Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Är invandringen en belastning?

Huruvida det är en belastning eller inte varierar nog från område till område. Helsingfors till exempel är ett resultat av många olika språk, finska, svenska, ryska, engelska, till och med lite tyska avtryck i helsingforsslangen, i framtiden kanske flera andra språk också kommer att sätta sina avtryck. Inflyttare från landets alla hörn finns. Staden är sådan att dess identitet klarar av både inflyttning och invandring, åtminstone reglerad sådan. Norra Sentinel, ön där sentineleserna bor klarar inte av någon invandring, hur reglerad den en är. Deras identitet och levnadssätt hade inte klarat av det. Det finns alltså fler dimensioner än enkom rent ekonomiska.

Alla partier i Sverige var för ett rasbiologiskt institut 1921, det är en del av svenska partiers historia. Det viktiga är väl vad de står för i dag, om man är intresserad av partipolitik alltså. www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/alla-partierna-var-for-rasbiologi

Padirac skrev 2024-03-03 15:22:59 följande:
    Allt i SVTs artikel är inte helt sant.

redan de första åren på 1900talet bildades en rasbiologiskt institut på ett statligt ägt universitet i London

www.english-heritage.org.uk/visit/blue-plaques/blue-plaque-stories/eugenics/

"THE EUGENICS LABORATORY
    When in 1907 Galton stepped down as Director of the Eugenics Record Office, which he had helped to found at University College London (UCL), the statistician Karl Pearson accepted his request to take over. Pearson renamed it the Galton Laboratory for National Eugenics and became the first Galton Professor of Eugenics at UCL. Through the journal Biometrika, with which Galton and Pearson were closely involved, the school promoted the study of biometrics (or mathematical genetics). Pearson also set up the Annals of Eugenics in 1925."
    en.wikipedia.org/wiki/University_College_London

"In 1904, Francis Galton donated £1,000 to the University of London for a eugenics laboratory; this transferred to UCL in 1907 with Karl Pearson as its director.[54] UCL apologised for its "fundamental role in the development, propagation and legitimisation of eugenics" in 2021.[55]"

Här kan man läsa lite om rasbologin i USA och kopplingar till nazityskland

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2757926/
    Ja, och tankegodset är ännu äldre än så. Men det finns alltså en historia hos de övriga partierna med, oberoende politisk inriktning, eftersom rasideologi betraktades som vetenskap. 
    Padirac skrev 2024-03-03 18:48:47 följande:
    Ja, tankegodset och den organiserade verksamheten är äldre.

Rasbilogi var under en tid ansedd som vetenskap. Det fanns som du skriver ett brett stöd inom de olika partierna för att starta ett rasbiologiskt institut. Det fanns också inom alla partier en mindre grupp som av olika anlednintar inte ville starta ett rasbiologiskt institut. 

Jag tror man ska skilja uppfattningar som politiska/ideologiska från de som anses vara vetenskapliga eller religiösa. Det finns politiska partier som är för eller som är mot en vetenskaplig syn eller religiös syn på värderingar, kultur eller religion som politiska/ideologiska mål.

Det finns en hel del felaktig information och påståenden i trådarna om allt detta. Jag har i någon tråd länkat från riksdagens protokoll till beslut och sittande regeringar och ministrar.

här finns lite text om rasbiologi i Finland

svenska.yle.fi/a/7-906607

www.hbl.fi/artikel/5e0ca1e6-a9bf-4a18-9124-9afc6c821320
    Ja då, vår historia, Finlands alltså, är inte så fager vad gäller den biten, det var inte meningen att peka ut Sverige som någon syndabock utan det kom sig av ämnet. Ännu i dessa dagar finns ju lite språkstrider, som jag inte tar del i, jag är för pragmatisk och kan landets bägge språk utan hinder, fast jag har svenska som modersmål. Tyvärr så kan man få strunt för det med, av de som håller hårt på svenskan kan man kallas för hukare och att man sviker. Men jag har en annan syn på det, som jag även kan argumentera för, och hur man än gör kan man inte riktigt göra alla nöjda. Man får försöka leva så att man själv är nöjd och utan att skada andra.

Invandring kan vara både belastning och tillgång, det beror på flertalet faktorer. Vad skulle invandring betyda för sentineleserna? Förmodligen slutet för dem. Det finns också fler värden än ekonomiska. Då jag var liten bodde jag på en ö, det fanns en sorts grundgemenskap mellan oss öbor, det var vi och de, vi öbor och fastlandsborna som kom som turister om somrarna. Bland fastlandsborna fanns så klart också trevliga och intressanta människor och jag fick vänner bland barn som tillbringade somrarna där. Vi hade mycket gemensamt. Ju längre ut man drar en cirkel från ens hembygd, desto fler skillnader kan komma att behöva övervinnas. fast så linjärt är det ju inte. En seglare känner igen en annan seglare oavsett om man kommer från olika hörn av världen. Men det är begränsade situationer. Att bygga samhällen måste göras på fler gemensamma grunder än ekonomiska. Kanske att ett nytt system skulle utprovas, de som vill vara med och bekosta invandring kan sätta ett kryss på skattedeklarationen. Precis som det finns donationer till behövande. Bra eller dåligt vet jag inte. Men kanske att vi hade kunnat utröna vad som är gynnsamt, både för de som inte vill ha invandring, de som vill och för de som själva invandrar. Jag är inte odelat positiv, men inte helt emot heller.

Påstående: om man ser solen skina så skiner den. 

Påstående: om man ser solen skina så finns upplevelsen av att solen skiner.

Vilket ju inte nödvändigtvis är samma sak.

Angående kedjans ämne, är det då den totala invandringen som avses, oberoende om det är asyl- eller arbetskraftsinvandring? Gällande Sverige finns en långtidsutredning om dess lönsamhet om någon orkar och vill läsa: www.regeringen.se/contentassets/6a0373dacf97488d8aae6b5785e46583/migration-en-aldrande-befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-08 18:06:53 följande:
    Ifall du menar den med ankomna 1980-1996 så är kan det inte rakt av förutsättas gälla för dagens och nylig asylinvandring. Flera parametrar skiljer sig.
    Har inte bra koll på svensk invandring, har fått uppfattningen att ni har tagit emot många. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?