• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-09 20:14:09 följande:
    Fler som skall dela på samma resurser. Det innebär konkurrens.
    Enligt socialtjänstlagen har kommunerna ansvar för att enskilda får det stöd och den hjälp de behöver, vilket inkluderar att ge hemlösa familjer tak över huvudet. Kommunerna får inte neka en familj i nöd denna hjälp.

Att Sverigedemokraterna (SD) och regeringen genom politiska beslut hämmar bostadsbyggandet och inte agerar när bostadsbyggandet har kollapsat, måste innebära att regeringen och SD anser att det finns tillräckligt med bostäder på marknaden för att landets kommuner ska kunna leva upp till sitt lagstadgade ansvar. Eller menar du att SD och regeringen sviker kommunerna i denna viktiga fråga?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-09 20:13:06 följande:
    Så du ser en minskande arbetsför befolkning som ett problem.

Då är frågan om du vill att befolkningen skall stanna på samma nivå och att invandring skall kompensera för det lägre barnafödandet i Sverige. Här har vi då problemet att de inte räcker med att personer är i arbetsför ålder. De måste även vara anställningsbar vilket bland annat ställer krav på språkkunskaper och inte allt för avvikande kulturella drag. Samt att det måste finnas tillräckligt med arbeten som genererar ett ekonomiskt mervärde.

Eller vill du att befolkningen skall öka trotts att du i inlägg #2972 påstår att du inte påstått att det behöver bli fler i Sverige.
    De allra flesta inser att det är ett problem att Sveriges befolkning minska och statsministern tog t.o.m. upp problemet i sitt jultal. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-om-sveriges-laga-fodelsetal-maste-fraga-oss-vad-vi-kan-gora-battre

Citat: "Kristersson lovar fler åtgärder för att vända den negativa trenden"

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-09 19:17:07 följande:
    Jag visste att jag skulle få det här svaret! Så fort du inte har någonting att sätta emot, och du vet att du är ute och cyklar, så letar du febrilt efter någonting annat.

Jag ställde en fråga först, och förväntar mig därför ett svar. Så byt inte ämne, det är fegt.

När du hade läst artikeln, kan du då säga att det nu ser bättre ut i Sverige jämfört med 2017 när det gäller kriminella invandrare som mördar och spränger?
    Om det är någon slags turordning så kan du börja med att svara på min fråga till dig i inlägg #3021 som du ännu inte besvarat.

Sedan kan du börja fundera på vad du tycker om det här gänget.. 

www.sverigesradio.se/artikel/mordet-i-tranas-hovratten-faststaller-domen-tre-man-doms-till-livstids-fangelse

• Anonym (Uppsalabo)

Det är ett problem och vi bör uppmuntra ett ökat barnafödande, inte ökad invandring. 

KillBill skrev 2025-02-09 20:36:45 följande:
    De allra flesta inser att det är ett problem att Sveriges befolkning minska och statsministern tog t.o.m. upp problemet i sitt jultal. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-om-sveriges-laga-fodelsetal-maste-fraga-oss-vad-vi-kan-gora-battre

Citat: "Kristersson lovar fler åtgärder för att vända den negativa trenden"

• Anonym (Ledsen)

KillBill! Hur har du tid att ägna dig åt detta? Du verkar vara väldigt fokuserad på att försvara invandringen. Det måste kännas helt hopplöst eftersom du verkar vara helt ensam om dina åsikter. Och det måste vara svårt eftersom det ständigt pratas om alla problem med invandringen både på TV, diskussionsforum och vid politiska diskussioner. Man märker av det hela tiden.

• Tyra myra

Jag ställer mig bara frågan. Vilka ska arbeta inom vården, och äldreomsorgen om vi inte hade utlandsfödda,?

Vilka skulle köra våra bussar och tåg så att vi kommer till våra jobb?

Vilka skulle baka våra pizzor?

Vilka skulle städa våra arbetsplatser och offentliga lokaler?

mm.

• Anonym (Ledsen)
    Tyra myra skrev 2025-02-09 22:33:37 följande:

Jag ställer mig bara frågan. Vilka ska arbeta inom vården, och äldreomsorgen om vi inte hade utlandsfödda,?

Vilka skulle köra våra bussar och tåg så att vi kommer till våra jobb?

Vilka skulle baka våra pizzor?

Vilka skulle städa våra arbetsplatser och offentliga lokaler?

mm.

Jag var ung på 80-talet då Sverige var svenskt. Allt fungerade som det skulle, bussar, taxi och tåg fungerade utmärkt. Då fanns det 40.000 arbetslösa, nu lever flera hundra tusen invandrare på bidrag. Pizza fanns på 70-80-talet, vi brukade hämta det på jobbet.

Många tror att det svenska folket inte vill köra buss och taxi. Men invandrarna har förtur på jobb för att inte leva på bidrag. Och därför tycker många att de tar våra jobb.

Jag har svenska vänner som vill jobba inom äldreomsorgen, men det finns inga jobb eftersom invandrarna har förtur. Och detta gör att det är mycket besvärligt för de gamla eftersom de inte förstår invandrarkvinnors dåliga svenska.

Det var tyst och lugnt på lektionerna och vi respekterade våra lärare. Nu är det kaos, och en gravid kvinna blev sparkad i magen och barnet dog.

