• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • En med många djupa tankar
    Anonym (vem är belastningen?) skrev 2024-07-08 12:36:36 följande:

Jag tycker att det ofta glöms bort i diskussionen att vi som är födda och uppväxta här har inneburit en enorm belastning för samhället under de 20-25 år som gått innan vi börjar arbeta och betala skatt. Vi har kostat samhället en massa pengar i form av utbildning, sjukvård, barnbidrag med mera. 
    Utifrån siffrorna i länken kostar en genomsnittlig invånare sin kommun 5 miljoner under en livstid, om man blir 85 år. Drygt 3 miljoner av de kostnaderna är innan vi blir 18 år. www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-mycket-kostar-du
    Utöver dessa kommunala kostnader tillkommer de statliga kostnaderna, t.ex. barnbidrag.

Samhället borde alltså kunna göra rejält stora insatser för att få individer som kommer till Sverige i arbete, och det skulle ändå vara en vinst jämfört med att födda upp oss från start. 

Ja, men den belastningen blir ju inte ogjord för att det förs en migrationspolitik som medför ytterligare belastningar. Glöm inte heller att vissa migrantgrupper också har en hög nativitet jämfört med den svenska. Alltid om jag ser en ung mamma på stan med minst 3 barn med sig så bär hon hijab, och är, tror jag jag kan säga, oftast somalisk. Somalierna är en av de största migrantgrupperna här i stan.

Även migranters barn tar tid på sig att bli produktiva om de senarae kommer i arbete. En politik där ca 2-2,5 miljoner tagits in på ca 20 år till ett land som hade mellan 8 o 9 miljoner människor år 2000, och dessutom med en hel del som kommit från i genomsnitt mer svårintegrerade grupper än förr har inte varit en klok politik som jag bedömer det.

• fultextad användarhandbok

Påstående: om man ser solen skina så skiner den. 

Påstående: om man ser solen skina så finns upplevelsen av att solen skiner.

Vilket ju inte nödvändigtvis är samma sak.

Angående kedjans ämne, är det då den totala invandringen som avses, oberoende om det är asyl- eller arbetskraftsinvandring? Gällande Sverige finns en långtidsutredning om dess lönsamhet om någon orkar och vill läsa: www.regeringen.se/contentassets/6a0373dacf97488d8aae6b5785e46583/migration-en-aldrande-befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595
  • En med många djupa tankar
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-08 17:58:59 följande:

Påstående: om man ser solen skina så skiner den. 

Påstående: om man ser solen skina så finns upplevelsen av att solen skiner.

Vilket ju inte nödvändigtvis är samma sak.

Angående kedjans ämne, är det då den totala invandringen som avses, oberoende om det är asyl- eller arbetskraftsinvandring? Gällande Sverige finns en långtidsutredning om dess lönsamhet om någon orkar och vill läsa: www.regeringen.se/contentassets/6a0373dacf97488d8aae6b5785e46583/migration-en-aldrande-befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595
    Ifall du menar den med ankomna 1980-1996 så är kan det inte rakt av förutsättas gälla för dagens och nylig asylinvandring. Flera parametrar skiljer sig.
  • fultextad användarhandbok
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-08 18:06:53 följande:
    Ifall du menar den med ankomna 1980-1996 så är kan det inte rakt av förutsättas gälla för dagens och nylig asylinvandring. Flera parametrar skiljer sig.
    Har inte bra koll på svensk invandring, har fått uppfattningen att ni har tagit emot många. 
  • KillBill
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-08 18:06:53 följande:
    Joakim Ruist har forskat i ämnet och släppte en rapport för några år sedan som pekade på att kostnaden ligger på ca 74 000 kr per år och flykting. I sammanhanget är det värt att nämna att folk med helt svenska rötter kan vara en kostnad för samhället. Allt handlar om hur mycket skatteintäkter individen  bidrar till i relation till samhällets kostnader för individen. Låginkomsttagare, sjuka och funktionshindrade är exempelvis ofta en kostnad för samhället oavsett om man är svensk eller invandrad. 

