Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-07-03 17:02:39 följande:
    Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu. Men det vill förstås ingen tala om. 
    Sist jag var på vårdcentralen var det mest äldre personer och på röntgen var det också mest äldre personer och några ungdomar/unga vuxna. Såg ut att vara sportskador hos de yngre. Inga invandrare alls vad man kunde se förutom bland personalen där flera hade utländskt klingande namn på sina namnskyltar.

Däremot fanns det mammor med barn med utländskt ursprung på BVC.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2024-07-03 18:22:52 följande:
    Ja, så länge nyrekryteringen kan fortgå så fylls det på med fler som dödar och dödas.

Tyvärr är det inget som det verkar vara fokus på, och det kallas nedlåtande för 'saft och bulle' här på forumet.

Den danska kritiken mot Sveriges införande av de danska hårdare tagen var att Sverige missade att den danska regeringens främsta åtgärder var just det förebyggande arbetet med 'saft och bulle' för att stoppa nyrekrytering.

Att grov brottslinget som strider om makt och pengar har ihjäl varandra är inte förvånande.
    Äh, gnällspikars gräll är inget att fästa sig vid. Undrar om det är samma gnällspikar som ockdå göder de kriminella gängen genom att köpa partydroger. Ingen business utan kunder.
  • nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-04 14:41:12 följande:

Allt måste inte vara "formellt utrett"..

Jo, om man presenterar det som fakta.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-04 15:51:16 följande:
    Du har fel.
    Det jag kan se med egna ögon och konstatera på säkert sätt, det är fakta.

Om jag kan se att solen skiner så skiner den. Det är fakta. Även utan att jag kollar vad som vetenskapligt har belagts om den saken.
    Nej, fel. Det är inte fakta uan anekdotisk bevisföring. Solen kanske skiner där du tittar upp, men det innebär inte att du vet något om hur det ser ut runt nästa krök.

Det finns ganska många vårdcentraler i landet och hur det ser ut på din när du råkar vara där säger noll och ingenting om hur det ser ut i övriga landet eller ens hur det ser ut på "din" vårdcentral när du inte är där.
  • nihka

En med många djupa tankar skrev 2024-07-04 16:03:38 följande:

Bra formulerat. Jag är själv - även om jag står långt till höger politiskt - en av dem som erkänner att vi har ett klimatproblem. Jag har t.ex  iaktagit samma gräsmatta från mitt fönster under 20 vintrar, och jag har sett trenden att de normala nordiska snötäckena inte längre finns där på vintrarna.

När jag nämner detta offentligt så kommer alltid "klimatförnekarna" med diagram med olika kurvor och skall "visa" att jag  minsan har fel, och att jag minsan är ovetenskaplig, men jag har sett vad jag har sett sedan 2005.

Likadant har jag sett en demografisk förändring vad gäller sammansättningen av stadens invånare vad gäller i vilka länder de har sitt ursprung. Jag har inga tabeller och diagram över det, men jag har sett det själv med mina egna ögon.

Hur vet du att de inte har grävt ner rör i gräsmattan på senare år?

Vilket förstås inte motsäger klimatförändringar.

Hos oss hade vi rekordmycket snö i vintras - vilket inte bevisar något mer än att vi hade rekordmycket snö i vintras.

Du kan alltså avgöra genom att titta på människor vilket land de ursprungligen kommer från. Imponerande! Kan du se vilken stad också?

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-05 08:28:57 följande:
    Om jag kan se att solen skiner så skiner den.
    Du kan protestera bäst du vill men anekdotisk bevisföring är inget bevis för något mer än vad du kan se genom ett sugrör. Det finns inga generella slutsater att dra.

Att du kan se solen i talande stund säger noll och ingenting om hur det ser ut generellt med vädret i ditt närområde/landet/planeten eller över tid. Noll.
  • nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-05 14:15:12 följande:

Stopp o belägg. Det är INTE anekdotisk bevisföring om man INTE HÄVDAR att man har BEVIS. Om man klart och tydligt säger som jag brukar göra: "Detta är mina faktiska observationer" av något fenomen så kan det faktiskt var intressant, och det är inte det som du anklagar  för att vara anekdotisk bevisföring.

Jag brukar hamna i den här diskussionen på helt andra och mycket intressanta områden tänker jag.

"Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu."

Anekdotisk bevisföring där man menar att man kan dra generella slutsatser av ett mycket begränsat observationsunderlag.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-07 13:38:37 följande:
    Om jag kan se att solen skiner så skiner den.

Men du lyckas inbilla dig själv att den inte skiner om inte jag kan framlägga vetenskapliga bevis för att den skiner.
    Detta är ju fullkomligt absurt.

Som vanligt försöker du omskriva och ändra förutsättningarna hellre än att ta ett steg tillbaka.

Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel, eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.

Du får nog försöka läsa på igen vad "anekdotisk bevisföring" egentligen står för. Du har under långa tider ägnat dig åt så många omskrivningar så att du har låtit dina fantasier skena iväg långt bortom dess egentliga innebörd. Du verkar ha glömt vad det egentligen står för och har numera skapat dig en egen fantasifull tolkning om vad du själv tycker att det borde stå för.
    Läs på!
    Om du ser solen skina så skiner den, just där och just då  men.det går inte att dra några generella slutsatser om hur mycket solen skiner någonstans, inte ens över din lilla ankdam.
  • nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-07 16:53:32 följande:
    Den iaktagelsen är inte alls ointressant, men jag hade formulerat mig annorlunda. jag skulle skrivit: "Detta har jag sett i väntrummet"-precis som när jag debatterar  med "klimatförnekare" (jag är alltså en klimatmedveten högerkonservativ) säger att "detta har jag iaktagit där jag bor, och jag tror det är en följd av en större klimatförändring".
    Personen som skrev så är nog inne på att hens observationer utgör ett statistiskt säkerställt underlag. Det är inte hur man väljer att uttrycka sig som är problemet, det ligger nog nära hur hen tänker, utan problemet är mer hur man tänker.
  • nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-08 11:01:38 följande:
    jag skulle  väl säga så här-inte ett statistiskt säkerställt underlag, men troligen har den som skrev det ändå rätt om själva sakförhållandet i frågan.
    I så fall har jag också rätt gällande sakfrågan iom mina observationer på Vårdcetralen som går stick i stäv med hens observationer...
Svar på tråden Är invandringen en belastning?