• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    KillBill skrev 2025-01-21 20:47:21 följande:
    Ja. 

Under andra världskriget betraktades romer, homosexuella, personer med psykiska eller fysiska funktionsnedsättningar, hemlösa, tiggare och prostituerade av de tyska nazisterna som "asociala"". Dessa grupper utsattes för systematisk förföljelse, internering i koncentrationsläger och folkmord. 
    Med tanke på Sverigedemokraternas historiska kopplingar till nazismen och deras förslag om att kunna utvisa personer på grund av en "asocial" livsstil, är det inte otänkbart de med en sådan lagstiftning skulle komma att betrakta exempelvis romer och transpersoner som personer som skulle kunna utvisas. 
    Ditt inlägg är intressant och väcker uppenbara och berättigade frågor.

Om SD:s retorik skulle vara skadlig för demokratin:
    Om du ställer detta ditt inlägg i relation till kommunismen och till Vänsterpartiet, hur ser du på detta och hur ställer du dig personligen till motsvarande jämförelser?

Under andra världskriget, och innan och efter, hur betraktade kommunister och kommunistiska partier de människor du nämner, och andra människor, både grupper människor och individer?
    Vad anser du om kommunismens systematiska förföljelser av människor, kommunismens koncentrationsläger och folkmord?
    Visst känner du till att många fler miljoner människor har mördats och förföljts i kommunismens namn i jämförelse med nazism?

Visst känner du till att kommunismen också i dag betraktas som ett hot mot mänskligheten? Detta i jämförelse med att nazismen anses vara i princip utrotad och inte längre anses utgöra något hot mot mänskligheten.

Jag har aldrig sett dig göra jämförelsen med VPK/Vänsterpartiets historiska kopplingar till kommunismen, trots att dessa kopplingar har visats vara både mer omfattande och mer långvariga, i jämförelse.

Jag är mycket tydlig med att jag fördömer nazismen och jag fördömer i ännu högre utsträckning kommunismen. 

Men jag har aldrig sett dig KillBill fördöma kommunismen, Vänsterpartiet eller något kommunistiskt parti, trots att du ständigt och upprepat pratar om nazism och det där partiet med ett S och D i namnet.

Varför gör du personligen ditt val att ständigt och upprepat göra denna skillnad?

Kan ditt medvetna och upprepade agerande tolkas på annat sätt än att du KillBill personligen stödjer kommunismens mördande och förföljande av många fler miljoner människor?
  • Jeanette001

All kriminalitet och alla människor i utanförskap som kommer med invandringen är såklart en belastning, men de som gnäller på invandrare som inte jobbar och går på bidrag glömmer att många svenskar också är arbetsskygga och går på bidrag. Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska se människor från andra länder och flyktingar som en "belastning", utan snarare en tillgång. De flesta som kommer hit har för avsikt att sköta sig, utbilda sig och arbeta, sedan är det så mycket svårare för dem än för svenskar, då de först måste lära sig språket och en del annat.

• Tom Araya
    Jeanette001 skrev 2025-01-22 10:51:48 följande:

All kriminalitet och alla människor i utanförskap som kommer med invandringen är såklart en belastning, men de som gnäller på invandrare som inte jobbar och går på bidrag glömmer att många svenskar också är arbetsskygga och går på bidrag. Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska se människor från andra länder och flyktingar som en "belastning", utan snarare en tillgång. De flesta som kommer hit har för avsikt att sköta sig, utbilda sig och arbeta, sedan är det så mycket svårare för dem än för svenskar, då de först måste lära sig språket och en del annat.

De är inte en tillgång om de saknar utbildning, språkkunskaper (svenska, engelska) och har svårt att komma in i samhället och integreras samt kommer ut i arbetslivet.

Sverige är väldigt svårt att integreras till, dels för att vi är väldigt otydliga med vad som gäller och kraven är låga, vi interagerar inte med personer vi uppfattar som främlingar (gäller även gentemot svenskar), svenska är relativt svårt språk att lära sig och vad det gäller kultur och värderingar står vi i rakt motsatt ände jämfört med religiöst präglade och konservativa kulturer i ME och Afrika.

