• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (slim)

Invandring i sig är naturligtvis ingen belastning. Så länge den är naturlig. Och med "naturlig" menas inte för många, och särskilt inte för många från en speciell kultur som står långt ifrån landet de invandrar till. Blir det så är det naturligtvis ett problem, inte olikt det vi ser i Sverige idag.

Med "för många" menas fler än man kan "ta hand om" genom integration, eller "assimilation" så som skett genom historien då invandring fungerat utan nämnvärda problem, speciellt inte sådana vi ser idag där invandrare från en dominerande kultur ansamlats i ghetton där integration, pga. koncentrationen av kulturen, visat sig minimal jämfört med "normal" invandring som skett genom årtusendena. När invandringsvurmande inte var en ideologisk fråga helt enkelt.

• TvillingmammaVästgöte
    dacosta skrev 2024-12-12 18:23:08 följande:
    ?som kristen? hjälper man invandraren, o som individ är man rasande ihop m invandraren över att hen är där ELLER
    Man kan tycka det är tråkigt med all kriminalitet som vi fått pga invandringen. Jag tror vi är för snälla och naiva. I Tyskland som också tagit emot många från Afrika och Mellanöstern har man inte fått den höga nivå av kriminalitet som vi fått i Sverige. Troligen pga att de har en mycket Starkare poliskår, både fler poliser och tuffare poliskår . I Sverige är det för lätt att begå brott. 
  • TvillingmammaVästgöte

Att vi vill vara medmänskliga och hjälpa utsatta från krigsdrabbade områden innebär ju inte att vi skall låta kriminella ta över. Vi måste kunna skydda våra medborgare och gäster .

• TvillingmammaVästgöte

Jag tycker vi skall ta emot flyktingar och samtidigt se till att kriminaliteten inte ökar. Vi bör också förvänta oss att alla flyktingar bidrar efter förmåga. Man bör inte kravlöst ge pengar utan kräva deltagande i SFI och praktik mm. Det underlättar integrationen. 

• TvillingmammaVästgöte

Enligt ledaren i SVD i helgen,  har vi , samhället, skolor, socialtjänst och polis, accepterat barnmisshandel i invandrarfamiljer samt även hederskontroll av unga, något vi inte accepterar i etniskt svenska familjer, då gör socialen insatser och det kan även handla om polisanmälan. 

Detta ser jag som ett stort problem, ett av många, att vi inte vågar prata om de problem som finns. 

• Anonym (Muu)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-12 17:50:40 följande:
    Ja det är verkligen jättebra att Ukraina står försvarslöst och blir slaktade av Ryssland. Hoppas Sverige är näst på tur, eller hur?
    Men snälla..... Ukraina är långt ifrån försvarslösa sverige m.fl länder länsar sina länder på pengar och vapen och skickar dessa till ukraina. Allt för att de ska kriga "åt dem" så de slipper smutsa ner sina egna fingrar. Sa jag att man inte ska skänka ett öre eller? Läs istället. Men det verkar som du också är en av de som tror att all skuld ligger på Ryssland, och att de vill åt Sverige också. Låt dig inte hjärntvättas av det där Rysslands skrämseln de kört med i år efter år efter år i media. Hade Ryssland brytt sig om Sverige hade de nog agerat vid det här valet. Men så mycket som vår media tjatar om detta så undrar man nästan om de vill sätta griller i Putins skalle.
  • Anonym (Muu)

Men lämnar tråden. Blivit så tjatigt och idisslat ämne.

• nattuw
    Anonym (Micke) skrev 2024-12-12 13:43:51 följande:
    I dag skall jag åka och köpa en helg gran !

Den skall jag och barnen klä och dekorera på helg aftonen.
    Glöm inte helgklapparna så att helgtomten får något att dela ut...
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-12 11:47:23 följande:
    Om jag hinner skall jag starta en tråd i veckoslutet eller nästa vecka.
    Oavsett hur din personliga tidplan ser ut så borde du inte medverka till att kapa och förstöra denna viktiga tråd, eller någon tråd för den delen.

Med beaktande av din beskrivna bakgrund och kunskap tror jag att du kan hålla med om att du borde visa lite bättre respekt för trådstartaren och för trådens ämne?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?