• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-11 15:08:16 följande:
    Vilket inte är en tröst för den kvinna med barn som flyr ett våldsamt förhållande och tvingas konkurrera med andra grupper om en bostad.
    KillBill skrev 2025-02-09 20:28:00 följande:
    Att Sverigedemokraterna (SD) och regeringen genom politiska beslut hämmar bostadsbyggandet och inte agerar när bostadsbyggandet har kollapsat, måste innebära att regeringen och SD anser att det finns tillräckligt med bostäder på marknaden för att landets kommuner ska kunna leva upp till sitt lagstadgade ansvar. Eller menar du att SD och regeringen sviker kommunerna i denna viktiga fråga?
    Så du vill att skattebetalarnas pengar skall gå till Peab så att Peab kan bygga hus på gärdet där de som får gå före i bostadskön kan bo och betala sina hyror med de skattepengar som utgör bostadsbidragen.

Jag tycker att samhället ska sörja för att det finns bostäder till befolkningen. 

Om staten kan stödja kärnkraft med flera hundra miljarder kronor för att någon ska vilja bygga nya kärnkraftsreaktorer (som SD och regeringen vill) borde staten på samma sätt stödja bostadsbyggandet så att våra ungdomar har någonstans att bo.  

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-11 14:25:53 följande:
    Jag har ju redan skrivit vad jag tycker, det framgår av inlägget.
    Men jag upprepar för din skull:
    Jag tycker absolut inte att den medlemmens påstående var HELT felaktigt.
    Precis. Du visade att du inte visste  vad du snackade om. 

Vad anser du om att Sveriges drottningen Silvia i likhet med Mona Sahlin visat vörnad för andra kulturer och religioner genom att täcka sitt hår?  Vad tycker du om att Stefan Löfven bär kippa i judiska sammanhang?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-10 18:38:50 följande:

Du har fortfarande inte besvarat min fråga i #3021. Om du gör det ska jag besvara din fråga.  

Sedan kan du förbereda dig med att svara på vad du tycker om denna pursvenska trio som brände ihjäl sitt offer. 

www.sverigesradio.se/artikel/mordet-i-tranas-hovratten-faststaller-domen-tre-man-doms-till-livstids-fangelse

Skillnaden är väl att det inte finns någon KillBill som försöker förringa det våldet.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    Tyra myra skrev 2025-02-11 15:20:03 följande:
    Vi har många problem i vård/omsorg, i skolan och våld i nära relationer som vi måste komma till rätta med. Problem som lätt kommer i skymundan när allt focus läggs på invandringen.
    Du räknar upp det du anser vara många olika problem.
    Men inser du inte att de ökande problemen inom samtliga de av dig uppräknade områden har ett direkt samband med de s k flyktingströmmarna och alla de s k flyktingar som har strömmat in i vårt land?

Har du ens pratat med människor som arbetar ute i verkligheten inom vård/omsorg (hit räknas t ex psykvården), inom skola och utbildning, och inom polisen och med andra människor inom rättsväsendet som dagligen tvingas arbeta med våldet och dess följder?

Om du på öppet och ärligt sätt har pratat med människor som jobbar i verkligheten i dagens samhälle så kan du inte undgå att höra dem berätta om att en väldigt stor del av deras dagliga problem har ett direkt samband med de s k flyktingströmmarna och de s k invandrarna?
    Då menar jag i nära personliga samtal där de som jobbar med detta vågar berätta öppet utan att hamna i problem och utan att de känner risk för att bli uthängda och anklagade för än det ena och än det andra...

Dit räknar jag givetvis inte tillrättalagd medierapportering, inte beställda undersökningar där önskat slutresultat ingår i beställningen och inte annat som präglas av tystnadskultur. 

Du nämner problemen i dina exempel men du väljer avstå från att nämna problemen med den extremt ökade kriminaliteten riktad mot den traditionella Svenska välfärden.
    Alla de som du nämner ingår i välfärden, vård/omsorg, skolan och våldet såväl i nära relationer som i samhället, alla de som jobbar inom dessa områden drabbas direkt och drabbas mycket hårt av Sveriges nya kriminalitet.
    Sambandet är numera klarlagt, det framgår t ex av sittande regeringens budget, likväl som oppositionens skuggbudget, likväl som förra S-regeringens egen budget, det erkänns numera av i princip alla, t o m BRÅ erkänner idag de direkta sambanden.

Men du tillhör de extremt få som alltjämt fortsätter försöka dölja och förneka sanningen.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    KillBill skrev 2025-02-11 15:40:26 följande:

Jag tycker att samhället ska sörja för att det finns bostäder till befolkningen. 

Om staten kan stödja kärnkraft med flera hundra miljarder kronor för att någon ska vilja bygga nya kärnkraftsreaktorer (som SD och regeringen vill) borde staten på samma sätt stödja bostadsbyggandet så att våra ungdomar har någonstans att bo.  

"Samhället" och "Staten" det är lika med Sveriges skattebetalare.

Hur många av alla som jobbar i Sverige vill ha MINDRE kvar i plånboken? Hur många tror du själv KilliKill?

Jag har konstaterat det sedan tidigare, min åsikt är, att det kan inte finnas en chans att du KilliKill skulle vara en av Sveriges netto skattebetalare?
    Jag kan aldrig föreställa mig att du skulle tillhöra hjältarna som betalar skatt.

