• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-07-07 13:52:17 följande:
    Vet du vad...?
    Jag var betydligt yngre än 25 när jag kom till världen= längre tid till ålderdom än från 25. Men jag blir också äldre. 50+ numera. 70+ om 20 år.
    Det är inte så att de immigrerade 25-35-åringarna bär på en fantastisk gen som gör att de inte åldras, utan de kommer att nå livets höst på lite drygt halva tiden.
    Ja, jag vet vad...

Att yngre människor som generellt sett belastar vården mindre blir äldre som belastar vården mer är väl känt.

Det torde också vara väl känt att de som är yngre nu generellt inte belastar vården nu utan förstå de de blir äldre.

Så... med det sagt vet jag inte vad du försöker säga om vad som belastar vården nu...

kanske du själv som är 50+?

och ..... med det sagt så har du under uppväxt och skolår belastat andra välfärdssystem också.. kanske också andra välfärdssystem som inte arbetande?

Var försöker du säga Tom? Som är relvant i fråga om vilka som belastar vårdens resuser och hur det är kopplat till din ålder?
  • En med många djupa tankar
    KillBill skrev 2024-07-05 14:41:57 följande:
    Att du inte har hört talas om personalbrist i finska vården betyder förstås inte att den Finska vården har stora bemanningsproblem Sedan ska vi inte tro att vi ska kunna lösa bemanningen med personal från andra europeiska länder. Alla länder i Europa har ju samma problem med nativiteten.

svenska.yle.fi/a/7-10027585

En hel del av efterfrågan på offentliga tjänster i Sverige är just från migrantgrupperna. Efterfrågan skulle vara mindre med mindre immigration. Jag tycker ca 6 miljoners befolkning vore ganska lagom för ett land som Sverige.

Sedan kan ju nativiteten i längre perspektiv ändras både inom gruppen etniska svenskar och i andra europeiska grupper, Etniska svenskar kan komma att bli en minoritet om mellan 100 o 200 år, kanske snabbare.

Det är absolut inte problemfritt att under en kort tid ta inte miljoner utomeruopéer med helt andra kulturer, ett helt annat sätt att leva och helt andra synsätt, och även andra skiljande faktorer. Ännu på 60-talet kunde till och med en S-märkt statsminister, Tage Erlander, säga att Sverige var lyckligt lottat som var så pass etniskt homogent.

Även Palme sa något liknande när han var emot mottagande av flyktingar från Vietnam,(för annorlunda kulturmönster) fast i just det fallet misstänker jag i o f s att där skon egentligen klämde var att dessa flyktingar var mer eller mindre antikommunister som ville komma efter att Sydvietnam besegrats av Nordvietnam (och Palme stödde ju den senare parten), men han använde i alla fall en sådan term.

Jag tror inte att den bästa lösningen är att ta in miljoner människor från diametralt annorlunda kulturer. Just personer från MENA är exempel på grupper där jag tycker att migrationen varit för stor, och där integrationen misslyckats.

Jag tror att andra vägar är möjliga framåt än just en stor migration från den delen av världen.

KillBill skrev 2024-07-05 14:43:21 följande:

Intressant artikel. 

www.dn.se/debatt/flyktingars-hogre-loner-visar-integrationens-kraft/

"Flyktingar tjänar mer än svenskfödda låg- och medelinkomsttagare. Det visar en studie av nära 94 000 flyktingar som kom till Sverige 1980?1996. Resultatet visar potentialen för asylinvandring och effektiv integration på arbetsmarknaden för att mildra bristen på arbetskraft i länder med en åldrande befolkning, skriver professorerna Hans Lööf och Andreas Stephan"

De som kom på 80-talet o 90-talet var fortfarande till relativt stor del helt andra grupper än de som kommit senare,. bla bosnier på 90-talet som var relativt lättintegrerade. De var uppvuxna i Europa i det kommunistiska Jugoslavien.
    nihka skrev 2024-07-05 19:40:44 följande:
    "Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu."