Syftet med den svenska migrationen är att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. Syftet är alltså inte att Sverige ska tjäna pengar på migrationen. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-07-08 19:39:03 följande:
    Syftet med den svenska migrationen är att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. Syftet är alltså inte att Sverige ska tjäna pengar på migrationen. 
    Länge framhölls just det ekonomiska som den främsta orsaken till att Sverige skulle ta emot flyktingar och invandrare. Ett annat skäl som många nog idag inte vill låtsas om var att invandrarna skulle komma hit och ta de jobb som svenskarna inte ville ha.

Det vill säga helt igenom egoistiska skäl där förespråkarna inte själva insåg att de i princip förespråkade ett modern slaveri och där media inte levde upp till sin påstådda roll som granskare.
  • Anonym (Jaochnej)

Om man tar emot en person som är lågutbildad och inte kan språket så är det ju en ekonomisk belastning eftersom man måste försörja personen och utbilda den. Kostat ännu mer om personen kommer med en social problematik på det, som hedersnormer i familjen eller vanan inne att aga barn. Då blir socialtjänst och polis belastade rent ekonomiskt. Men det kan vara okej. Det viktiga är attityden hos den som kommer. Om personen visar framfötterna, vill bidra, lära sig, är intresserad och tycker om landet som tagit emot så uppstår ett fint möte. Även att man vill anpassa sig efter nya landets normer när det behövs. Sån var min farfar när han kom. Det är mindre belastande. All belastning handlar inte om pengar i första hand. Det blir väldigt mycket slitningar i samhället när personer som anländer kostar resurser men ändå visar upp att de tex inte tycker om, eller ser ner på landet som givit all hjälp. Då går ju solidariteten i tusen bitar och frustration skapas. Det blir klyftor och grupperingar som i sin tur skapar problem som kostar pengar. Tänk om du började på ett nytt jobb och bara gick in där med rynkad näsa och gjorde din grej utan hänsyn till de vanor som råder där. Ingen bra idé. Spelar ingen roll vilken hårfärg du har, det är aldrig en bra idé.

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-08 12:05:32 följande:
    Alla gör vi fel ibland, även du, och då hör det till att man erkänner sitt fel,

eller åtminstone avstår från omskrivningar för att i det oändliga försöka dölja sitt fel.
    Det finns inga omskrivningar utan det har handlat om huruvida man kan se läget i landet gällande vem som belastar vården genom att kika in på sin lokala vårdcentral, vilket man förstås inte kan.

Du får gärna fortsätta inbilla dig motsatsen om det gör dig lyckligare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-08 12:09:58 följande:
    Du visar bara att Padrirac hade rätt:

Folk ser det de vill se...

nihka, du räknas också till folk
    Jag har inte påstått att det jag ser på min vårdcentral är representativt för landet i stort.

Du kanske missade det men att jag skulle kunna använda vad jag ser som underlag för läget i landet är förstås lika absurt som att någon annan kan det.

Du vill så gärna att jag ska ha fel om något - vad som helst egentligen, men dina hang-ups är inte relevanta för tråden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    nattuw skrev 2024-07-08 22:16:55 följande:
    Länge framhölls just det ekonomiska som den främsta orsaken till att Sverige skulle ta emot flyktingar och invandrare. Ett annat skäl som många nog idag inte vill låtsas om var att invandrarna skulle komma hit och ta de jobb som svenskarna inte ville ha.

Det vill säga helt igenom egoistiska skäl där förespråkarna inte själva insåg att de i princip förespråkade ett modern slaveri och där media inte levde upp till sin påstådda roll som granskare.
    Även om det har funnits folk som hävdat att orsaken till att Sverige tagit emot flyktingar skulle vara ekonomiska så har syftet med asylinvandringen aldrig varit annat än humanitärt.  Ja Det var illa att Moderaterna, Liberalerna Centerpartiet och KD införde världens mest liberala arbetskraftsinvandring. Detta  resulterade i att arbetare ibland har utnyttjats av skrupelfria arbetsgivare..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?