• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nihka

En med många djupa tankar skrev 2024-07-04 16:03:38 följande:

Bra formulerat. Jag är själv - även om jag står långt till höger politiskt - en av dem som erkänner att vi har ett klimatproblem. Jag har t.ex  iaktagit samma gräsmatta från mitt fönster under 20 vintrar, och jag har sett trenden att de normala nordiska snötäckena inte längre finns där på vintrarna.

När jag nämner detta offentligt så kommer alltid "klimatförnekarna" med diagram med olika kurvor och skall "visa" att jag  minsan har fel, och att jag minsan är ovetenskaplig, men jag har sett vad jag har sett sedan 2005.

Likadant har jag sett en demografisk förändring vad gäller sammansättningen av stadens invånare vad gäller i vilka länder de har sitt ursprung. Jag har inga tabeller och diagram över det, men jag har sett det själv med mina egna ögon.

Hur vet du att de inte har grävt ner rör i gräsmattan på senare år?

Vilket förstås inte motsäger klimatförändringar.

Hos oss hade vi rekordmycket snö i vintras - vilket inte bevisar något mer än att vi hade rekordmycket snö i vintras.

Du kan alltså avgöra genom att titta på människor vilket land de ursprungligen kommer från. Imponerande! Kan du se vilken stad också?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-07-04 22:10:13 följande:
    Nej, fel. Det är inte fakta uan anekdotisk bevisföring. Solen kanske skiner där du tittar upp, men det innebär inte att du vet något om hur det ser ut runt nästa krök.

Det finns ganska många vårdcentraler i landet och hur det ser ut på din när du råkar vara där säger noll och ingenting om hur det ser ut i övriga landet eller ens hur det ser ut på "din" vårdcentral när du inte är där.
    Återigen ofattbart att du aldrig kan erkänna ditt fel trots att det är så uppenbart att du hade fel.
    Som vanligt försöker du omskriva och ändra förutsättningarna hellre än att ta ett steg tillbaka.

Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel, eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.

Vare sig jag eller någon annan har påstått att vi vet något om ifall solen skiner bakom nästa krök. Var får du dina fantasier ifrån?

Om jag kan se att solen skiner så skiner den.
    Men du lyckas inbilla dig själv att den inte skiner om inte jag kan framlägga vetenskapliga bevis för att den skiner.
    Detta är ju fullkomligt absurt.

Som så många gånger tidigare kommer du med fullkomligt orimliga påståenden.
    Detta är lika orimligt som när du brukar försöka hitta på att det skulle råda krig i Danmark. Inte heller gällande detta kan du erkänna att du har fel, troligen för att det inte är vetenskapligt bevisat då?
    Det mest fantastiska är att det är uppenbart att du själv tror också på dina egna  fullkomligt orimliga påståenden. 

Du får hitta på vilka fantasier du vill. Men fortfarande gäller att:
  • En med många djupa tankar
    nihka skrev 2024-07-04 22:10:13 följande:
    Nej, fel. Det är inte fakta uan anekdotisk bevisföring. Solen kanske skiner där du tittar upp, men det innebär inte att du vet något om hur det ser ut runt nästa krök.

Det finns ganska många vårdcentraler i landet och hur det ser ut på din när du råkar vara där säger noll och ingenting om hur det ser ut i övriga landet eller ens hur det ser ut på "din" vårdcentral när du inte är där.

Stopp o belägg. Det är INTE anekdotisk bevisföring om man INTE HÄVDAR att man har BEVIS. Om man klart och tydligt säger som jag brukar göra: "Detta är mina faktiska observationer" av något fenomen så kan det faktiskt var intressant, och det är inte det som du anklagar  för att vara anekdotisk bevisföring.

Jag brukar hamna i den här diskussionen på helt andra och mycket intressanta områden tänker jag.

• En med många djupa tankar
    nihka skrev 2024-07-04 22:28:21 följande:

Hur vet du att de inte har grävt ner rör i gräsmattan på senare år?

Vilket förstås inte motsäger klimatförändringar.

Hos oss hade vi rekordmycket snö i vintras - vilket inte bevisar något mer än att vi hade rekordmycket snö i vintras.

Du kan alltså avgöra genom att titta på människor vilket land de ursprungligen kommer från. Imponerande! Kan du se vilken stad också?

1) Därför att jag a) aldrig har varit borta så länge att de skulle ha hunnit ske,. b) därför att gräsmattan är stor och c) det gäller hela gräsmattan.

2) jag iaktar sådana här saker noga och jag är intresserad av det. Det finns en brytpunkt någonstans kring 2010.

3) Jag känner bla igen ett flertal språk, och det är ett ganska omisskännligt kännetecken. Jag kan skilja på t.ex arabiska och persiska. Jag kan skilja på språken från Afrikas horn (mer arabisk-liknande) och språken från det inre av Afrika (som har ett mycket mjukare sound). Jag kan om jag lyssnar noga skilja på arabiska och arameiska (förresten Jesu eget språk  som talas av en del av de kristna från mellanöstern).

Jag har mycket erfarenhet och kan t.ex i många fall, inte 100 % av fallen, men i många fall skilja på, för att ta ett exempel, somalier och eretrianer. Somalier är en av de största migrant-grupperna i staden. Det är mycket osannolikt att en ung kvinna, med 3-5 barn med sig på stan, hijab, lång täckjacka eller liknande på sommaren, och lång kjol eller klänning är något annat än somalisk. Just den gruppen är den absolut striktast muslimska, gruppen. 