Anekdotisk bevisföring där man menar att man kan dra generella slutsatser av ett mycket begränsat observationsunderlag.
    Den iaktagelsen är inte alls ointressant, men jag hade formulerat mig annorlunda. jag skulle skrivit: "Detta har jag sett i väntrummet"-precis som när jag debatterar  med "klimatförnekare" (jag är alltså en klimatmedveten högerkonservativ) säger att "detta har jag iaktagit där jag bor, och jag tror det är en följd av en större klimatförändring".
    KillBill skrev 2024-07-05 14:43:21 följande:

Intressant artikel. 

www.dn.se/debatt/flyktingars-hogre-loner-visar-integrationens-kraft/

"Flyktingar tjänar mer än svenskfödda låg- och medelinkomsttagare. Det visar en studie av nära 94 000 flyktingar som kom till Sverige 1980?1996. Resultatet visar potentialen för asylinvandring och effektiv integration på arbetsmarknaden för att mildra bristen på arbetskraft i länder med en åldrande befolkning, skriver professorerna Hans Lööf och Andreas Stephan"

Som jag uppfattar det  visar inte detta att en fortsatt stor immigration från utanför Europa till Sverige är det mest kloka i dagens läge. Sverige 1980-1996 var ett annat samhälle än idag, med andra integrationsförutsättningar, en mindre totalvolym mottagna migranter, ett samhälle där inte alla dagens intregrationsproblem  fanns och ett land till vilket åtminstone till en del andra grupper kom än nu. Bla fick väl ca 40 000 europeiska bosnier uppehållstillstånd på 90-talet. (I Sverige fick de permanenta, Utomlands har jag för mig ibland tillfälliga uppehållstilllstånd gavs)
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2024-06-29 15:45:27 följande:
    Det är väldigt liten del av de flyktingar som kommit från Afrika och mellanöstern under 2000-talet som har någon högre utbildning och jag vill hävda att deras hemländer behöver dessa mer än Sverige. 
    Kompetensflykt är ett stort problem för vissa länder.

När det gäller läkare har det gjorts försöka att stoppa kompetensflykten genom rekommendationer från WHO att inte värva läkare och sköterskor från vissa Afrikanska länder. Vissa länder har även försökt hindra läkarflykten genom inhemska lagar. Men det är svårt eftersom den som ger sig av får både bättre resurser i jobbet och en väsentligt högre levnadsstandard.

Det har även funnits ett motstånd mot att diskutera kompetensflykten och de som pekat på problemet med kompetensflykt har tystats genom att stämplas som rasister. Att kunna visa statistik på att de flyktingar/invandrare som kommer har hög utbildning har helt enkelt varit viktigare än att människor i länder med lägre levnadsstandard skall kunna få adekvat vård. Sen bör man inte glömma att våra politiker vid val gynnas av att vi får kortare vårdköer även om det sker till priset av utebliven vård någon annanstans.
  • Tom Araya
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-07 16:46:26 följande:

dessa flyktingar var mer eller mindre antikommunister som ville komma efter att Sydvietnam besegrats av Nordvietnam (och Palme stödde ju den senare parten), men han använde i alla fall en sådan term.

Finns det några belägg för att Palme stödde kommunistiska Nordvietnam?
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-07 13:38:37 följande:
    Om jag kan se att solen skiner så skiner den.

Men du lyckas inbilla dig själv att den inte skiner om inte jag kan framlägga vetenskapliga bevis för att den skiner.
    Detta är ju fullkomligt absurt.

Som vanligt försöker du omskriva och ändra förutsättningarna hellre än att ta ett steg tillbaka.

Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel, eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.

Du får nog försöka läsa på igen vad "anekdotisk bevisföring" egentligen står för. Du har under långa tider ägnat dig åt så många omskrivningar så att du har låtit dina fantasier skena iväg långt bortom dess egentliga innebörd. Du verkar ha glömt vad det egentligen står för och har numera skapat dig en egen fantasifull tolkning om vad du själv tycker att det borde stå för.
    Läs på!
    Om du ser solen skina så skiner den, just där och just då  men.det går inte att dra några generella slutsatser om hur mycket solen skiner någonstans, inte ens över din lilla ankdam.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-07 16:53:32 följande:
    Den iaktagelsen är inte alls ointressant, men jag hade formulerat mig annorlunda. jag skulle skrivit: "Detta har jag sett i väntrummet"-precis som när jag debatterar  med "klimatförnekare" (jag är alltså en klimatmedveten högerkonservativ) säger att "detta har jag iaktagit där jag bor, och jag tror det är en följd av en större klimatförändring".
    Personen som skrev så är nog inne på att hens observationer utgör ett statistiskt säkerställt underlag. Det är inte hur man väljer att uttrycka sig som är problemet, det ligger nog nära hur hen tänker, utan problemet är mer hur man tänker.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2024-07-07 19:48:35 följande:
    Finns det några belägg för att Palme stödde kommunistiska Nordvietnam?
    Det finns ju den berömda demonstrationen 1968 arrangerad av "Stödkommittén för Stockholmskonferenserna om Vietnam" där Olof Palme gick tillsammans men Nordvietnams ambassadör. Se Vietnam i samlingarna (Världen i källaren) (arbark.se) , sid 3. Om det inte skulle klassas som ett stöd så vet jag inte vad som krävs.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?