• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2024-07-09 20:32:37 följande:
    Jag är inte säker på att du förstår skillnaden på äpplen, päron och apelsiner. Detta oavsett du svarat killbill eller inte.

Nu är det inte frukten jag tänker på, utan EUs massflyktsdirektiv, EUs gemensamma asylprocess och flyktingkonventionens definition av vem som är flykting.
    Nä, vad du tänker på, Padi, är det nog fan inte mer än du själv som fattar. 

Om ens det......!!!Äpple

Ha nu en fortsatt trevlig, skön, avkopplande och riktigt fin afton. 

Eller nåt. 

Mvh Anton💪
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2024-07-09 20:44:01 följande:
    Nä, vad du tänker på, Padi, är det nog fan inte mer än du själv som fattar. 

Om ens det......!!!Äpple

Ha nu en fortsatt trevlig, skön, avkopplande och riktigt fin afton. 

Eller nåt. 

Mvh Anton💪
    Herregud Anton!!

Det är helt säkert inte ditt fel {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

UNHCR: 

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Deras livssituation är så farlig och desperat att
    de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land.

Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

???????????????????????????

UNHCR och jag är överens.

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse.

... de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land

UNHCR har tydligen fattat det vissa högljudda vänsterblivna i tråden inte har förstått, att om någon väljer att resa från Danmark till Sverige så är denne inte att betrakta som en flykting.
    Snarare då en resenär.

Bra. Jag gillar att UNHCR är tydliga. 

Och avseende vissa högljudda vänsterblivna kan vi lätt konstatera att,
    det är mycket tydligt att deras uppfattning inte delas av UNHCR!

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 21:46:16 följande:

UNHCR: 

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

UNHCR har tydligen fattat det vissa högljudda vänsterblivna i tråden inte har förstått, att om någon väljer att resa från Danmark till Sverige så är denne inte att betrakta som en flykting.
    Snarare då en resenär.

Skärp dig. Det räcker att flyktingen blivit tvungen att passera en (1) gräns men är inte begränsat av antal gränser som flyktingen har passerar.  Det är därför som en Ukrainsk flykting betraktas som flykting trots att han eller hon passerat flera gränser på sin väg till Sverige. Det är faktiskt skamligt att du antyder att Ukrainare som flytt kriget i sitt hemland inte skulle vara flyktingar.

Det finns primärt två bestämmelser som definierar vem som betraktas som flykting inom EU:

Genevekonventionen

www.regeringen.se/contentassets/f24d53aad07c4c3392cf7e758ad57e8a/so-195316.pdf

Enligt Genevekonventionen, dvs 1951 års konvention angående flyktingars rättsliga ställning (även kallad Flyktingkonventionen), definieras en flykting som en person som:
    - Har en välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet,
    tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning.
    - Befinner sig utanför det land där personen är medborgare.
    - Inte kan eller, på grund av sin fruktan, inte vill begagna sig av detta lands skydd.
    EUs kvalifikationsdirektiv

eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/%3A32011L0095

Definitioner och kriterier för skydd

Skydd enligt Genevekonventionen:
    Beviljas till personer som uppfyller kriterierna enligt Genevekonventionen, vilket innebär en välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, politisk åskådning eller tillhörighet till en viss samhällsgrupp.

Alternativt skydd: Beviljas till personer som, även om de inte kvalificerar sig som flyktingar enligt Genevekonventionen, löper en verklig risk att utsättas för allvarlig skada om de återvänder till sitt hemland. Detta inkluderar dödsstraff, tortyr eller omänsklig eller förnedrande behandling, samt allvarliga och individuella hot mot liv på grund av urskillningslöst våld vid väpnad konflikt.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 21:46:16 följande:

UNHCR: 

Snarare då en resenär.

Inte tydliga nog för att du ska misstolka vem som är flykting 

Artikel 1 i konventionen definierar en flykting som en person ?som flytt sitt land i välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning, och som befinner sig utanför det land, vari han är medborgare och som på grund av tidigare nämnd fruktan inte kan eller vill återvända till det landet??
  • nihka
    Mentat skrev 2024-07-09 18:46:51 följande:
    Ukrainare omfattas av EU:s massflyktsdirektiv och är därmed en del av den gemensamma asylpolitiken inom EU och det stipulerar att medlemsländerna skall dela på ansvaret.

Det innebär att det inte är relevant att jämföra ukrainare med flyktingar från andra länder då de enligt Dublinförordningen skall söka asyl i det första EU-land de kommer till och syftet med det var just att man inte skall kunna själv välja i vilket land man vill söka asyl.

Jag förstår att du vill tvåla till en meningsmotståndare men här jämför du äpplen med päron.
    Fortfarande är man flykting även om man korsar en landgräns. Ingen skillnad på ukrainare och andra som flyr krig oavsett vilket land de hamnar i. Det finns inga äpplen och päron i krig. Bomber och kulor dödar och man vill fly från dem oavsett vilket land man kommer. Och då är man flykting. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • En med många djupa tankar
    KillBill skrev 2024-07-09 17:30:59 följande:
    Vilket märkligt påstående. Varenda en i tråden (utom du förstås) ser ju att du snurrat till det för dig och att det är du som har fel. 

