• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tyra myra
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-18 16:27:47 följande:
    Precis som du påpekar så har vi själva ett ansvar hur många vi försöker hjälpa samtidigt genom att ta in flyktingar i vårt land. Självklart finns det även goda aspekter med invandring, men det är en klen tröst när någon förnedringsrånar, våldtar, misshandlar eller mördar sin son/dotter alternativt nära anhörig. Som även skapar kriminella nätverk som hotar företagare, bränner bilar och kastar sten på larmpersonal som ambulans och brandbilar som bara vill hjälpa etc

Vi har valt att ta in så många, vi valde även att skippa någon som helst bakgrundskoll under några år runt 2015 vilket medförde att många invandrare var kriminella redan innan dom kom till Sverige och såg det som en fristad.

Nu får vi lida för de dåliga beslut vi tog ett decennium tidigare.
    Så du generaliserar all invandring med rånare, och våldtäktsmän?  De kriminella nätverken skulle enligt dig bestå av invandrare,  Då blir du nog förvånad över att det även finns etniska svenskar som rånar och våldtar, Kriminella nätverk är inte uteslutande för invandrare utan vi har ytterst etniskt svenska nätverk också. 

Att sverige skulle vara en magnet för kriminella får stå för dig.

Om det nu var så att man valde att skippa all bakgrunds kontroll 2015 är det väl inte invandrarna skuld till. Jag vet inte av vilken orsak man gjorde detta, men det kanske någon annan här kan svara på.

Faktum kvarstår varför fortsätta tjata om gamla synder, om de nu verkligen är synder.  Varför vara så aggresiv i tonen mot dem som vill nyansera och påtala att det faktiskt finns positiva aspekter på invandringen också.
  • Anonym (Man)
    Tyra myra skrev 2025-02-18 17:14:27 följande:
    Så du generaliserar all invandring med rånare, och våldtäktsmän?  De kriminella nätverken skulle enligt dig bestå av invandrare,  Då blir du nog förvånad över att det även finns etniska svenskar som rånar och våldtar, Kriminella nätverk är inte uteslutande för invandrare utan vi har ytterst etniskt svenska nätverk också. 

Om det nu var så att man valde att skippa all bakgrunds kontroll 2015 är det väl inte invandrarna skuld till. Jag vet inte av vilken orsak man gjorde detta, men det kanske någon annan här kan svara på.

Faktum kvarstår varför fortsätta tjata om gamla synder, om de nu verkligen är synder.  Varför vara så aggresiv i tonen mot dem som vill nyansera och påtala att det faktiskt finns positiva aspekter på invandringen också.
    Personen du svarade skrev väl inte alla invandrare skulle vara rånare om det är så du tolkar personen?  Och det är väl ingen som sagt att det inte finns svenska män och kvinnor i kriminella nätverk även om dom är få i förhållande och samma med rån och våldtäkter även där är svenskarna i minoritet.  Och klart vi måste kunna prata öppet om problematiken efter så många år med locket på annars blir det svårt att lösa något om ingen vi se problemen.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-18 16:15:53 följande:

En stillsam fråga

Är det skillnad på vad man får göra om man inte räknar upp den negativa konsekvenserna av invandringen utan försöker se helheten. 

Är det verkligen invandrarnas fel att vi inte klarat av integreringen? 

Att vi inte klarat av att avhysa de som inte har flyktingskäl eller begått svåra brott och ska avvisas,  är vi inte ensamma om i Europa. Förhoppningsvis kan vi bli bättre på detta och tillslut kommer väl Europa att enas om en flyktingpolitik.

Att envisas med att rabbla upp negativa aspekter och inte se att det faktiskt även finns positiva aspekter verkar åtminstone på mig som väldigt enögt.

Att sen gå på de som försöker jämna ut diskussionen är bara dumt

Övriga Europa är inte intresserade av att öka sitt mottagande av flyktingar. Alla länder vill ta emot färre och tycker att andra länder skall ta en större del. I Östeuropa , Polen och Ungern tex, vill de inte ta emot flyktingar alls.  De tar dock emot slaver från Ukraina och Belarus, som är deras närbesläktade brödrafolk, som tex norrmännen är för oss. 
  • Anonym (Ja)
    Tyra myra skrev 2025-02-18 17:14:27 följande:

Var det verkligen så du uppfattade mitt inlägg?

