad du tycker hit och dit om asylregler förändrar inte asylregler och det förändrar verkligen ingenting om vem som räknas som flykting och inte.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-07-09 18:46:51 följande:
    Ukrainare omfattas av EU:s massflyktsdirektiv och är därmed en del av den gemensamma asylpolitiken inom EU och det stipulerar att medlemsländerna skall dela på ansvaret.

Det innebär att det inte är relevant att jämföra ukrainare med flyktingar från andra länder då de enligt Dublinförordningen skall söka asyl i det första EU-land de kommer till och syftet med det var just att man inte skall kunna själv välja i vilket land man vill söka asyl.

Jag förstår att du vill tvåla till en meningsmotståndare men här jämför du äpplen med päron.
    Fortfarande är man flykting även om man korsar en landgräns. Ingen skillnad på ukrainare och andra som flyr krig oavsett vilket land de hamnar i. Det finns inga äpplen och päron i krig. Bomber och kulor dödar och man vill fly från dem oavsett vilket land man kommer. Och då är man flykting. 
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 20:26:58 följande:
    Tack mentat.
    Det var precis detta jag tänkte på, och också en av orsakerna till att jag valde att inte nappa på kroken om Ukrainare.
    Jag hade tänkt ta upp detta i nästa steg, när den medlemmen förhoppningsvis hade besvarat mina enkla frågor.

Det där med att dra in Ukrainare är bara ännu ett exempel på att försöka flytta fokus, att lägga upp dessa ständiga dimridåer och att förneka sanningen, 
    ett försök som återigen lyckades genom att du och jag nu skriver om den saken i stället för ämnet och det tråden egentligen handlar om.

Det får man ge vissa högljudda vänsterblivna, de har en mycket stor uthållighet och mycket väl inövad och utpräglad förmåga att lyckas flytta fokus, lägga ut dimridåer för att försöka dölja och förneka det uppenbara, att Sveriges förda invandringspolitik har varit, och till stora delar fortfarande är, en allvarlig katastrof och en mycket stor belastning.

Men tack än en gång för att du sakligt visar att denna ack så högljudda medlemmen återigen trampade i klaveret och har så uppenbart fel.
    LOL, tänkte du inte alls på och dessutom irrelevant.

Du får lära dig att alla som flyr krig kallas flyktingar. Om inte annat så ser man på ordens släktskap. Fly - flykt - flykting. Hör med en modersmålstalare om du inte tror mig.

Sedan tycker jag du ska söka för det där att du hör ljud från skriven text. Låter allvarligt!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 16:43:00 följande:

Alla ständiga försök att flytta fokus från det jag faktiskt skriver,
    alla ständiga försök till förnekelse och att lägga ut dimridåer,
    hjälper bara till att tydliggöra att ingen har lyckats på sakligt sätt motsäga det jag faktiskt skriver.

T ex att:
    De allra flesta, en klar majoritet, av de som kommit till Sverige har kommit från Danmark.
    De allra flesta är alltså INTE människor som flyr från krig och förföljelse.
    Det råder nämligen inte krig i Danmark.

Syftet med den svenska migrationen är alltså INTE att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. 

Det är alltså helt uppenbart att de som har gjort sitt eget val att resa från Danmark till Sverige har gjort detta valet av helt andra orsaker än att man skulle fly för sitt liv och/eller fly från krig.

Ukrainare som åker hem på "semester". Hur ställer du dig till det? Förverkat sin flyktingstatus? Nu är det oftast inga rena nöjesresor utan för att exempelvis hjälpa äldre släktingar och ordna med sina affärer.

Sedan har inte alla ukrainare ens flytt hit utan familjen levde här tillfälligt för jobb innan kriget. Eller så jobbade mannen här och fru och barn kom efter krigsutbrottet. Då är mannen inte flykting?

Du kan nog ta upp hela fruktskålen utan att reda ut detta för dig själv.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 11:05:51 följande:
    Tack.

Återigen bekräftar du tydligt att alla de gör som sitt val att resa från Danmark till Sverige, dessa är inte flyktingar.

Tack för din bekräftelse och ditt tydliga klarläggande.
    Tack för ditt klargörande om att personer från Ukraina som kommit via Danmark eller annat land på vägen till Sverige inte är flyktingar utan resenärer.

Nu delar inte jag och resten av världen din syn där men det klargör i alla fall var du står.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 15:07:17 följande:

på förekommen anledning frågar jag dig, klarar du förstå UNHCR:s ord och innebörden i följande?

att söka skydd i ett närliggande land

Och du förstår att Ukraina inte är ett "närliggande land" i förhållande till Sverige?

Geografi avgör inte om en person är flykting eller inte utan om den har flytt. Man kan också vara internflykting vilket betyder att du flyr från ett område till ett annat inom landets gränser.
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-07-11 11:36:38 följande:
    Ukraina är ett Europeiskt land och hela EU hjälper självklart till! Europa är vårt närområde.
    Absolut! Precis som Belarus och Ryssland är europeiska länder.

Vi hjälper självklart till i vårt närområde som Syrien som ligger lika långt österut som Ukraina och lika långt söderut som Grekland.

Fast jag tycker man hjälper människor som behöver hjälp.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?