Jag är dock säker på att Sveriges hjältar, skattebetalarna, likväl som majoriteten av alla väljare, är beredda prioritera att vi ska ha el i våra bostäder, på våra arbetsplatser och i våra el-bilar, och till allt annat där vi behöver energi.

Och jag är övertygad att majoriteten av Svenska väljare, särskilt de skattebetalande, utan tvekan prioriterar denna el framför att vi skulle bygga bostäder till alla möjliga och omöjliga s k flyktingar och invandrare som inte betalar någon skatt, om man blir ställd inför att välja vilket vi tvingas prioritera när skattepengarna självfallet inte räcker till att göra allt.
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-02-11 12:55:43 följande:

Kan vi inte en gång för alla enas om att sen stor del av problemen vi har i dag kan hänföras till "Öppna era hjärtan politiken" som regeringen Reinfeldt förde under flyktingvågen som drabbade Europa. 

Reinfeldt var nog mest ute efter att knäcka välfärdssystemen genom överbelastning. Sen kom regeringarna Löfven som inte bara ignorerade alla problem utan även försökte tysta de som var kritiska. Så även om Reinfeldts insatser som statsminister eller ledare för fotbollsförbundet inte kommer att hyllas i historieböckerna så hade vi haft ett betydligt bättre läge om inte regeringarna Löfven varit så inkompetenta.
  • Shiba56

Under 2015-2016 sökte drygt 196 000 människor asyl i Sverige. 35 000 var ensamkommande "barn" och 24% var unga afghaner. Merparten av de asylsökande kom under oktober och november. Och problemet var väl att det inte fanns några krav på vare sig språk, jobb eller inkomster. På bilder ser man tusentals människor som mer eller mindre bara äger kläderna som de har på sig. Och till dessa nästan 200 000 människor skulle de få fram bostäder och bidrag. Hur kunde det fungera om de inte kunde svenska? Tolk till alla dessa människor?

De var då tvungna att sätta in gränskontroller för att kontrollera asylmottagandet, förhindra terrorism och stärka rikets säkerhet, och motverka gränsöverskridande kriminalitet. Hade denna säkerhet behövts om det var 200 000 norrmän som kom hit?

Och sedan så barrikerade sig 9 000 ensamkommande "barn"på en trappa. 97% var unga afghanska män. Hur skötte de detta med toalettbesök? Närliggande park? Expressen gjorde en undersökning då läsarna fick rösta om de skulle få stanna eller ej, och 97% hade röstat nej. Men Annie Lööf gav klartecken. Var skulle de placera alla dessa? Det blev kaos för de kommunanställda som skulle fixa detta.

78% ljög om sin ålder, och 70% fick sin ålder uppskriven till 18 år. 0% hade leg.

Var tredje pojke var placerad på SiS-hem tre år senare. 7-9% försvann från sin placering. Vart tog de vägen? Hamnade de i kriminella gäng?

Kriget i Ukraina gjorde att det kom hit kvinnor och barn. Föreningen för ""Ensamkommande" var mycket upprörda eftersom de upplevde att de från Ukraina var välkomna till svenska hem, men inte unga afghanska män. Men de var tvungna att ta bort sidan på grund av alla negativa och aggressiva kommentarer. 

Polisen var mycket oroade då ungdomar hade uttryckt sitt hat mot Sverige. "En del säger att de vill skada Sverige och svenskarna, de känner att de har blivit lovade en sak och nu har myndigheterna ändrat sig".

• nattuw

Du vill ge skattepengar till Peab för att bygga bort en bostadsbrist som orsakats av politiska beslut.

Utan en fungerande elförsörjning kommer ingen av oss att kunna jobba och betala skatt så att Peab kan bygga hus för skattepengar.
  • Anonym (Trötter)
    nattuw skrev 2025-02-11 16:05:04 följande:
    Reinfeldt var nog mest ute efter att knäcka välfärdssystemen genom överbelastning. Sen kom regeringarna Löfven som inte bara ignorerade alla problem utan även försökte tysta de som var kritiska. Så även om Reinfeldts insatser som statsminister eller ledare för fotbollsförbundet inte kommer att hyllas i historieböckerna så hade vi haft ett betydligt bättre läge om inte regeringarna Löfven varit så inkompetenta.
    Jo, han gjorde uttalandet i mitten av augusti 2014 och tänkte sig nog att på den månad han hade kvar så skulle hela Sverige kollapsa och full anarki bryta ut.
  • Shiba56
    Lärare: Den nya rapporten från Sveriges lärare visar att 6 av 10 under det senaste året har upplevt våld, eller hot om våld på jobbet. Det handlar främst om verbala hot, men även våld som slag och sparkar.

Den gravida läraren fick ett så pass hårt slag i magen att barnet  dog. Hon hade sagt till pojken att han inte skulle hänga på dörren.

Socialtjänsten: Över 60% av socialsekreterarna i utsatta områden har blivit hotade.

Läkare: De blir framförallt verbalt angripna och hotade. Akutmottagningen anses som en utsatt plats. Spottade, jagade och knuffade.

Blåljuspersonal: De känner sig hotade när de rycker ut, och utsätts för stenkastning i utsatta områden.

Polisen: Deras utsatthet för hot och våld är mycket hög. De har även blivit utsatta på sin fritid.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?