KillBill skrev 2024-07-03 15:28:16 följande:
Även Finland har stora problem med bemanningen av vård och omsorgsyrken och och man konstaterar där att invandringen är för liten för att lösa problemet.
www.etla.fi/sv/aktuellt/befolkningens-aldrande-har-inte-forberetts-tillrackligt-besluten-ar-redan-bradskande/
Citat: "Finlands befolkning åldras snabbare än övriga EU-länder på grund av den låga nativiteten och den ökande medellivslängden. Den förutspådda invandringen är långt ifrån tillräcklig för att kompensera effekterna av den låga nativiteten. För att kunna dämpa åldrandets försvagande effekter på ekonomin krävs utöver ökad invandring även ökad sysselsättningsgrad hos både urbefolkningen och invandrarna"
Det skulle gå att motverka detta på andra sätt än migration både i Finland och här. Det skulle successivt kunna vända med kloka åtgärda,, bla vad gäller nativiteten. Jag har dessutom inte hört talas om någon direkt kris för offentlig sektor i Finland heller. Jag tror en del av talet om sådant är överdrivet.
Sedan vad gäller migration så är jag för att den i första hand skall vara europeisk, vilket är lättare vad gäller integration..(Jag tar gärna emot t.ex vapenvägrare från Ukraina-kriget, från både Ukraina och Ryssland-eftersom jag är pacifist. Men den stora befolkningsökningen i framför allt MENA-länderna skapar dock ett migrationstryck mot Europa, och jag menar att det blir för stora och plötsliga förändringar av samhället med en stor migration just från dessa länder, bla med tanke på "parallellsamhällena" som bildas.
Alltid här i staden när man ser en kvinna med minst 3 barn med sig i stadscentrum så bär hon hijab, och är oftast somalisk. Medlemmar i denna befolkning gifter sig bara inom gruppen och blandar sig absolut inte med de etniska svenskarna. Jag ser ett "parallelsamhälle" växa fram.
Denna stadens demografi förändras oerhört snabbt. Ett annat exempel är Malmö, där en muslimsk föreläsare förutspådde att det kan vara muslimsk majoritet om en generation, men det känns mera påtagligt här i min lilla stad.
Det är mycket tätare med folk från MENA o med kvinnor med hijaber här än i storstäder. Man ser ofta att de somaliska mammorna är ordentligt unga. Hinner de få arbete eller utbilda sig? Att ta in 2-2,5 miljoner människor på 20 år är till ett land som hade runt 8-9 miljoner invånare före det är inte en väl fungerande politik.