• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • En med många djupa tankar
    KillBill skrev 2024-07-10 14:38:59 följande:
    Om du inte vill bli förknippad med alternativhögern, högerextremism och eller nazism rekommenderar jag dig att sluta upp med att använda deras talepunkter. 

Det bor färre än 10% muslimer i Sverige och fler och fler av de muslimer som kommit till Sverige släpper sin religion och lever sekulariserade. Detta gäller i synnerhet  yngre generationer och andra generationens invandrare.

Även de kan ha identifierat  vissa sakförhållanden och problem i Sverige som jag också  vill ta upp, även om deras världsbild skiljer sig radikalt från min.

Jag har sett en siffra på 12% och att 20% av barnen har den bakgrunden. Här i stan, speciellt i vissa grupper släpps det inte så mycket som du kanske tror. Speciellt somalierna är oerhört strikta. Jag har sett hijaber på 4-5 åringar, till och med yngre tror jag. Även andra generationen är påverkad av social kontroll.

Sedan har ju jag i o f s ett annat perspektiv på islam än alt-högern i den meningen att jag vill vara med och föra evangeliet, det glada budskapet, både till muslimer och till sekulariserade svenskar-däribland just den 100% sekulära alt-högern. Rent andligt sett står jag ju för något annat än både islam och alt-höger.

En grupp som jag värnar om är äkta konvertiter från islam till den kristna tron. Vi hade en våg för några år sen här i stan med konverteringar, och vad gäller den gruppen har migrationsverket gjort en del fel då de bedömt ansökningar, eftersom migrationsverkets etniskt svenska tjänstemän ibland är "religiösa analfabeter", och inte känner till något om kristen tro-därav helt absurda frågor som ställts till asylsökande, och bedömningar utifrån ren okunskap.

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 11:05:51 följande:
    Tack.

Återigen bekräftar du tydligt att alla de gör som sitt val att resa från Danmark till Sverige, dessa är inte flyktingar.

Tack för din bekräftelse och ditt tydliga klarläggande.
    Tack för ditt klargörande om att personer från Ukraina som kommit via Danmark eller annat land på vägen till Sverige inte är flyktingar utan resenärer.

Nu delar inte jag och resten av världen din syn där men det klargör i alla fall var du står.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 17:42:44 följande:
    Ja, fel av mig. Min uppräkning på tio år stämmer inte.

Men att dessa 1 000 gängkriminella kostar det svenska samhället 23 Mrd kronor är gott och väl tillräckligt.

Och det räcker för att visa att det kommer vara omöjligt att inom överskådlig tid betala tillbaka denna skuld för att i stället förvandlas till att positivt bidra till den Svenska välfärden.

Särskilt tydligt när vi beaktar att
    Hela gängkriminaliteten sammanräknad beräknas nu omsätta 150 miljarder kronor i Sverige, varje år.
    150 000 000 000 kr.
    Etthundrafemti tusen miljoner kronor.

Är invandringen, läs den misslyckade invandringspolitiken, en belastning?
    Behöver man ens ställa frågan?
    Du upprepar påståendet om 23 Mdr för gäng kriminella  men den kostnaden gäller för 15 år. Den korrekta årliga kostnaden är 1,5 Mdr. 

Som jämförelse kan nämnas att den svarta ekonomin i Sverige (folk som gör affärer utan att skatta) beräknas omsätta upp till 300 - 600 miljarder per år.  Här går staten miste om skatteintäkter på mellan 120 och 240 miljarder per år. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-10 17:43:03 följande:

Även de kan ha identifierat  vissa sakförhållanden och problem i Sverige som jag också  vill ta upp, även om deras världsbild skiljer sig radikalt från min.

Jag har sett en siffra på 12% och att 20% av barnen har den bakgrunden. Här i stan, speciellt i vissa grupper släpps det inte så mycket som du kanske tror. Speciellt somalierna är oerhört strikta. Jag har sett hijaber på 4-5 åringar, till och med yngre tror jag. Även andra generationen är påverkad av social kontroll.