Självklart flyr en Ukrainare som söker skydd i Sverige från krig efter det att han eller hon har passerat Danmark. 

Jag önskar faktiskt att det kom ännu fler från Ukraina, som står oss kulturellt närmare (mig i alla fall-vet - inte vilket som är ditt ursprung) och färre från MENA. Jag vill ha in fler européer till Sverige. Migrationstrycket ifrån MENA-länderna beror som jag ser det delvis på en RENT UT VANSINNIG BARNPRODUKTION.

Ett exempel: Somalias befolkning har från 1950-2024 ökat från 2 till ca 19 miljoner. Fullständigt horribelt. Där är en viktig faktor som sällan nämns i debatten, där det ibland talas om flykt från krig och förtryck

Också här i Sverige, om jag ska fortsätta med exemplet somalier så är det så att i min lite mindre stad så är det om man ser en ung mamma på stan med 3 eller >3 barn med sig så är de mitt intryck att hon oftast somalisk. 

Sedan är det i o f s betydligt tätare med folk i den och liknande grupper i min st ad än i en storstad som Göteborg, som i sina centrala delar förefaller mig i högre grad "svensk-etnisk".

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 20:26:58 följande:
    Tack mentat.
    Det var precis detta jag tänkte på, och också en av orsakerna till att jag valde att inte nappa på kroken om Ukrainare.
    Jag hade tänkt ta upp detta i nästa steg, när den medlemmen förhoppningsvis hade besvarat mina enkla frågor.

Det där med att dra in Ukrainare är bara ännu ett exempel på att försöka flytta fokus, att lägga upp dessa ständiga dimridåer och att förneka sanningen, 
    ett försök som återigen lyckades genom att du och jag nu skriver om den saken i stället för ämnet och det tråden egentligen handlar om.

Det får man ge vissa högljudda vänsterblivna, de har en mycket stor uthållighet och mycket väl inövad och utpräglad förmåga att lyckas flytta fokus, lägga ut dimridåer för att försöka dölja och förneka det uppenbara, att Sveriges förda invandringspolitik har varit, och till stora delar fortfarande är, en allvarlig katastrof och en mycket stor belastning.

Men tack än en gång för att du sakligt visar att denna ack så högljudda medlemmen återigen trampade i klaveret och har så uppenbart fel.
    LOL, tänkte du inte alls på och dessutom irrelevant.

Du får lära dig att alla som flyr krig kallas flyktingar. Om inte annat så ser man på ordens släktskap. Fly - flykt - flykting. Hör med en modersmålstalare om du inte tror mig.

Sedan tycker jag du ska söka för det där att du hör ljud från skriven text. Låter allvarligt!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 16:43:00 följande:

Alla ständiga försök att flytta fokus från det jag faktiskt skriver,
    alla ständiga försök till förnekelse och att lägga ut dimridåer,
    hjälper bara till att tydliggöra att ingen har lyckats på sakligt sätt motsäga det jag faktiskt skriver.

T ex att:
    De allra flesta, en klar majoritet, av de som kommit till Sverige har kommit från Danmark.
    De allra flesta är alltså INTE människor som flyr från krig och förföljelse.
    Det råder nämligen inte krig i Danmark.

Syftet med den svenska migrationen är alltså INTE att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. 

Det är alltså helt uppenbart att de som har gjort sitt eget val att resa från Danmark till Sverige har gjort detta valet av helt andra orsaker än att man skulle fly för sitt liv och/eller fly från krig.

Ukrainare som åker hem på "semester". Hur ställer du dig till det? Förverkat sin flyktingstatus? Nu är det oftast inga rena nöjesresor utan för att exempelvis hjälpa äldre släktingar och ordna med sina affärer.

Sedan har inte alla ukrainare ens flytt hit utan familjen levde här tillfälligt för jobb innan kriget. Eller så jobbade mannen här och fru och barn kom efter krigsutbrottet. Då är mannen inte flykting?

Du kan nog ta upp hela fruktskålen utan att reda ut detta för dig själv.
  • En med många djupa tankar
    nihka skrev 2024-07-10 10:21:10 följande:
    Ukrainare som åker hem på "semester". Hur ställer du dig till det? Förverkat sin flyktingstatus? Nu är det oftast inga rena nöjesresor utan för att exempelvis hjälpa äldre släktingar och ordna med sina affärer.

Sedan har inte alla ukrainare ens flytt hit utan familjen levde här tillfälligt för jobb innan kriget. Eller så jobbade mannen här och fru och barn kom efter krigsutbrottet. Då är mannen inte flykting?

Du kan nog ta upp hela fruktskålen utan att reda ut detta för dig själv.

Vad gäller ukrainare menar jag att det är viktigt att skydda ungdomar (o jag tror att speciellt män inkallas-vet inte hur det är med kvinnor) från att bli inkallade och sända till fronten som kanonmat. Jag tar gärna emot ukrainare här. Vi har 2 ukrainare i vår församling.

Zelenskyjs regim tvingar ukrainare till fronten och i många fall till döden i unga år. Jag är emot både att de dödas och att de dödar. Jag är kristen och sökte själv därför vapenfri placering på den verkliga allmänna värnpliktens tid, då jag inte kunde förena min kristna tro med att bära vapen. Jag är totalpacifist i samband med den tron jag har.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?