• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 15:46:05 följande:

UNHCR:

Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Deras livssituation är så farlig och desperat att de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

Notera alltså särskilt:

att söka skydd i ett närliggande land

Därmed blir de erkända som flyktingar

Ovan är korrekt och komplett citerat. Detta är ingen tolkning utan det är ett korrekt citat.

Källa:   KÄLLA:   KÄLLA: !!!
    www.sverigeforunhcr.se/vem-ar-flykting

Fortfarande gäller att om du och dina vänsterblivna propagandister har gått vilse i era egna dimridåer, så vilsna i er egen grumlighet så att ni vill försöka anklaga dem för att ha fel, så får ni vända er till UNHCR.

Ni borde klara förstå att jag har ingen möjlighet, och ingen lust, göra något åt att du/ni har något märkligt behov av att försöka påstå att UNHCR skulle ha fel.

Jag för min egen del är övertygad att UNHCR har rätt i det citerade, oavsett vad du/ni tycker om detta.

Korkat av dig att inte läsa allt som UNHCR skriver i frågan. Längre ner på samma sida som du hänvisar till kan man läsa följande: 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac

Men du har ju utelämnat kontexten
    , du har ju inte fattat att angivningen av en gräns handlar om att skilja på flyktingar som har rätt att söka asyl från internflyktingar som inte passerar en gräns.

Kan du verkligen inte begripa att det att du citerar enskilda stycken av unhcrs text inte gör att du kan tolka det helt fel och sen påstå att det är rätt. 

Om jag kopierar och citerar valfri del av det du har klippt från unhcr så kan det sättas utom kontext och få en annan betydelse

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen."

Så..  klart.  Det kommer från unhcr och är väl sant utan tillägg om jag ska resonera som du gör. Tomte

UNHCR:

Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Deras livssituation är så farlig och desperat att de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

Notera alltså särskilt:

att söka skydd i ett närliggande land

Därmed blir de erkända som flyktingar

Ovan är korrekt och komplett citerat. Detta är ingen tolkning utan det är ett korrekt citat.

Källa:   KÄLLA:   KÄLLA: !!!
    www.sverigeforunhcr.se/vem-ar-flykting

Fortfarande gäller att om du och dina vänsterblivna propagandister har gått vilse i era egna dimridåer, så vilsna i er egen grumlighet så att ni vill försöka anklaga dem för att ha fel, så får ni vända er till UNHCR.

Ni borde klara förstå att jag har ingen möjlighet, och ingen lust, göra något åt att du/ni har något märkligt behov av att försöka påstå att UNHCR skulle ha fel.

Jag för min egen del är övertygad att UNHCR har rätt i det citerade, oavsett vad du/ni tycker om detta.

• KillBill

Det mest patetiska med din argumentation är att det inte är UNHCR som definierar vem som är flykting i Sverige och EU. Sverige och EU utgår från  Genevekonventionen och EUs kvalifikations direktiv som jag har länkat till tidigare. 
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Ja, invandringen är en belastning.

Låt oss alla hålla oss till trådens ämne och rubrik.

När vi håller oss till trådens ämne så blir det tydligt att dessa extrema vänsterblivna högljudda har förlorat i sakfrågan.

De högljudda är extremt envisa med att ständigt försöka flytta fokus, att förneka och lägga ut sina dimridåer för att försöka dölja sanningen.

Det är det enda sättet de har kvar för att försöka dölja och förneka sanningen.
    Låt oss andra hjälpas åt så inte de högljudda lyckas i sina ständiga försök att förtiga sanningen och lägga ut sina dimridåer genom att alltid flytta fokus till något annat.

Låt oss alla hjälpas åt att hålla oss till trådens ämne och svara på och resonera med fokus på trådens ämne och rubrik.

Det framgår mycket tydligt av redan nämnda argument.

Ingen av de vänsterblivna, extrema, högljudda har hittills på något enda sätt lyckats visa motsatsen.

• Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 16:28:43 följande:

Låt oss alla hålla oss till trådens ämne och rubrik.

När vi håller oss till trådens ämne så blir det tydligt att dessa extrema vänsterblivna högljudda har förlorat i sakfrågan.

De högljudda är extremt envisa med att ständigt försöka flytta fokus, att förneka och lägga ut sina dimridåer för att försöka dölja sanningen.

Det är det enda sättet de har kvar för att försöka dölja och förneka sanningen.
    Låt oss andra hjälpas åt så inte de högljudda lyckas i sina ständiga försök att förtiga sanningen och lägga ut sina dimridåer genom att alltid flytta fokus till något annat.

Låt oss alla hjälpas åt att hålla oss till trådens ämne och svara på och resonera med fokus på trådens ämne och rubrik.

Det framgår mycket tydligt av redan nämnda argument.