Sedan har ju jag i o f s ett annat perspektiv på islam än alt-högern i den meningen att jag vill vara med och föra evangeliet, det glada budskapet, både till muslimer och till sekulariserade svenskar-däribland just den 100% sekulära alt-högern. Rent andligt sett står jag ju för något annat än både islam och alt-höger.

En grupp som jag värnar om är äkta konvertiter från islam till den kristna tron. Vi hade en våg för några år sen här i stan med konverteringar, och vad gäller den gruppen har migrationsverket gjort en del fel då de bedömt ansökningar, eftersom migrationsverkets etniskt svenska tjänstemän ibland är "religiösa analfabeter", och inte känner till något om kristen tro-därav helt absurda frågor som ställts till asylsökande, och bedömningar utifrån ren okunskap.

Vad har du för källa för ditt påstående om 12-20? Det låter nämligen inte sannolikt. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac

Uppgifterna om alkoholens kostnader om drygt 100 miljarder per år kommer från Systembolaget , samma siffror finns på fler ställen.

Ja, det var 7 år gamla uppgifter jag skrev att jag hittat angående kostnaderna för flyktingar.  Siffran är säkert annorlunda nu, men per person kostar de säkerligen mindre än en alkis kostar samhället.

Och som andra påpekat, du måste dela 23miljoner på 15 år för gängkriminella. 

Det är alltså igen tre olika grupper som du behöver skilja på. Flyktingar, gängkriminella och så alkisarna och andra alkohol skador.

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 17:13:06 följande:
    De där 7 år gamla uppgifterna du lyckades hitta (knappast troligt ens att de stämde på den tiden) har självfallet ingenting med dagens verklighet och sanningen att göra.

År 2024 rapporteras att:

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.

Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,
    alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor varje år.

Motsvarande 230 miljarder kronor på bara tio år!

Utsikterna att dessa ska kunna bidra positivt till Sveriges välfärd är självfallet endast ren utopi.
    Hur ska de inom överskådlig tid kunna bidra med mer än vad deras skuld uppgår till?

Även om du försöker dölja sanningen genom att komma med osannolika gissningar om kommande 100 år så finns det ingen som helst möjlighet att dessa kostnader skulle kunna som genom något trolleri omvandlas till positivt bidrag till den Svenska välfärden. 

Det fullkomligt orimliga i detta borde även du klara att inse och förstå.
    Visa annars hur du och dessa barn som du pratar om ska klara att trolla bort bara dessa tio års 230 miljarder kronor?

Det du så generellt försöker påstå är utopiskt och fullkomligt omöjligt i dagens verklighet.
  • En med många djupa tankar
    KillBill skrev 2024-07-10 19:00:17 följande:
    Vad har du för källa för ditt påstående om 12-20? Det låter nämligen inte sannolikt. 

Jag skrev att "jag har sett en siffra", och därmed menade jag att jag inte garanterar den, men jag  skummar nog 100-tals artiklar på en månad, och vissa uppgifter jag ser fastnar, men jag har glömt exakt var detta stod. Jag snabbläser så mycket material så oftast kommer jag inte ihåg exakt vilken artikel eller vilken publikation/källa det är.

Men att siffran  är högre för barn är jag så gott som säker på. Jag har bott i samma stad i 27 år och följt dess demografi, och jag ser hur trenden ser ut här med barn, speciellt små barn.

Det verkar som att andra och/ eller tredje generationen i många fall har ett familjemönster som påminner om det i ursprungslandet. Vad gäller just muslimer gifter de sig oftast bara inom den gruppen, ofta även just i  sin egen etniska grupp. Muslimska kvinnor gifter sig i ännu mindre grad med icke-muslimer än vad manliga muslimer gör.

Vad gäller islam så tror jag - till skillnad från alternativhögern, vars  åtminstone svenska gren varken tror på Gud  eller på en destruktiv motsida, utan är ateister och mer eller mindre föraktar/ ser ner på oss som har en andlig livsåskådning - att islam har ett demoniskt ursprung.