När jag var ung toppade Sverige listan när det gäller trygghet och säkerhet. Jag hittade en gammal tidning från den tiden, och det stod ingenting om misshandel, våldtäkter, skjutningar, mord och sprängningar. Ett mord på 80-talet var något mycket stort, och jag minns bara ett. Man kunde läsa om det på alla löpsedlar och det fanns en bilaga bara om detta. Nu händer det så gott som varje dag.

Det är kanske svårt att tro, men Sverige har varit ett mycket tryggt och säkert land. Men nu är det bara kaos. Och för oss som är äldre är det så ledsamt att se vad som har hänt med vårt vackra land. Så jag är glad att jag är äldre.

Om du såg en film från Sverige från 70-80-talet så skulle du förstå varför det är så ledsamt att det har blivit så här. Det känns som att Sverige är förstört.

Och som sagt, bussar, tåg och taxi fungerade helt utmärkt. Jag vet det eftersom jag pendlade i många år. Och på jobbet var det alltid rent och välstädat.
  • Tyra myra
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-09 23:02:29 följande:
    Jag var ung på 80-talet då Sverige var svenskt. Allt fungerade som det skulle, bussar, taxi och tåg fungerade utmärkt. Då fanns det 40.000 arbetslösa, nu lever flera hundra tusen invandrare på bidrag. Pizza fanns på 70-80-talet, vi brukade hämta det på jobbet.

Många tror att det svenska folket inte vill köra buss och taxi. Men invandrarna har förtur på jobb för att inte leva på bidrag. Och därför tycker många att de tar våra jobb.

Jag har svenska vänner som vill jobba inom äldreomsorgen, men det finns inga jobb eftersom invandrarna har förtur. Och detta gör att det är mycket besvärligt för de gamla eftersom de inte förstår invandrarkvinnors dåliga svenska.

Det var tyst och lugnt på lektionerna och vi respekterade våra lärare. Nu är det kaos, och en gravid kvinna blev sparkad i magen och barnet dog.

När jag var ung toppade Sverige listan när det gäller trygghet och säkerhet. Jag hittade en gammal tidning från den tiden, och det stod ingenting om misshandel, våldtäkter, skjutningar, mord och sprängningar. Ett mord på 80-talet var något mycket stort, och jag minns bara ett. Man kunde läsa om det på alla löpsedlar och det fanns en bilaga bara om detta. Nu händer det så gott som varje dag.

Det är kanske svårt att tro, men Sverige har varit ett mycket tryggt och säkert land. Men nu är det bara kaos. Och för oss som är äldre är det så ledsamt att se vad som har hänt med vårt vackra land. Så jag är glad att jag är äldre.

Om du såg en film från Sverige från 70-80-talet så skulle du förstå varför det är så ledsamt att det har blivit så här. Det känns som att Sverige är förstört.

Och som sagt, bussar, tåg och taxi fungerade helt utmärkt. Jag vet det eftersom jag pendlade i många år. Och på jobbet var det alltid rent och välstädat.
    Jag levde studerade och jobbade på 70-80-talet behöver inte se några filmer från den tiden.

Någon idyll var det sannerligen inte. Utbildningsplatserna var mycket färre så konkurrensen om dem var enorm. det var arbetskraftsbrist inom vissa yrken som vård och industri, lönerna räckte knappt till .  Om du inte hade kontakter och kunde ordna jobb på så sätt var det i princip dessa jobb som erbjöds. De allra flesta fick aldrig välja utan hamnade där de hamnade och fick vara nöja sig med det.

Vi som trots allt tog oss in på en högre utbildning finansierade den genom att ta städjobb på kvällar, hotelljobb om nätterna. osv. 

Vi hade mycket färre buss och tåg avgångar, inte kom man fram i tid då heller. Kommer du ihåg Bengt Sends låt "SJ, SJ, gamle vän" ?

Vårt land är lika vackert idag. På vissa platser är det vackrare nu när vi värnar om miljön och tagit itu med miljöförstöringen.
  • Anonym (Ledsen)
    Tyra myra skrev 2025-02-10 00:14:39 följande:
    Jag levde studerade och jobbade på 70-80-talet behöver inte se några filmer från den tiden.

Någon idyll var det sannerligen inte. Utbildningsplatserna var mycket färre så konkurrensen om dem var enorm. det var arbetskraftsbrist inom vissa yrken som vård och industri, lönerna räckte knappt till .  Om du inte hade kontakter och kunde ordna jobb på så sätt var det i princip dessa jobb som erbjöds. De allra flesta fick aldrig välja utan hamnade där de hamnade och fick vara nöja sig med det.

Vi som trots allt tog oss in på en högre utbildning finansierade den genom att ta städjobb på kvällar, hotelljobb om nätterna. osv. 

Vi hade mycket färre buss och tåg avgångar, inte kom man fram i tid då heller. Kommer du ihåg Bengt Sends låt "SJ, SJ, gamle vän" ?

Vårt land är lika vackert idag. På vissa platser är det vackrare nu när vi värnar om miljön och tagit itu med miljöförstöringen.
    Men om du jämför tiden i Sverige då och nu så är det en stor skillnad när det kriminalitet. Då kunde man känna sig trygg, men nu blir även oskyldiga skjutna. Sverige har blivit ett skräckexempel för andra länder.

OT: Jag pendlade 5 timmar varje dag i 9 år och jag var mycket nöjd.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?