• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • En med många djupa tankar
    Tom Araya skrev 2024-07-07 19:48:35 följande:
    Finns det några belägg för att Palme stödde kommunistiska Nordvietnam?

Det är off topic och handlar inte alls om denna tråden, men hans många uttalanden i samban med Vietnamkriget är mycket kända och hans demonstrerande tillsammans med bla Nordvietnams Moskva-ambassadör (vill jag minnas det var) likaså. 

När han inte ville ta in de s.k. båtflyktingarna misstänker jag att det var delvis där skon klämde, men det är en misstanke. Jag hävdar den inte bevisad, men som sagt är detta ett helt annat ämne som inte rör denna tråden.

nihka skrev 2024-07-07 20:25:00 följande:
    Personen som skrev så är nog inne på att hens observationer utgör ett statistiskt säkerställt underlag. Det är inte hur man väljer att uttrycka sig som är problemet, det ligger nog nära hur hen tänker, utan problemet är mer hur man tänker.
    jag skulle  väl säga så här-inte ett statistiskt säkerställt underlag, men troligen har den som skrev det ändå rätt om själva sakförhållandet i frågan.
  • Padirac
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-08 11:01:38 följande:
    jag skulle  väl säga så här-inte ett statistiskt säkerställt underlag, men troligen har den som skrev det ändå rätt om själva sakförhållandet i frågan.
    Personen har naturligtvis rätt i vad den sett om den kan avgöra vad den sett och att det enbart gäller det den sett.

Med tanke på hur mycket dynga SDs fotsoldater får i sig från trollfabrikerna och den de själva sprider så är det inte osannolikt att det den sett uppfattats med stor bias.

Folk ser det de vill se...

Kommer du ihåg bussen som var fylld med 'kvinnor i burka' trots att det enbart var tomma säten. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/tom-buss-misstogs-for-kvinnor-i-burka

• nihka
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-08 11:01:38 följande:
    I så fall har jag också rätt gällande sakfrågan iom mina observationer på Vårdcetralen som går stick i stäv med hens observationer...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-07-07 20:20:16 följande:
    Om du ser solen skina så skiner den, just där och just då  men.det går inte att dra några generella slutsatser om hur mycket solen skiner någonstans, inte ens över din lilla ankdam.
    Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel,

eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.
    nihka skrev 2024-07-08 11:39:32 följande:
    I så fall har jag också rätt gällande sakfrågan iom mina observationer på Vårdcetralen som går stick i stäv med hens observationer...
    Du visar bara att Padrirac hade rätt:

nihka, du räknas också till folk
    Padirac skrev 2024-07-08 11:12:47 följande:
    Personen har naturligtvis rätt i vad den sett om den kan avgöra vad den sett och att det enbart gäller det den sett.

Med tanke på hur mycket dynga SDs fotsoldater får i sig från trollfabrikerna och den de själva sprider så är det inte osannolikt att det den sett uppfattats med stor bias.

Kommer du ihåg bussen som var fylld med 'kvinnor i burka' trots att det enbart var tomma säten. 

Det finns uppenbarligen olika trollfabriker som lyckas trolla fram olika saker...
  • Anonym (vem är belastningen?)

Jag tycker att det ofta glöms bort i diskussionen att vi som är födda och uppväxta här har inneburit en enorm belastning för samhället under de 20-25 år som gått innan vi börjar arbeta och betala skatt. Vi har kostat samhället en massa pengar i form av utbildning, sjukvård, barnbidrag med mera. 
    Utifrån siffrorna i länken kostar en genomsnittlig invånare sin kommun 5 miljoner under en livstid, om man blir 85 år. Drygt 3 miljoner av de kostnaderna är innan vi blir 18 år. www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-mycket-kostar-du
    Utöver dessa kommunala kostnader tillkommer de statliga kostnaderna, t.ex. barnbidrag.

Samhället borde alltså kunna göra rejält stora insatser för att få individer som kommer till Sverige i arbete, och det skulle ändå vara en vinst jämfört med att födda upp oss från start. 

Padirac skrev 2024-07-08 11:12:47 följande:

I vissa fall är det till och med så att det man "vill" (inom cittationstecken) se också motsvarar en större verklighet även om det inte i sig är ett bevis. Om den större verkligheten ser ut på ett visst sätt  så motsvaras det ofta av att det lokalt ser ut på ett visst sätt, och iaktas lokalt, även om den iaktagelsen i sig själv inte är ett bevis på det större förhållandet.

Jag har faktiskt själv röstat på SD till kommun o riksdag (inte för att jag anser partiet perfekt, men för att jag anser att idag behövs de som en motvikt mot de gamla partierna, som jag menar har förstört så mycket för Sverige..)

Egentligen röstade jag på dem i avsaknad av ett verkligt värdekonservativt parti.
    I Sverige finns inget värdekonservativt parti med skuggan av en riksdagschans. (Egentligen är jag den gamla sortens europeisk konservativ och har rel lite gemensamt med den "nyliberala alt-högern".Jag är te.x. inte "klimatförnekare".)

Jag har inte hört talas om någon "burka-buss". Däremot kan jag säga att det är betydligt tätare med hijaber här i min lite mindre stad än i storstäder som Göteborg t.ex.  Alla unga småbarnsmammor med minst 3 barn med sig på stan som jag ser bär hijab, och är i många fall av somaliskt ursprung. 

Jag kan också se att demografin har  förändrats påtagligt sedan jag flyttade till denna staden 1997.

nihka skrev 2024-07-08 11:39:32 följande:
    Min bedömning vore då snarare att den andra personen troligen skulle ha mera rätt vad gäller helheten-sett till ytterligare observationer från andra, t.ex  jag själv, men varken din eller den andre observatörens observationer är i sig ett bevis på helhetens beskaffenhet.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?