• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-10-25 18:46:14 följande:
    En viktig detalj i sammanhanget är att Sverige år 2022 inte hade haft så få som lever på bidrag sedan 1972 dvs. på 50 år. Kopplingen mellan andelen bidragsberoende och invandring verkar alltså inte vara särskilt stark..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-10-25 12:45:28 följande:

Det står mycket sämre till med självförsörjningsgraden i Sverige än vad tidigare statistik har visat, särskilt bland utomeuropeiska migranter.

Skillnaden mellan svenskar (svenskfödda med svenska föräldrar) och immigrerade vad det gäller självförsörjning är 74 % av de förstnämnda och 46 %.av de sistnämnda (i arbetsför ålder) är självförsörjande.

Du ska inte tro på allt som konspirationsteoretikerna och desinformationsspridarna epoch times sprider Tom
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-10-25 20:36:57 följande:
    Nja även om Jan Blomgren figuerar i en del högerextrema miljööer såsom SwebbTV och Riks så är han där som gäst och inte som journalist så problemet med Jan är väl mest att han har dåligt omdöme. 

När man pratar om 1,8 miljoner ej självförsörjande så inkluderas bla. alla landets studenter, sjukpensionärer, långtidssjuka, folk om gått ner i arbetstid under småbarnsåren (utan att leva på bidrag), Folk som bor i som bor i Sverige men jobbar i våra grannländer (vanligt i Malmö, Värmland och exempelvis i Haparanda (dessa räknas in i statistiken oavsett hur mycket de tjänar).  Tycker du att det är ett bra mått som inkluderar dessa grupper i en statistik som för tankarna till bidragsberoende och utanförskap? Av de 1,8 miljoner som enligt måttet inte är självförsörjande är dessutom 1,1 miljoner svenskar..
    I vilken statistik, Eklunds?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-10-25 21:01:18 följande:
    Du ska inte tro på allt som konspirationsteoretikerna och desinformationsspridarna epoch times sprider Tom
    Jag hör Johan Eklund, är han desinformatör och konspirationsteoretiker?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-10-26 00:52:36 följande:
    Jag hör Johan Eklund, är han desinformatör och konspirationsteoretiker?
    Epoch Times..  Tom
  • nattuw
    Padirac skrev 2024-10-25 21:01:18 följande:
    Tom tycks, till skillnad från vissa andra, vara mer intresserad av vad som sägs än vart det sägs. Vilket är en bra egenskap om man vill förstå sin omvärld.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-10-26 00:51:26 följande:
    I vilken statistik, Eklunds?
    Ja, i måttet ej självförsörjande ingår exempelvis studenter.

Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel som förklarar hur det ligger till och som fokuserar på den del av de 1,8 miljonerna ej självförsörjande som är invandrare och som enligt Eklund och andra (som har gått på Eklunds siffror tex, Moderaterna  och svenskt Näringsliv) uppgår till 700 000. I den gruppen är det få som  faktiskt lever på bidrag. 

arbetet.se/2023/06/02/fa-av-de-700-000-invandrare-som-ar-icke-sjalvforsorjande-lever-pa-bidrag/

• KillBill
    KillBill skrev 2024-10-27 06:53:55 följande:
    Ja, i måttet ej självförsörjande ingår exempelvis studenter.

Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel som förklarar hur det ligger till och som fokuserar på den del av de 1,8 miljonerna ej självförsörjande som är invandrare och som enligt Eklund och andra (som har gått på Eklunds siffror tex, Moderaterna  och svenskt Näringsliv) uppgår till 700 000. I den gruppen är det få som  faktiskt lever på bidrag. 

arbetet.se/2023/06/02/fa-av-de-700-000-invandrare-som-ar-icke-sjalvforsorjande-lever-pa-bidrag/

Tittar man närmare på innevånare i Sverige  med lägre än 3 inkomstbasbelopp så jobbar 25,5% (men med låg inkomst kanske pga. att man har valt att gå ner i arbetstid under småbarnsåren), 16% är studerar och 24,8 % saknar helt ersättningar. I den sista gruppen finns exempelvis "hemmafruar"  och människor som bor i Sverige men som jobbar i Sveriges grannländer. 

• nihka
    KillBill skrev 2024-10-25 20:36:57 följande:
    Nja även om Jan Blomgren figuerar i en del högerextrema miljööer såsom SwebbTV och Riks så är han där som gäst och inte som journalist så problemet med Jan är väl mest att han har dåligt omdöme. 

När man pratar om 1,8 miljoner ej självförsörjande så inkluderas bla. alla landets studenter, sjukpensionärer, långtidssjuka, folk om gått ner i arbetstid under småbarnsåren (utan att leva på bidrag), Folk som bor i som bor i Sverige men jobbar i våra grannländer (vanligt i Malmö, Värmland och exempelvis i Haparanda (dessa räknas in i statistiken oavsett hur mycket de tjänar).  Tycker du att det är ett bra mått som inkluderar dessa grupper i en statistik som för tankarna till bidragsberoende och utanförskap? Av de 1,8 miljoner som enligt måttet inte är självförsörjande är dessutom 1,1 miljoner svenskar..
    Minst 2 personer verkar tycka att det är en dålig idé att räkna dessa grupper till de som försörjer sig själva, som exempelvis personer som bor i Sverige men jobbar i våra grannländer.

Märkligt. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?