Jag antar att du, liksom alt-högern, är icketroende, men hoppas du förstår mitt perspektiv, Jag tror att t.ex islam och mormonism är demoniskt initierade. Jag har lagt märke till en rad likheter mellan dem 

1) Den ensamme profeten ( Muhammed/Joseph Smith) 2) Går ut i naturen (berget Hira/skogen) 3) Möter där en ängel (Jibriel / Moroni),4) Får fix och färdig text från himlen (1.a kapitlet av koranen/Mormons bok) 5) Båda förnekar Kristi gudomlighet ( Islams Isa eller Issa är en muslimsk profet/ mormonernas Jesus är visserligen vår frälsare men har inte del i treenighet som klassisk kristendom, men inte JV och mormoner bekänner en tro på)

• Anonym (Uppsalabo)
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-11 10:58:47 följande:

Jag skrev att "jag har sett en siffra", och därmed menade jag att jag inte garanterar den, men jag  skummar nog 100-tals artiklar på en månad, och vissa uppgifter jag ser fastnar, men jag har glömt exakt var detta stod. Jag snabbläser så mycket material så oftast kommer jag inte ihåg exakt vilken artikel eller vilken publikation/källa det är.

Men att siffran  är högre för barn är jag så gott som säker på. Jag har bott i samma stad i 27 år och följt dess demografi, och jag ser hur trenden ser ut här med barn, speciellt små barn.

Det verkar som att andra och/ eller tredje generationen i många fall har ett familjemönster som påminner om det i ursprungslandet. Vad gäller just muslimer gifter de sig oftast bara inom den gruppen, ofta även just i  sin egen etniska grupp. Muslimska kvinnor gifter sig i ännu mindre grad med icke-muslimer än vad manliga muslimer gör.

Vad gäller islam så tror jag - till skillnad från alternativhögern, vars  åtminstone svenska gren varken tror på Gud  eller på en destruktiv motsida, utan är ateister och mer eller mindre föraktar/ ser ner på oss som har en andlig livsåskådning - att islam har ett demoniskt ursprung.

Jag antar att du, liksom alt-högern, är icketroende, men hoppas du förstår mitt perspektiv, Jag tror att t.ex islam och mormonism är demoniskt initierade. Jag har lagt märke till en rad likheter mellan dem 

1) Den ensamme profeten ( Muhammed/Joseph Smith) 2) Går ut i naturen (berget Hira/skogen) 3) Möter där en ängel (Jibriel / Moroni),4) Får fix och färdig text från himlen (1.a kapitlet av koranen/Mormons bok) 5) Båda förnekar Kristi gudomlighet ( Islams Isa eller Issa är en muslimsk profet/ mormonernas Jesus är visserligen vår frälsare men har inte del i treenighet som klassisk kristendom, men inte JV och mormoner bekänner en tro på)

De flesta muslimer från MENA verkar inte särskilt intresserade av att integrera sig i Sverige? De ser ner på oss svenskar , som inte är muslimer, de ser våra flickor som horor, enligt deras normer är de det. De gifter sig med kusiner eller åtminstone med någon inom samma klan. De uppskattar inte svensk kultur, alls.

De uppskattar vårt lands rikedomar och välfärdssystem.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 15:07:17 följande:

på förekommen anledning frågar jag dig, klarar du förstå UNHCR:s ord och innebörden i följande?

att söka skydd i ett närliggande land

Och du förstår att Ukraina inte är ett "närliggande land" i förhållande till Sverige?

Geografi avgör inte om en person är flykting eller inte utan om den har flytt. Man kan också vara internflykting vilket betyder att du flyr från ett område till ett annat inom landets gränser.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Uppsalabo)

Hur många invandrarungdomar gör värnplikt? Det borde ju vara minst 30-40 procent? Hur många muslimska flickor gör värnplikt? Får de ha hijab under värnplikten? Eller är det ett skäl att slippa plikten som värnpliktig?

• Anonym (Uppsalabo)
    nihka skrev 2024-07-11 11:31:33 följande:
    Och du förstår att Ukraina inte är ett "närliggande land" i förhållande till Sverige?

Geografi avgör inte om en person är flykting eller inte utan om den har flytt. Man kan också vara internflykting vilket betyder att du flyr från ett område till ett annat inom landets gränser.
    Ukraina är ett Europeiskt land och hela EU hjälper självklart till! Europa är vårt närområde.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?