• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:24:13 följande:
    Är även du en av dessa personer som låtsas inte förstås skillnaden på invandring och enskilda invandrare?

Eller är det på riktigt så att du inte förstår skillnaden?
    Kan du svara på min fråga som jag även ställt till Klumpsmurfen?

Eller rent av förklara skillnaden väldigt tydligt.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:29:38 följande:
    Kan du svara på min fråga som jag även ställt till Klumpsmurfen?

Eller rent av förklara skillnaden väldigt tydligt.
    Så du förstår alltså inte på riktigt skillnaden mellan invandring och invandrare?

Jag kan svara på din fråga till smurf om du först svarar på mina frågor till dig i inlägg 219.

Vi tar det i rätt ordning. 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • TotteE

Frågan är om Miljöpartiet var för helt öppna gränser när partiet bildades 1981? Eller VPK vid den tiden?

Jag vet inte. Är för ung för att ha varit med.

• Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:32:33 följande:
    Så du förstår alltså inte på riktigt skillnaden mellan invandring och invandrare?

Jag kan svara på din fråga till smurf om du först svarar på mina frågor till dig i inlägg 219.

Vi tar det i rätt ordning. 
    Nej, i normalt samtal kan man inte samtala om det ena utan att ta med det andra.

Det finns ingen invandring utan invandrare, det finns inga invandrare utan invandring.
    Jag hittar inte någon annan kombination av:
    -are
    -ring
    där det finns någon som helst mening i att skilja på detta.

Låt oss säga att vi inte har några invandare, skulle vi då ha ett problem (jag ser belastning som en variant av problem) med invandring? (retorisk fråga så fokusera på mina initiala frågor)
    Vilket det borde det göra om man ska frikoppla invandrare från invandring, som många vill göra.

Varför pratas det inte om ett problem med integration istället?
    Hade vi haft ett problem med invandrare eller invandring om integrationen fungerat?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:40:37 följande:
    Nej, i normalt samtal kan man inte samtala om det ena utan att ta med det andra.

Det finns ingen invandring utan invandrare, det finns inga invandrare utan invandring.
    Jag hittar inte någon annan kombination av:
    -are
    -ring
    där det finns någon som helst mening i att skilja på detta.

Låt oss säga att vi inte har några invandare, skulle vi då ha ett problem (jag ser belastning som en variant av problem) med invandring? (retorisk fråga så fokusera på mina initiala frågor)
    Vilket det borde det göra om man ska frikoppla invandrare från invandring, som många vill göra.

Varför pratas det inte om ett problem med integration istället?
    Hade vi haft ett problem med invandrare eller invandring om integrationen fungerat?
    OK, du förstår inte skillnad mellan invandring och invandrare.

Invandring = ett fenomen, något som sker/görs.

Invandrare = en person

Ingetdera av begreppen är fixt. Bägge förändras över tid.

.
    Att invandringen, som den ser ut vid en enskild tidpunkt, är en belastning för samhället betyder inte att varje enskild invandrare som någonsin tagit sig över Sveriges gräns är en belastning.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:50:11 följande:

Invandrare = en person

.
    Att invandringen, som den ser ut vid en enskild tidpunkt, är en belastning för samhället betyder inte att varje enskild invandrare som någonsin tagit sig över Sveriges gräns är en belastning.
    Du undviker problemen i det resonemanget.
    Invandrare är inte bara individ utan också grupp, som är de som står för invandring. Det finns inte, mig veterligen, något område där man kan diskutera problem med en företeelse utan att påstå att de som står för företeelsen är en del av problemet.

Som du skrev:
    "En sak i taget"

Kan du hitta någon annan företeelser enligt formen
    -arna
    -ing
    där det är meningsfullt att göra denna uppdelning?
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:56:20 följande: #226
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:50:11 följande:

Invandrare = en person

.
    Du undviker problemen i det resonemanget.
    Invandrare är inte bara individ utan också grupp, som är de som står för invandring. Det finns inte, mig veterligen, något område där man kan diskutera problem med en företeelse utan att påstå att de som står för företeelsen är en del av problemet.

Som du skrev:
    "En sak i taget"

Kan du hitta någon annan företeelser enligt formen
    -arna
    -ing
    där det är meningsfullt att göra denna uppdelning?
     Du undviker fortfarande att förstå vad och vem som man ser som ett problem, missförstår du med flit?
  • John22
    Iarwain skrev 2021-07-17 18:57:02 följande:

Kan vi ha problem med invandring utan invandrare?

Är det det politiska besluten som är problemet?
    Om vi inte haft några som helst invandrare, hade vi då haft problem med invandring?

Det du skriver sitter inte ihop?

Ta bort invandrare från från invandringen, vad har du kvar?

Eftersom du är osedvanligt trögfattad blir det här mitt sista inlägg.

Ja, det är de politiska besluten som är problemet. Invandrarna själva är ett resultat av den bristfälliga invandringspolitiken, inget annat.

Det är som att öppna en dammlucka på vid gavel och sedan klaga över att det kommer för mycket vatten. Ska man då börja debattera varför vattnet beter sig som det gör och beskylla vattnet för alla problem, eller ska man peka på dammluckan och de som är ansvariga för den, och reglera dammluckan för att få ordning på problemet?

Eftersom du inte verkar ha fattat hela resonemanget så är grunden alltså artikeln i öppningsinlägget, där en kvinna tror att man skuldbelägger invandrare genom att säga att Sveriges invandringspolitik är bristfällig.
  • Iarwain

Jag får tydligen inte svar på mina frågor. Det blev för svårt för dom...

• FDFMGA
    Iarwain skrev 2021-07-18 06:37:12 följande:

Jag får tydligen inte svar på mina frågor. Det blev för svårt för dom...

För svårt för vem som helst. Svaret på din fråga är ju givet - om invandringen är en belastning så är invandrarna en belastning.

De svar du har fått undviker din frågeställning genom att svara på frågor som till exempel "Är invandringspolitiken en belastning eller är integrationspolitiken en belastning".

Det är väl få som anser annat än att gängkriminaliteten är en belastning eller att det är en belastning att vår integrationspolitik skapat gentemot övriga Sverige relativt slutna kluster som åtminstone delvis styrs av andra värderingar än Sverige som helhet.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?