Att det inte finns några goda aspekter med invandring?

Att det bara är invandrare som är kriminella?

Att Sverige alena var en magnet för kriminella?

Att jag pratar om gamla synder?

Att jag är aggressiv?

Det finns jättebra, snälla och produktiva invandrare som är laglydiga och som kämpar hårt i vårt samhälle. Men på senare tid har den dåliga sidan av invandringen inte kunnat ignoreras. Det är bara rimligt och sunt att diskutera dessa frågor i vårt samhälle och det faller knappast någon skugga över dom som kämpar och sköter sig.

• Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

kan känna igen det nedan citerade?

sätt som (narc***isten) "vissa" använder för att utsätta andra för övergrepp 

Avledande manövrar

"Narcissis***) "vissa"  byter ämne,
    så snart den inte vill svara på eller diskutera en fråga. Det kan vara allt från triviala saker till stora frågor.

Borde vi inte alla för trådens skull försöka hålla oss till ämnet?

Att byta ämne när man inte vill diskutera trådens ämne kan väl aldrig bli ok?

Om man inte vill diskutera trådens ämne så bör man väl i stället starta en egen tråd som behandlar det ämne man själv vill diskutera?

• Meddelande borttaget
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-18 09:29:14 följande:
    Än en gång, tack Padirac.

Jag får erkänna att jag blir förvånad att du är så överens med mig om exakt de två saker jag skrev om.

Tack Padirac för att du hjälper till att visa och bekräfta det jag skrev,
    och du bekräftar det som S själva har kommit fram till i sina egna valanalyser.

Du hjälper till på föredömligt sätt i ditt inlägg att tydligt bekräfta åtminstone båda mina två påståenden.

1.) SD har varit Sveriges mest framgångsrika parti i modern tid, det är det enda parti som har vuxit så starkt i Svensk politik.

2.) S egna valanalyser visar tydligt och gång på gång att de har förlorat massor till SD.

Det kanske är svårt för dig förstå, och du är självfallet fri att tro vad du vill, men jag är helt överens med dig och mitt tack för att du tydligt visar detta är ett ärligt tack från mig.

(F ö bryr jag mig inte om allt det där andra du skriver om eftersom det helt saknar samband med mitt inlägg
    och det är helt OT.)

Låt oss återgå till ämnet, låt oss hjälpas åt i god anda, nu när vi ömsesidigt har nöjet vara så överens gällande det jag skrev i mitt inlägg.
    Det är väl inte så j*vla framgångsrikt att få upp rasism på det politiska bordet - där är vi inte heller överens
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-18 19:48:20 följande:

kan känna igen det nedan citerade?

sätt som (narc***isten) "vissa" använder för att utsätta andra för övergrepp 

Avledande manövrar

"Narcissis***) "vissa"  byter ämne,

så snart den inte vill svara på eller diskutera en fråga. Det kan vara allt från triviala saker till stora frågor.
    Borde vi inte alla för trådens skull försöka hålla oss till ämnet?
    Att byta ämne när man inte vill diskutera trådens ämne kan väl aldrig bli ok?
    Om man inte vill diskutera trådens ämne så bör man väl i stället starta en egen tråd som behandlar det ämne man själv vill diskutera?

Jag håller mig till ämnet.  Det finns belägg för att Ryssland använder asylinvandring som en del av sin hybridkrigföring mot Europa. Ryssland och utnyttjar helt enkelt EU:s princip om rätten till asyl genom att använda migranter som ett politiskt verktyg för att destabilisera EU-länder.

Att Sverigedemokraterna (SD) gör sig till Putins duktiga idioter borde kritiseras av alla som anser att asylinvandringen till Sverige måste vara stram till dess vi har en fungerande integration. 

www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-hotet-mot-europa-vaxer-och-sverigevannerna-hejar-pa/

Citat: 
    "Det finns trots allt bara ett parti som konsekvent har lyckats placera Kremlvänliga män i försvarsutskottet under hela sin tid i riksdagen. Som inte velat avfärda Putin ens när hans soldater stod redo vid gränsen. Och som njuter av att hotet mot Europa ökar när USA överger oss"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Är invandringen en belastning?