Ingen av de vänsterblivna, extrema, högljudda har hittills på något enda sätt lyckats visa motsatsen.

Jag läste precis en rapport från 2017 om hur mycket enskilda flyktingar kostar. Första året är nettokostnaden 125 tusen och efter 7 år är nettokostnaden 37 tusen kronor.

Deras barn kommer däremot att bidra till samhällets försörjning och välfärd.  Som jag skrivit tidigare görs samhällsekonomiska kalkyler över generationer.

Det här går ju att jämföra med vad som helst - vad kostar tex alkisar och alkoholproblem samhället. Mer än 100 miljarder per år. Där är varje enskild person betydligt mer kostsam än en flykting. 
    Padirac skrev 2024-07-10 16:38:48 följande:
    Jag läste precis en rapport från 2017 om hur mycket enskilda flyktingar kostar. Första året är nettokostnaden 125 tusen och efter 7 år är nettokostnaden 37 tusen kronor.

Deras barn kommer däremot att bidra till samhällets försörjning och välfärd.  Som jag skrivit tidigare görs samhällsekonomiska kalkyler över generationer.

Det här går ju att jämföra med vad som helst - vad kostar tex alkisar och alkoholproblem samhället. Mer än 100 miljarder per år. Där är varje enskild person betydligt mer kostsam än en flykting. 
    BRÅ har rapporterat att i många fall är brottslighet och allvarlig kriminalitet ännu högre bland barn födda i Sverige av utländska föräldrar.

Men du försöker hävda att generellt kommer deras barn bidra till försörjning och välfärd.
    Hur får du ihop ditt grova generella påstående i relation till att motsatsen har rapporterats i många fall, t ex av såväl BRÅ, media och flera andra?

De där 7 år gamla uppgifterna du lyckades hitta (knappast troligt ens att de stämde på den tiden) har självfallet ingenting med dagens verklighet och sanningen att göra.

År 2024 rapporteras att:

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.

Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,

alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor varje år.

Motsvarande 230 miljarder kronor på bara tio år!

Utsikterna att dessa ska kunna bidra positivt till Sveriges välfärd är självfallet endast ren utopi.
    Hur ska de inom överskådlig tid kunna bidra med mer än vad deras skuld uppgår till?

Även om du försöker dölja sanningen genom att komma med osannolika gissningar om kommande 100 år så finns det ingen som helst möjlighet att dessa kostnader skulle kunna som genom något trolleri omvandlas till positivt bidrag till den Svenska välfärden. 

Det fullkomligt orimliga i detta borde även du klara att inse och förstå.
    Visa annars hur du och dessa barn som du pratar om ska klara att trolla bort bara dessa tio års 230 miljarder kronor?

Det du så generellt försöker påstå är utopiskt och fullkomligt omöjligt i dagens verklighet.
    Sveriges misslyckade invandringspolitik har kommit att bli en mycket stor belastning för landet.

Du klarar sannolikt inte greppa skillnaden mellan miljoner och miljarder?

En snabb googling visar:

Alkoholrelaterade kostnader för vård och behandling uppgår till 15 miljarder kronor per år.

I siffran ingår kostnader för hälso- och sjukvård 7,4 miljarder,
    kostnader för socialtjänster 7,5 miljarder,
    kostnader för företagshälsovård 64 miljoner och kostnader för forskning och prevention 470 miljoner.

www.google.com/search&rlz=1C1FHFK_svSE1029SE1029&oq=alkoholrelaterade+kostnader&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDc5NThqMGoxqAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 17:13:06 följande:
    Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.

Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,
    alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor varje år.

Motsvarande 230 miljarder kronor på bara tio år!
    Nu svamlar du. Kostnaden beräknas uppgå till 23 miljoner på 15 år dvs kostnaden är 1/15 del så hög som du påstår (drygt 1,5 Mdr)..

KillBill skrev 2024-07-10 17:27:05 följande:
    Nu svamlar du. Kostnaden beräknas uppgå till 23 miljoner på 15 år dvs kostnaden är 1/15 del så hög som du påstår (drygt 1,5 Mdr)..
    Ja, fel av mig. Min uppräkning på tio år stämmer inte.

Men att dessa 1 000 gängkriminella kostar det svenska samhället 23 Mrd kronor är gott och väl tillräckligt.

Och det räcker för att visa att det kommer vara omöjligt att inom överskådlig tid betala tillbaka denna skuld för att i stället förvandlas till att positivt bidra till den Svenska välfärden.

Särskilt tydligt när vi beaktar att
    Hela gängkriminaliteten sammanräknad beräknas nu omsätta 150 miljarder kronor i Sverige, varje år.
    150 000 000 000 kr.
    Etthundrafemti tusen miljoner kronor.

Är invandringen, läs den misslyckade invandringspolitiken, en belastning?
    Behöver man ens ställa frågan?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?