• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nihka
    KillBill skrev 2024-07-09 10:39:34 följande:
    Det som är fel i din argumentation är följande: Att en flykting passerar ett annat  land innan Sverige innebär inte att flyktingen inte flyr från krig och eller förföljelse. 

Menar du att de Ukrainska flyktingar som nått Sverige genom att passera Danmark inte längre flyr från krig?
    Tror inte du kommer få något svar på det, mer än en massa gläfs.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-07-09 15:35:33 följande:
    Tror inte du kommer få något svar på det, mer än en massa gläfs.
    Jag är beredd att ge min syn också på detta sedan du har svarat på mina enkla och tydliga frågor,
    och på sakligt sätt har visat vad som skulle vara fel i det jag har skrivit.
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 15:40:12 följande:
    Jag är beredd att ge min syn också på detta sedan du har svarat på mina enkla och tydliga frågor,
    Löjligt. Varför ska man svara på frågor som saknar relevans för frågeställningen? 
    Acceptera i stället att du har fel. En flykting från Ukraina har flytt från krig oavsett om den passerat länder som Polen och Danmark.   
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 15:40:12 följande:
    Det enda som är intressant i sammanhanget är att människor inte slutar vara flyktingar när de korsar en landgräns. Vad du tycker hit och dit om asylregler förändrar inte asylregler och det förändrar verkligen ingenting om vem som räknas som flykting och inte.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • En med många djupa tankar
    Rataxes skrev 2024-07-09 14:35:21 följande:
    Vi hade en ukrainsk mamma med 3 barn boende hos oss i ett år, hennes man var (är) kvar i Ukraina.  Äldsta grabben bor hos oss nu på sommarlovet när han jobbar i jordbruket i grannsamhället. De kom via Polen, de hade tänkt stanna där men det började bli "fullt" där. Fina människor, de passar huset och katterna om vi åker iväg. 
    Vill man inte bära vapen finns det mycket annat man kan göra för sitt land. 

Bara en anekdot...
    Ja, men tyvärr tvingar ukrainska staten, om jag fattat saken rätt, många att bära vapen och åka till fronten och utsättas för livsfara, och ger dem inte alternativet att vapenfritt tjäna landet. Då har jag full förståelse för om de t.ex kommer hit, istället för blir kanonmat. Däremot är jag för ett stopp i stort sett för utomeuropeisk flyktingmigration till detta landet.
    KillBill skrev 2024-07-09 14:59:00 följande:
    Kan du presentera belägg för att flyktingar som kommer till Sverige genomsnitt lever på ett sätt som ger större ekologiskt fotavtryck i världen än vad de hade där de bodde innan. 

När det gäller födslotalen i Sverige så är problemet att det föds för få individer inte det motsatta. I framtiden kommer Sverige få stora problem att bemanna för välfärden.  

Joakim Ruist bok Global migration: orsaker och konsekvenser är en genomlysning av migrationen tex. ekonomiska drivkrafter, välfärdseffekter, arbetsmarknadseffekter, integration och social sammanhållning globala ojämlikheter och avslutas med ett antal rekommendationer.  I tillägg till denna bok har Ruist i ett flertal utredningar forskat i migrationens kostnader.

Helt enkelt att livet i Sverige ser helt annorlunda ut än därifrån många kommer. Självfallet lever inte alla exakt likadant, men det är ofrånkomligen så att man i vissa avseenden lever som samhället runt omkring en.

Jag tror det vore möjligt att få andra födelsetal bland de etniska svenskarna på sikt + att det du kallar "välfärden" också efterfrågas mer med en större volym personer i landet. jag har också som lärare (är civilingenjör + lärare) sett problem i skolvärlden som är migrations-relaterade och har tagit resurser. Även migranter utnyttjar den. Jag vill inte heller ha ett Sverige där etniska svenskar är i minoritet.

Jag undrar vad JR har för politisk hemvist.

KillBill skrev 2024-07-09 15:21:06 följande:
    Precis. Att passera länder utan krig på sin resa för att söka asyl innebär inte att man inte längre flyr från krig eller att man förlorar sina asylskäl. 
    Jag vet inte hur olika länders regelverk ser ut. Jag har för mig det existerar något som kallas "första land" eller "första asylland" eller liknande.
    KillBill skrev 2024-07-09 16:07:54 följande:
    Löjligt. Varför ska man svara på frågor som saknar relevans för frågeställningen? 
    Acceptera i stället att du har fel. En flykting från Ukraina har flytt från krig oavsett om den passerat länder som Polen och Danmark.   
    Så du anser att jag har fel gällande något som jag överhuvudtaget inte har skrivit något om?
    Var skulle jag, i denna tråden, ha skrivit något om Ukraina eller Ukrainare? Hur kan du inbilla dig själv att jag har fel gällande detta om jag inte har skrivit något om det?

Om du citerar mig så ber jag dig att hålla dig till det du citerar.

Om du känner för att häva ur dig diverse andra påståenden, lögner eller frågor, som på inget sätt rör det jag har skrivit, så bör du ju inte göra detta i samma inlägg som du citerar något som jag har skrivit.

Alla ständiga försök att flytta fokus från det jag faktiskt skriver,
    alla ständiga försök till förnekelse och att lägga ut dimridåer,
    hjälper bara till att tydliggöra att ingen har lyckats på sakligt sätt motsäga det jag faktiskt skriver.

T ex att:
    De allra flesta, en klar majoritet, av de som kommit till Sverige har kommit från Danmark.
    De allra flesta är alltså INTE människor som flyr från krig och förföljelse.
    Det råder nämligen inte krig i Danmark.

Syftet med den svenska migrationen är alltså INTE att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. 

Det är alltså helt uppenbart att de som har gjort sitt eget val att resa från Danmark till Sverige har gjort detta valet av helt andra orsaker än att man skulle fly för sitt liv och/eller fly från krig.

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-09 16:38:21 följande:
    Så du anser att jag har fel gällande något som jag överhuvudtaget inte har skrivit något om?
    Var skulle jag, i denna tråden, ha skrivit något om Ukraina eller Ukrainare? Hur kan du inbilla dig själv att jag har fel gällande detta om jag inte har skrivit något om det?

Om du citerar mig så ber jag dig att hålla dig till det du citerar.

Om du känner för att häva ur dig diverse andra påståenden, lögner eller frågor, som på inget sätt rör det jag har skrivit, så bör du ju inte göra detta i samma inlägg som du citerar något som jag har skrivit.
    Du skriver följande:
    "De allra flesta, en klar majoritet, av de som kommit till Sverige har kommit från Danmark. De allra flesta är alltså INTE människor som flyr från krig och förföljelse. Det råder nämligen inte krig i Danmark"

Förklara då hur du tänker om Ukrainare som flytt till Sverige genom att passera Danmark. Jag kan inte tolka det du skriver annorlunda än att du anser att Ukrainare som flytt till Sverige genom att passera Danmark inte längre flyr från krig.. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?