Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-05 23:57:49 följande:
    Vad är den enskilt största skillnaden när man jämför Sveriges politik med andra jämförbara länder?

Vi vet alla svaret.
    Men vi vet också att du aldrig någonsin kan acceptera sanningen. Du kommer som vanligt försöka lägga ut dina dimridåer för att dölja och förneka sanningen.
    Och för att försöka flytta fokus.
    Vad är den enskilt största skillnaden när man jämför en svensk med en svensk som kliver ombord en fyllefärja eller annan jämförbar farkost?

Jag vet svaret.

Men jag vet också att du aldrig någonsin kan acceptera sanningen. Du kommer som vanligt försöka lägga ut dina dimridåer för att dölja och förneka sanningen.

Och för att försöka flytta fokus från att en svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-06 07:30:17 följande:
    Vad har det tagit åt dig nihka?

Vi är många i tråden som på sakligt sätt har visat att invandringen är en fruktansvärd belastning
    (som vanligt avser jag då invandringspolitiken, men anpassar ordvalet till trådrubriken).

Jag tror det är först gången någonsin som vi kommer fram till att du helt saknar argument och att du väljer visa upp dig själv som totalt svarslös.
    Så vitt jag vet är det första gången som du på detta sätt klart och tydligt erkänner att invandringen faktiskt är en belastning.

Jag ger dig kred för att du äntligen har kommit till insikt och att också du numera inser att invandringen är en belastning,
    även om jag tycker att du har ett lite märkligt sätt att berätta för oss att du kommit till insikt.

Du tycket trådstarten och trådämnet ger dig anledning att diskutera svenskars fylleresor till Åland?
    Du gör ju i vart fall tydligt att du själv försöker lägga ut dimridåer.
    En svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.

Svensk -> svensk. Flykting -> flykting.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-07 10:04:42 följande:
    En flykting är en flykting.

Men en person som väljer att resa från Danmark till Sverige är givetvis inte en flykting utan just en resenär.
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.
    Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka.
  • nihka
    Padirac skrev 2024-03-08 18:11:24 följande:
    Alla får ha sin egen åsikt - det är en del av det demokratiska samhället vi lever i.

Du och alla andra får dessutom tro att den åsikt man har är fakta oavsett den är eller inte är representativ för fakta.

I den demokrati vi lever i får vi dessutom diskutera och debattera öppet med varandra. Det är väl bara SDs gnällspikar som vill påstå att en öppen debatt där de bemöts med argument som påstår att de inte får ha sin åsikt

Du verkar inte ha förstått eller hålla med om flyktingkonventionens internationellt erkända och överenskomna defintition av vad som avses eller menas med ternen flykting.

Jag ser inlägget ovan att du påstår dig kunna skilja på Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Ändå är det någon du försöker lura genom att blanda ihop dessa. Jag vet inte om det är dig själv du försöker lura eller om det är andra du försöker lura genom att blanda ihop två så skilda saker som Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Att du och de mindre informerade du påstår dig dela uppfattning med har en åsikt att det är eller inte är krig i Danmark eller att Dublinförordningen och inte Flyktingkonventionen avgöra vem som är flyking så stämmer inte den åsikten med verkliga fakta.

Du kan ha en annan åsikt om att den mindre informarade åsikten är fakta. Det är inte ovanligt att skrikhöger och andra inom alternativhögern försöker framställa sina åsikter som fakta i någon postmodernistisk anda

Svårt det där för en del att skilja på åsikter och fakta.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-08 10:07:09 följande:

Den saken har jag inte diskuterat.

Läs gärna vad jag har skrivit.

Självfallet får du skriva och ha åsikter om precis vad du vill. 
    Men i de fall du citerar det jag skriver så bör det väl vara rimligt att vi resonerar om just det jag har skrivit och inte om något helt annat?
    Om du vänder på saken, gällande något du har skrivit och jag citerar, så är jag övertygad att du skulle tycka lika. Eller?

Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka och sedan ytterligare ett varv.
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-03-11 19:36:30 följande:
    Fast då gör man skäl för epitetet lyxflykting. 
    Inte om den enda platsen man egentligen vill vara är hemma.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-14 20:12:32 följande:
    Nej. Återigen är det tydligt och sakligt konstaterat att JAG PRATAR INTE om krig på det sätt som du försöker påstå.
    I stället gäller att jag endast konstaterar att det inte råder krig i dessa länder.

Att försöka påstå att jag i och med detta skulle prata om krig i dessa länder är självfallet inte korrekt.

Däremot har DU själv och dina gelikar flera gånger valt att PRATA om KRIG i dessa länder.

