• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Shiba56
    Shiba56 skrev 2025-02-13 14:03:32 följande:
    Jag är pensionär, och har jobbat heltid 45 år inom sjukvården. Är ganska så sliten efter alla dessa år, och får vända på vartenda krona med dessa matpriser. Jag har bara råd med en liten lägenhet och ingen bil. Huset bredvid är ett nybyggt höghus med fina bostadsrätter. Där bor äldre invandrare som aldrig har arbetat, och vissa pratar inte ens svenska. Parkeringen är full med bilar. Barnfamiljer fick lägenheterna med 5-6 rum och kök, och föräldrarna är hemma hela dagarna.
    KillBill. Vad har du för åsikter om detta?
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-16 14:33:27 följande:
    KillBill. Vad har du för åsikter om detta?
    Jag brukar undvika att kommentera anekdoter, eftersom de ofta saknar den objektivitet som krävs för en meningsfull diskussion. Om du däremot vill diskutera fakta och verifierbara uppgifter, gör jag det gärna.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Shiba56
    KillBill skrev 2025-02-16 14:43:30 följande:
    Jag brukar undvika att kommentera anekdoter, eftersom de ofta saknar den objektivitet som krävs för en meningsfull diskussion. Om du däremot vill diskutera fakta och verifierbara uppgifter, gör jag det gärna.
    Du hade alltså inget svar på varför invandrare, som aldrig har arbetat, ska ha bättre levnads-och bostadsförhållanden än den som är svensk och har jobbat hela livet.

Många snålade och sparade i många år, och stod i kö, när de byggde fina bostadsrätter i höghuset bredvid. Men så köpte kommunen dessa lägenheter, och på tavlan med namn på hyresgästerna så är det till 100% invandrare.

Vid en värdering av lägenheterna så var priset satt till 1.5 miljon för en trea. Det stod då inom parentes att detta var en låg värdering.

Så nu är jag för evigt tacksam att jag aldrig köpte någon lägenhet. Men varför kan invandrare, som aldrig har arbetat, kunna flytta dit utan att betala någonting? Jag som har arbetat hela livet skulle få betala 1.5 miljon. .

Men jag är inte bitter, vill inte slösa någon energi på detta. Men det är värre för familjer vars barn borde ha flugit ur boet för länge sedan, men numera är det ju bostadsbrist. Många föräldrar har sparat till barnen hela livet för att de ska kunna köpa ett bra boende när de blir vuxna. Det är så det svenska folket alltid har fått göra.

Detta är inte anekdoter, det är bara att googla, kommunerna har köpt bostadsrätter till invandrare för flera hundra miljoner. Och även villor om de har många barn och därmed aldrig har arbetat. Och vilka är med och betalar dessa genom skatter? Det är bland annat vi som har jobbat hela livet och bara har råd med en hyresrätt. Men inte bil.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 13:30:26 följande:

Det är ovanligt tondövt av dig att inte begripa det fina med att skänka en tanke till en marginaliserad och svag grupp i samhället.  En majoritet av svensk- och utrikes födda är sysselsatta och när det kommer till arbetslöshet så ökar den just nu mest bland svenskfödda. 

Jag frågade en arbetslös kompis varför denne var arbetslös:

Han tittar på mig och säger "bostad...  jag blev bostadslös och flyttade sex gånger på  fem och ett halvt år."
    Detta är utöver funktionsnedsättning kan jag tilläga. 
    Men när det gäller bostad så kan jag konstatera att flyktingar värderas högre än svenska medborgare, även de med funktionshinder.

• Shiba56
    Tom Araya skrev 2025-02-16 17:08:53 följande:

Han tittar på mig och säger "bostad...  jag blev bostadslös och flyttade sex gånger på  fem och ett halvt år."
    Men när det gäller bostad så kan jag konstatera att flyktingar värderas högre än svenska medborgare, även de med funktionshinder.

