• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-07-03 17:02:39 följande:
    Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu. Men det vill förstås ingen tala om. 
    Sist jag var på vårdcentralen var det mest äldre personer och på röntgen var det också mest äldre personer och några ungdomar/unga vuxna. Såg ut att vara sportskador hos de yngre. Inga invandrare alls vad man kunde se förutom bland personalen där flera hade utländskt klingande namn på sina namnskyltar.

Däremot fanns det mammor med barn med utländskt ursprung på BVC.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2024-07-03 18:22:52 följande:
    Ja, så länge nyrekryteringen kan fortgå så fylls det på med fler som dödar och dödas.

Tyvärr är det inget som det verkar vara fokus på, och det kallas nedlåtande för 'saft och bulle' här på forumet.

Den danska kritiken mot Sveriges införande av de danska hårdare tagen var att Sverige missade att den danska regeringens främsta åtgärder var just det förebyggande arbetet med 'saft och bulle' för att stoppa nyrekrytering.

Att grov brottslinget som strider om makt och pengar har ihjäl varandra är inte förvånande.
    Äh, gnällspikars gräll är inget att fästa sig vid. Undrar om det är samma gnällspikar som ockdå göder de kriminella gängen genom att köpa partydroger. Ingen business utan kunder.
  • En med många djupa tankar
    KillBill skrev 2024-07-03 15:28:16 följande:
    Även Finland har stora problem med bemanningen av vård och omsorgsyrken och och man konstaterar där att invandringen är för liten för att lösa problemet.

www.etla.fi/sv/aktuellt/befolkningens-aldrande-har-inte-forberetts-tillrackligt-besluten-ar-redan-bradskande/

Citat: "Finlands befolkning åldras snabbare än övriga EU-länder på grund av den låga nativiteten och den ökande medellivslängden. Den förutspådda invandringen är långt ifrån tillräcklig för att kompensera effekterna av den låga nativiteten. För att kunna dämpa åldrandets försvagande effekter på ekonomin krävs utöver ökad invandring även ökad sysselsättningsgrad hos både urbefolkningen och invandrarna"

Det skulle gå att motverka detta på andra sätt än migration både i Finland och här. Det skulle successivt kunna vända med kloka åtgärda,, bla vad gäller nativiteten. Jag har dessutom inte hört talas om någon direkt kris för offentlig sektor i Finland heller. Jag tror en del av talet om sådant är överdrivet.

Sedan vad gäller migration så är jag för att den i första hand skall vara europeisk, vilket är lättare vad gäller integration..(Jag tar gärna emot t.ex  vapenvägrare från Ukraina-kriget, från både Ukraina och Ryssland-eftersom jag är pacifist. Men den stora befolkningsökningen i framför allt MENA-länderna skapar dock ett migrationstryck mot Europa, och jag menar att det blir för stora och plötsliga förändringar  av samhället med en stor migration just från dessa länder, bla med tanke på "parallellsamhällena" som bildas.

Alltid här i staden när man ser en kvinna med minst 3 barn med sig i stadscentrum så bär hon hijab, och är oftast somalisk. Medlemmar i denna befolkning gifter sig bara inom gruppen och blandar sig absolut inte med de etniska svenskarna. Jag ser ett "parallelsamhälle" växa fram. 

Denna stadens demografi förändras oerhört snabbt. Ett annat exempel är Malmö, där en muslimsk föreläsare förutspådde att det kan vara muslimsk majoritet om en generation, men det känns mera påtagligt här i min lilla stad.

Det är mycket tätare med folk från MENA o med kvinnor med hijaber här än i storstäder. Man ser ofta att de somaliska mammorna är ordentligt unga. Hinner de få arbete eller utbilda sig?   Att ta in 2-2,5 miljoner människor på 20 år är till ett land som hade runt 8-9 miljoner invånare före det är inte en väl fungerande politik.

Padirac skrev 2024-07-03 17:59:14 följande:
    Då får du gå och titta på väntrummen i primärvården och sammanställa uppgifter utifrån de parametrar du vill presentera.