Absolut finns de som är ambitiösa, men jag kan också se motsatsen, exempelvis kvinnor som skaffar en massa barn utan att själva kunna svenska, ha en utbildning eller ha någon arbetslivserfarenhet.
  • Anonym (Alla är inte det)
    KillBill skrev 2025-01-22 10:28:18 följande:
    Om man inte ser Sverigedemokraternas rasism så bor man under en sten..  Det är mindre än ett år sedan det skanderades rasistiska sånger på SDs valvaka och var och varannan vecka uppmärksammas rasism  från olika sverigedemokrater.
    SD har också varit ganska bra på att rensa ut kandidater som gjort olika övertramp.
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2025-01-31 11:25:42 följande:
    SD har också varit ganska bra på att rensa ut kandidater som gjort olika övertramp.
    En aldrig sinande ström av kandidater som omplaceras till kansliet för att övervintra tlls deras nunor kan visas offentligt igen.
  • Anonym (Astrid)
    Jeanette001 skrev 2025-01-22 10:51:48 följande:

C:a 700 000 invandrare lever på bidrag. Och det tar c:a 7-8 år innan hälften kommer ut i arbetslivet. Det är bara att googla om du inte tror mig.

När man går i pension så har man ofta arbetat i 45 år och känner sig utsliten. Men man måste ju jobba för att klara sig som pensionär. Men som invandrare, som aldrig har arbetat, så får de ändå pension. 

Är detta en tillgång?
  • Padirac
    Anonym (Astrid) skrev 2025-01-31 19:35:03 följande:
    C:a 700 000 invandrare lever på bidrag. Och det tar c:a 7-8 år innan hälften kommer ut i arbetslivet. Det är bara att googla om du inte tror mig.

När man går i pension så har man ofta arbetat i 45 år och känner sig utsliten. Men man måste ju jobba för att klara sig som pensionär. Men som invandrare, som aldrig har arbetat, så får de ändå pension. 

Är detta en tillgång?
    Samhällsekonominka analyser sträcker sig över generationer. Det är barn, barnbarn och barnbarns barn som är den stora ekonomiska tillgången.

Om enskilda personer slulle räknas så är kanske inte du en lönsam tillgång heller?
  • Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-01-31 20:38:19 följande:
    Samhällsekonominka analyser sträcker sig över generationer. Det är barn, barnbarn och barnbarns barn som är den stora ekonomiska tillgången.

Om enskilda personer slulle räknas så är kanske inte du en lönsam tillgång heller?
    Jag har betalat skatt under hela mitt liv.

I de utsatta områdena kan 24% av dem som har gått i högstadiet knappast läsa eller skriva. På 80-talet var den siffran 1%. Hur ska de då kunna få ett jobb? 

Och det är den andra generationen av invandrare som ägnar sig åt kriminalitet.  C:a 48 000 har koppling till kriminella nätverk där även barn ingår som mördar. Hur många av dessa är etniska svenskar? 

Är dessa vår stora ekonomiska tillgång?

Jag var ung på 80-talet och då låg Sverige i topp när det gäller trygghet och säkerhet. Det fanns inga kriminella med skjutningar, mord och sprängningar. Det var lugnt på lektionerna, men i utsatta områden är det fullständig kaos. De bryr sig inte ett dugg om att få bra betyg så att de sedan kan få ett bra jobb. Är dessa vår framtid?

Reinfeldts sade att vi skulle öppna våra hjärtan. Och hur gick det med det?
  • Anonym (Astrid)

Sedan 1990 har den årliga kostnaden för invandringen ökat från 100 miljarder till 267 miljarder. 

74% av invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering. De betalar knappt 11% i skatter trots en befolkningsandel på c:a 20%.

Detta har regeringen löst genom att höja skattekvoten från 48% till 54% genom nedskärningar i välfärden och i offentliga pensioner. Av hela resursökningen till den offentliga sektorn användes 51% för att finansiera invandringen.

Högst 10% av alla som har fått stanna har asylskäl. 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?