• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Shiba56
    "Verifiera" - 1.3 miljarder i felaktiga utbetalningar.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-03 23:20:05 följande:
    Du har uppenbart inte förstått utmaningarna. 
    Med Sveriges låga födelsetal förväntas antalet svenskar i arbetsför ålder minska med nästan en miljon under de kommande 50 åren, samtidigt som antalet pensionärer kommer att öka kraftigt. 
    Idag är gruppen arbetsföra större än gruppen pensionärer. I framtiden kommer gruppen pensionärer att vara väsentligt större än gruppen arbetsföra. Med stigande ålder kommer pensionärerna dessutom att ha ett större vårdbehov än idag.
    Om en stor del av arbetskraften måste sysselsättas inom vård och omsorg istället för inom tillverkning och andra sektorer, kommer detta att få negativa konsekvenser för samhällsekonomin och vårt välstånd. En sådan utveckling kommer leda till minskad produktivitet och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kommer påverka vår förmåga att upprätthålla en hög levnadsstandard och välfärd.
    Till och med de som propagerar för en ständigt ökande befolkningstillväxt brukar inse att 1 000 000 000 invånare i Sverige inte är hållbart. Därmed kan vi enas om att en ständigt ökande befolkning inte är hållbar om man drar ut tidsaxeln.

Och när vi nu vet att en ständigt ökande befolkning i längden inte är hållbar så är frågan hur länge de som tror att en ständigt ökande befolkning är ett måste har tänkt sig att befolkningen skall öka och hur de har tänkt att problemen skall hanteras när en ökande befolkning inte längre är möjlig.

En stor del av den arbetsföra befolkningen kommer att var verksam inom vård och omsorg för att ta hand om de pensionerad invandrare som skulle ta hand om de pensionerade invandrare som skulle ta hand om vård och omsorg för ....

Tittar vi på produktionsindustrin så är framtiden istället mer automatisering och färre arbetstillfällen.
  • Shiba56

Invandrarna skulle bli våra "pensionsräddare". Vad menas med det?

2022 var drygt 14% av alla invandrare 66 år eller äldre. Många tycks glömma att även invandrare blir äldre och behöver vård.

Min syster jobbar inom äldrevården. Ett problem som blir större och större är att äldre invandrare inte pratar svenska. Och då blir de aggressiva när personalen inte förstår vad de säger.

Var tog KillBill vägen efter artikeln om att invandrare är överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? 1.3 miljarder i felaktiga utbetalningar.

Jag fick inte heller svar på varför min 90-åriga morfar inte hade råd att behålla sin bostadsrätt med hiss. Kommunen köpte lägenheten och invandrare som inte arbetade fick flytta in. Morfar fick flytta till en lägenhet utan hiss och ramlade och bröt lårbenshalsen.

• Anonym (Uppsalabo)
    Shiba56 skrev 2025-02-05 11:27:08 följande:

2022 var drygt 14% av alla invandrare 66 år eller äldre. Många tycks glömma att även invandrare blir äldre och behöver vård.

Min syster jobbar inom äldrevården. Ett problem som blir större och större är att äldre invandrare inte pratar svenska. Och då blir de aggressiva när personalen inte förstår vad de säger.

Var tog KillBill vägen efter artikeln om att invandrare är överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? 1.3 miljarder i felaktiga utbetalningar.

Jag fick inte heller svar på varför min 90-åriga morfar inte hade råd att behålla sin bostadsrätt med hiss. Kommunen köpte lägenheten och invandrare som inte arbetade fick flytta in. Morfar fick flytta till en lägenhet utan hiss och ramlade och bröt lårbenshalsen.

Det går inte att lösa problem med arbetskraft med invandring långsiktigt eftersom de också blir äldre och behöver sjukvård och äldreomsorg, då behövs i så fallen ständigt ökande invandring. 
  • Anonym (Ledsen)

Ännu en belastning: bostadsbristen.

De unga i samhället kan inte flytta hemifrån eftersom de nyanlända har förtur. Och det är c:a 10% som egentligen har asylskäl.

"Hem och hyra": Minst sex av tio kommuner har någon form av förtur till sina hyresbostäder - de nyanlända går före i kön.

Betydligt färre kommuner lämnar förtur åt hemlösa samt äldre. Bara 23 av landets 290 kommuner lät under fjolåret någon gå före i kön på grund av hemlöshet, medan 20 kommuner har beviljat förtur på grund av ålder.

I Vallentuna får invandrarna bo i bostads­rätter som i genomsnitt kostar nästan två miljoner kronor styck i inköp.

Lund köper bostadsrätter till nyanlända för 75 miljoner.

Detta har skapat en kaotisk situation för landets kommuner som förväntas ordna bostad åt alla invandrare samt i förlängningen försörja dem med skatte­medel.

r.search.yahoo.com/_ylt=Awr.oKRCU6Nnx5cWtQE_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzEEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1738785730/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.hemhyra.se%2fnyheter%2fnyanlanda-far-fortur-storre-delen-av-landet/RK=2/RS=79nxrKHa8u90TBt9Iy76TDBcVL8-

• Anonym (Ledsen)

Jag gjorde något fel, så länken fungerar inte. Men artikeln finns på hemsidan för "Hem och Hyra" - Nyanlända får förtur i stora delar av landet.

• Anonym (Så olika)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-05 11:58:09 följande:
    Det går inte att lösa problem med arbetskraft med invandring långsiktigt eftersom de också blir äldre och behöver sjukvård och äldreomsorg, då behövs i så fallen ständigt ökande invandring. 
    Det är milsvid skillnad på svenskars och MENA-invandares hälsa som är en tickande bomb.

Man kan jämföra deras folkhälsa med svenskt 1940-tal.
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-05 11:27:08 följande:

Hade din morfar inte pension och besparingar nog för att betala för den lägenhet han köpt så beror det sannolikt på att han inte hade tillräckligt mycket pengar.
  • Anonym (Ledsen)
    Padirac skrev 2025-02-05 21:11:04 följande:
    Hade din morfar inte pension och besparingar nog för att betala för den lägenhet han köpt så beror det sannolikt på att han inte hade tillräckligt mycket pengar.
    Mormor hade gått bort, så han hade ärvt och hade besparingar. Men lägenheten var en nybyggd bostadsrätt med mycket hög hyra. Men kommunen köpte lägenheten till invandrare som inte arbetade. Så de ansågs ha råd att bo där, men inte min 90-åriga morfar som jobbat sedan han var 14 år. Och dessutom behövde en hiss. Men så gick det som det gick när han ramlade i trappan i den nya lägenheten där det inte fanns någon hiss. Han kom aldrig upp ur sängen då han bröt lårbenshalsen. Så invandrare går före våra gamla.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?