Sedan får du räkna lite på var sjukvårdens kostnader finns och ge ett trovärdigt belägg för ditt påstående 

Om det nu är så att DU vill tala om det?

Det kan faktiskt vara intressant även med att berätta en personlig iaktagelse.Man kan jämföra med andra frågor. Jag har t.ex. personliga iaktagelser vad gäller klimatförändringen. Jag har märkt att de normala nordiska snötäckena på vintrarna har försvunnit där jag bor. Jag hävdar inte att jag kan bevisa något, men jag tycker ändå det är en intressant iaktagelse som är helt OK att nämna i en diskussion. Allt måste inte vara "formellt utrett"..

• nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-04 14:41:12 följande:

Allt måste inte vara "formellt utrett"..

Jo, om man presenterar det som fakta.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    Padirac skrev 2024-07-03 18:22:52 följande:
    Ja, så länge nyrekryteringen kan fortgå så fylls det på med fler som dödar och dödas.

Tyvärr är det inget som det verkar vara fokus på, och det kallas nedlåtande för 'saft och bulle' här på forumet.

Den danska kritiken mot Sveriges införande av de danska hårdare tagen var att Sverige missade att den danska regeringens främsta åtgärder var just det förebyggande arbetet med 'saft och bulle' för att stoppa nyrekrytering.

Att grov brottslinget som strider om makt och pengar har ihjäl varandra är inte förvånande.
    Det förvånar dig inte att det finns ett land som skiljer ut sig mot andra jämförbara länder på det sätt att vi har fört en politik där vi aktivt och medvetet har valt att bjudit in den grova brottsligheten till vårt land?

Det gör i var fall mig förskräckt hur ett lands politik kan skötas på detta sätt. Särskilt när andra jämförbara länder har fört en så mycket klokare politik och därmed sluppit denna omfattning av samhällsproblemen.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-07-04 15:16:33 följande:
    Du har fel.
    Det jag kan se med egna ögon och konstatera på säkert sätt, det är fakta.

Om jag kan se att solen skiner så skiner den. Det är fakta. Även utan att jag kollar vad som vetenskapligt har belagts om den saken.
    nihka skrev 2024-07-04 15:16:33 följande:
    Om man presenterar det som "detta är min iaktagelse" tycker jag det är OK. jag gör ofta det. Jag säger aldrig i en debatt att jag kan bevisa något, men iaktagelser är ofta intressanta och ledtrådar itll saker,  Jag nämner därför ofta mina iaktagelser. Det har gått till överdrift med allt krävande att allt man nämner i en diskussion skall vara formellt bevisat. Då missar man en del intressanta saker.
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-04 15:51:16 följande:
    Du har fel.

Om jag kan se att solen skiner så skiner den. Det är fakta. Även utan att jag kollar vad som vetenskapligt har belagts om den saken.

Bra formulerat. Jag är själv - även om jag står långt till höger politiskt - en av dem som erkänner att vi har ett klimatproblem. Jag har t.ex  iaktagit samma gräsmatta från mitt fönster under 20 vintrar, och jag har sett trenden att de normala nordiska snötäckena inte längre finns där på vintrarna.

När jag nämner detta offentligt så kommer alltid "klimatförnekarna" med diagram med olika kurvor och skall "visa" att jag  minsan har fel, och att jag minsan är ovetenskaplig, men jag har sett vad jag har sett sedan 2005.

Likadant har jag sett en demografisk förändring vad gäller sammansättningen av stadens invånare vad gäller i vilka länder de har sitt ursprung. Jag har inga tabeller och diagram över det, men jag har sett det själv med mina egna ögon.

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-04 15:51:16 följande:
    Du har fel.

Nej, fel. Det är inte fakta uan anekdotisk bevisföring. Solen kanske skiner där du tittar upp, men det innebär inte att du vet något om hur det ser ut runt nästa krök.

Det finns ganska många vårdcentraler i landet och hur det ser ut på din när du råkar vara där säger noll och ingenting om hur det ser ut i övriga landet eller ens hur det ser ut på "din" vårdcentral när du inte är där.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?