Du visar ju själv att dina påståenden är lögnaktiga genom att du precis nu på slutet har kompletterat dina villfarelser med att du lagt till ett "inte", men detta rättar självfallet inte alla dina tidigare upprepade lögner.
    Men det visar att du åtminstone har kollat och konstaterat att jag faktiskt har haft rätt hela tiden medan du själv har ljugit, vilket du alltså bekräftar genom att du nu i slutet försöker ett billigt trick, försöker i det fördolda rätta dig själv, genom att lägga till detta "inte".
    Du hade fel i sak. Du har nu själv efter kontroll konstaterat detta, vilket du visar med detta nya "inte", men du har inte ryggrad att erkänna detta och du klarar inte att korrigera ditt fel.
    Jag tycker att detta visar på ett direkt pinsamt och ynkligt beteende från din sida.

Faktamässigt gäller fortfarande det fullkomligt självklara att antal/mängd har en direkt påverkan på belastningen.
    Du är nog rätt ensam om att försöka dölja och förneka denna sanning med detta direkta samband.
    Jättebra att du förstår att det inte är krig i Danmark. Svårt för människor att ta sig igenom krigsländer så det är tur för alla flyktingar som vill till Sverige att det inte är krig i Danmark. Tur för danskarna också! 
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-18 09:51:57 följande:

Jag liksom de allra flesta har FÖRSTÅTT detta sedan LÄNGE.

Tack för att du bekräftar att du också nu har insett att de som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig, de flyr inte för sina liv, utan de väljer att resa från Danmark till Sverige för att de själva VILL göra det.

För min egen del är det tydligt, och det är bevisat, från mina allra första inlägg i den här tråden, att jag förstår och alltid har förstått att det INTE råder KRIG I DANMARK.
    Om du trycker "visa endast" och läser mina inlägg så ska du se att det blir tydligt., eller åtminstone lättare, också för dig.

Men tack igen till dig Nihka för att du bekräftar, att också du numera förstår, att alla dessa s k flyktingar, de som utgör en mycket stor belastning, som väljer att resa från Danmark till Sverige gör detta för att som du själv skriver,
    för att de själva VILL.
    Inte för att de flyr från krig, inte för att de flyr för sina liv.

Nihka, 
    jag erkänner utan omsvep att jag tidigare aldrig hade kunnat tro eller hoppas att också du skulle komma till insikt, våga erkänna att du ändrat dig, och att du skulle hjälpa till att så tydligt bekräfta det jag och andra har hävdat hela tiden.

Den politik vi har fört i Sverige har låtit främmande människor från väldigt främmande kulturer resa från t ex Danmark till Sverige för att de själva VILL, precis så som nihka m fl skriver.
    Alltså inte för att de flyr från krig.
    De flesta som har valt att resa till Sverige har gjort detta för att gratis få komma i åtnjutande av Sveriges välfärd.

Att så många främmande människor från främmande kulturer har fått resa till Sverige bara för att de själva VILL och fått ta del av vår välfärd är den största enskilda orsaken till den fruktansvärt höga belastningen, till problemen i vård/skola/omsorg och till Sveriges hemska samhällsproblem.

Tack för att du bekräftar att flyktingar inte slutar vara flyktingar när de förflyttar sig.

Trodde aldrig du skulle komma till insikt, men även jag kan ha fel!

Tack, tackelitack, tack-tack!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-18 18:00:23 följande:
    Tack för att du bekräftar att flyktingar inte slutar vara flyktingar när de förflyttar sig.
    Nej, fel av dig. Du har förmodligen begått misstaget att citera fel inlägg och fel medlem? Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.

Trodde aldrig du skulle komma till insikt, men även jag kan ha fel!
    Ja, du kan ha fel, vilket du visar i detta inlägget. Och vi alla kan ju begå misstag ibland.
    Men den här saken har jag kommit till insikt om för länge sedan, alltså att den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.
    Om du läser mina inlägg i tråden så framgår det att jag liksom de flesta andra medlemmar har haft denna insikt hela tiden.

Hur som helst så uppskattar jag mycket att du också nu (sent omsider) har kommit till insikt om det som jag och de flesta andra kom till insikt om för länge sedan!

Jag gillar att du och jag, m fl, numera är överens i sakfrågan.
    Tackelitack-tack, till dig med! Solig 
    Tack för att du återigen bekräftar att flyktingar är flyktingar även om de flyttar på sig! Tusen tacke-li-tack-tack-tackar! Och tack förresten.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-19 07:25:40 följande:
    Du har förmodligen begått misstaget att citera fel inlägg och fel medlem? Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.

Men tackeli-tack-tack ändå för att du håller med om sakfrågan, att den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.
    Ja, jag godtar din ursäkt. Ingen fara nu när du förstår att man kan resa precis vart man vill utan att man slutar vara flykting.

Varsågod!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?