Detta är så ledsamt. När behovet av boende för nyanlända invandrare ökar blir andra samhällsgrupper bortprioriterade. Och om nyanlända blir anvisade till en ny kommun så drabbar det andra som står på tur och väntar på en bostad.
  • Anonym (Ledsen)

Det sägs att det inte finns rasism mot vita, men man kan läsa ganska mycket kritik från invandrare mot oss etniska svenskar. Varför? Jag skulle vara oerhört tacksam om jag fick komma till ett land och få all ekonomisk hjälp med att bygga upp ett helt nytt liv. Det är bidrag som aldrig behöver betalas tillbaka, lära sig svenska (50% hoppar av), förtur på jobb, stora förmåner vård och tandvård, gratis bostadsrätter m.m. Grundpension även om man aldrig har arbetat. Många förmåner som är så pass mycket bättre än för oss svenskar.

40.000 är anslutna till kriminella gäng, och oskyldiga har blivit skjutna och sprängningar.

Visst finns det många som är tacksamma, men även väldigt många som hatar oss svenskar, speciellt när det gäller religion. Och många inlägg i denna tråd handlar om kritik gentemot oss svenskar. Varför? Finns det ingen tacksamhet? Varför bita den hand som föder?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-16 17:08:53 följande:

Så du frågade en kompis (apropå anekdoter)..

Det finns ingen policy, lag eller liknande som ger invandrare eller flyktingar förtur till bostäder framför svenska medborgare. Kommunerna i Sverige har en skyldighet att se till att människor har tak över huvudet. Däremot förväntas invånarna göra allt de kan för att själva lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta ihop med släktingar. Detta är sannolikt oftare en möjlighet för svenskar än för flyktingar. Dessutom prioriteras barnfamiljer, oavsett om de är svenska eller invandrade, före ensamstående och det är självklart en rimlig ordning. 

Om du vill rikta din frustration någonstans, bör det vara mot Sverigedemokraterna (SD) och regeringen, vars politik har lett till ett rekordlågt byggande av hyresbostäder.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 19:37:42 följande:

Så du frågade en kompis (apropå anekdoter)..

Det finns ingen policy, lag eller liknande som ger invandrare eller flyktingar förtur till bostäder framför svenska medborgare. 

Åjo, policy har definitivt funnits och kan ev finnas fortfarande.

Kommunerna i Sverige har en skyldighet att se till att människor har tak över huvudet. Däremot förväntas invånarna göra allt de kan för att själva lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta ihop med släktingar. Detta är sannolikt oftare en möjlighet för svenskar än för flyktingar. Dessutom prioriteras barnfamiljer, oavsett om de är svenska eller invandrade, före ensamstående och det är självklart en rimlig ordning. 

Allt det här vet vi redan, inget nytt. I praktiken så blir man inte bedömd utefter individuella förutsättningar, utan behandlar flyktingar och svenskar utifrån ett generaliserande förhållningssätt.

Efter 2010 blev det mycket svårare för svenskar att skaffa sig en hyresbostad och ännu svårare att få hjälp med det då andra alternativ saknas.

När min kompis 2018 försökte att komma bort från ett boende som var ogynnsamt utefter hans funktion och han dessutom blev uppsagd ifrån och sökte kommunens hjälp, så avvisades denne med orden "kommunen är ingen bostadsförmedling".
    Men officiell statistik visade att samma lilla kommun hade ordnat permanent boende åt 20 flyktingar under årets fem första månader.

Om du vill rikta din frustration någonstans, bör det vara mot Sverigedemokraterna (SD) och regeringen, vars politik har lett till ett rekordlågt byggande av hyresbostäder.

SD har knappast ansvar för konsekvenser av politik från 1990- och tidigt 2000-tal, fram till senaste regeringsskiftet.

Under 1990- och tidiga 2000-talet har det inte byggts särskilt mycket med röda eller rödgröna regeringar heller.
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2025-02-16 14:43:30 följande:
    Blev det lite jobbigt nu, min kära bill.....!!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 13:30:26 följande:

Det är ovanligt tondövt av dig att inte begripa det fina med att skänka en tanke till en marginaliserad och svag grupp i samhället.  En majoritet av svensk- och utrikes födda är sysselsatta och när det kommer till arbetslöshet så ökar den just nu mest bland svenskfödda. 

Det du här vill hävda säger emot att det är utlandsfödda som är den marginaliserade och utsatta gruppen.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?