• KillBill
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-04 14:35:18 följande:

Det skulle gå att motverka detta på andra sätt än migration både i Finland och här. Det skulle successivt kunna vända med kloka åtgärda,, bla vad gäller nativiteten. Jag har dessutom inte hört talas om någon direkt kris för offentlig sektor i Finland heller. Jag tror en del av talet om sådant är överdrivet.

Sedan vad gäller migration så är jag för att den i första hand skall vara europeisk, vilket är lättare vad gäller integration..(Jag tar gärna emot t.ex  vapenvägrare från Ukraina-kriget, från både Ukraina och Ryssland-eftersom jag är pacifist. Men den stora befolkningsökningen i framför allt MENA-länderna skapar dock ett migrationstryck mot Europa, och jag menar att det blir för stora och plötsliga förändringar  av samhället med en stor migration just från dessa länder, bla med tanke på "parallellsamhällena" som bildas.

Alltid här i staden när man ser en kvinna med minst 3 barn med sig i stadscentrum så bär hon hijab, och är oftast somalisk. Medlemmar i denna befolkning gifter sig bara inom gruppen och blandar sig absolut inte med de etniska svenskarna. Jag ser ett "parallelsamhälle" växa fram. 

Denna stadens demografi förändras oerhört snabbt. Ett annat exempel är Malmö, där en muslimsk föreläsare förutspådde att det kan vara muslimsk majoritet om en generation, men det känns mera påtagligt här i min lilla stad.

Det är mycket tätare med folk från MENA o med kvinnor med hijaber här än i storstäder. Man ser ofta att de somaliska mammorna är ordentligt unga. Hinner de få arbete eller utbilda sig?   Att ta in 2-2,5 miljoner människor på 20 år är till ett land som hade runt 8-9 miljoner invånare före det är inte en väl fungerande politik.

Att du inte har hört talas om personalbrist i finska vården betyder förstås inte att den Finska vården har stora bemanningsproblem Sedan ska vi inte tro att vi ska kunna lösa bemanningen med personal från andra europeiska länder. Alla länder i Europa har ju samma problem med nativiteten.

svenska.yle.fi/a/7-10027585

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Intressant artikel. 

www.dn.se/debatt/flyktingars-hogre-loner-visar-integrationens-kraft/

"Flyktingar tjänar mer än svenskfödda låg- och medelinkomsttagare. Det visar en studie av nära 94 000 flyktingar som kom till Sverige 1980?1996. Resultatet visar potentialen för asylinvandring och effektiv integration på arbetsmarknaden för att mildra bristen på arbetskraft i länder med en åldrande befolkning, skriver professorerna Hans Lööf och Andreas Stephan"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-05 08:28:57 följande:
    Du kan protestera bäst du vill men anekdotisk bevisföring är inget bevis för något mer än vad du kan se genom ett sugrör. Det finns inga generella slutsater att dra.

Att du kan se solen i talande stund säger noll och ingenting om hur det ser ut generellt med vädret i ditt närområde/landet/planeten eller över tid. Noll.
  • nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-05 14:15:12 följande:

Stopp o belägg. Det är INTE anekdotisk bevisföring om man INTE HÄVDAR att man har BEVIS. Om man klart och tydligt säger som jag brukar göra: "Detta är mina faktiska observationer" av något fenomen så kan det faktiskt var intressant, och det är inte det som du anklagar  för att vara anekdotisk bevisföring.

Jag brukar hamna i den här diskussionen på helt andra och mycket intressanta områden tänker jag.

"Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu."

Anekdotisk bevisföring där man menar att man kan dra generella slutsatser av ett mycket begränsat observationsunderlag.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-07-05 19:31:43 följande:
    Du kan protestera bäst du vill men anekdotisk bevisföring är inget bevis för något mer än vad du kan se genom ett sugrör. Det finns inga generella slutsater att dra.

Att du kan se solen i talande stund säger noll och ingenting om hur det ser ut generellt med vädret i ditt närområde/landet/planeten eller över tid. Noll.

Men du lyckas inbilla dig själv att den inte skiner om inte jag kan framlägga vetenskapliga bevis för att den skiner.

Detta är ju fullkomligt absurt.

Som vanligt försöker du omskriva och ändra förutsättningarna hellre än att ta ett steg tillbaka.

Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel, eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.

Du får nog försöka läsa på igen vad "anekdotisk bevisföring" egentligen står för. Du har under långa tider ägnat dig åt så många omskrivningar så att du har låtit dina fantasier skena iväg långt bortom dess egentliga innebörd. Du verkar ha glömt vad det egentligen står för och har numera skapat dig en egen fantasifull tolkning om vad du själv tycker att det borde stå för.
    Läs på!
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-07-03 11:54:28 följande:
    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda-i-sverige
    Utrikes födda efter ålder
    Utrikes födda har en åldersstruktur som skiljer sig från de inrikes födda, med en högre andel i de arbetsföra åldrarna, och relativt sett färre barn och äldre personer. Det förklaras av att en stor del av de utrikes födda invandrarna till Sverige är i åldrarna 25?34 år.
    Vet du vad...?
    Jag var betydligt yngre än 25 när jag kom till världen= längre tid till ålderdom än från 25. Men jag blir också äldre. 50+ numera. 70+ om 20 år.
    Det är inte så att de immigrerade 25-35-åringarna bär på en fantastisk gen som gör att de inte åldras, utan de kommer att nå livets höst på lite drygt halva tiden.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?