• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-09 23:02:29 följande:
    Jag var ung på 80-talet då Sverige var svenskt. Allt fungerade som det skulle, bussar, taxi och tåg fungerade utmärkt. Då fanns det 40.000 arbetslösa, nu lever flera hundra tusen invandrare på bidrag. Pizza fanns på 70-80-talet, vi brukade hämta det på jobbet.

Många tror att det svenska folket inte vill köra buss och taxi. Men invandrarna har förtur på jobb för att inte leva på bidrag. Och därför tycker många att de tar våra jobb.

Jag har svenska vänner som vill jobba inom äldreomsorgen, men det finns inga jobb eftersom invandrarna har förtur. Och detta gör att det är mycket besvärligt för de gamla eftersom de inte förstår invandrarkvinnors dåliga svenska.

Det var tyst och lugnt på lektionerna och vi respekterade våra lärare. Nu är det kaos, och en gravid kvinna blev sparkad i magen och barnet dog.

När jag var ung toppade Sverige listan när det gäller trygghet och säkerhet. Jag hittade en gammal tidning från den tiden, och det stod ingenting om misshandel, våldtäkter, skjutningar, mord och sprängningar. Ett mord på 80-talet var något mycket stort, och jag minns bara ett. Man kunde läsa om det på alla löpsedlar och det fanns en bilaga bara om detta. Nu händer det så gott som varje dag.

Det är kanske svårt att tro, men Sverige har varit ett mycket tryggt och säkert land. Men nu är det bara kaos. Och för oss som är äldre är det så ledsamt att se vad som har hänt med vårt vackra land. Så jag är glad att jag är äldre.

Om du såg en film från Sverige från 70-80-talet så skulle du förstå varför det är så ledsamt att det har blivit så här. Det känns som att Sverige är förstört.

Och som sagt, bussar, tåg och taxi fungerade helt utmärkt. Jag vet det eftersom jag pendlade i många år. Och på jobbet var det alltid rent och välstädat.
    Varför sprider du rena lögner? Risken att bli mördad/drabbas av dödlig våld var högre på 80-talet än idag.

Varför ljuger du om att Invandrare har förtur till äldreomsorgen? Anställningar inom äldreomsorgen baseras på kvalifikationer, erfarenhet och lämplighet för jobbet, precis som för alla andra jobb. Däremot har äldrevården väldigt svårt att rekrytera personal och är ofta tvungna att anställa personal som inte behärskar språket så bra som vore önskvärt. 

På 80-talet såg brottsligheten annorlunda ut. Då rånades banker och värdetransporter var och varannan dag. Var du lyckligare då?

På 80-talet anmäldes inte lika många våldtäkter men det berodde bl.a. på att sexualbrottslagstiftningen inte var så omfattande som idag. Män som våldtog kvinnor som varit berusade dömdes i princip aldrig. Tycker du att det var bra?

När det gäller arbetslösheten så var den låg på 80-talet men bara några år senare under 90-talet var arbetslösheten högre än idag (och det berodde inte på invandring). 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tyra myra
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-10 00:33:17 följande:
    Men om du jämför tiden i Sverige då och nu så är det en stor skillnad när det kriminalitet. Då kunde man känna sig trygg, men nu blir även oskyldiga skjutna. Sverige har blivit ett skräckexempel för andra länder.

OT: Jag pendlade 5 timmar varje dag i 9 år och jag var mycket nöjd.
    På den tiden var det i princip omöjligt att anmäla en våldtäkt om den inte skedde på allmänplats i vinnes närvaro. Våld i nära relationer var om inte större så densamma som idag. Det sköts poliser, rånades banker, togs gisslan, 

Vår statsminister sköts ner på öppen gata, Lasermannen, Mangs och Flink och andra härjade, de sköt ner enbart oskyldiga.  

Jag säger inte att man ska bortse från dagens gängkrig med skjutningar och sprängningar men vi hade mycket våld i vårt samhälle även då. Så idylliskt och tryggt som du vill beskriva dåtiden var den absolut inte.

Till sist. Att invandrare skulle ha förtur till jobb är rent nonsens. Men det tar villigt de jobb ingen av oss vill ha.  

På -70 och -80 talet var det ingen skam för en svensk att jobba som tex städare eller busschaufför, vilket det verkar vara idag. 

Du kan fortsätt drömma dig bort till det idylliska 70/80-talet men det existerade aldrig. Vi var bara mindre bortskämda på den tiden.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-09 22:33:37 följande:

Jag ställer mig bara frågan. Vilka ska arbeta inom vården, och äldreomsorgen om vi inte hade utlandsfödda,?

Vilka skulle köra våra bussar och tåg så att vi kommer till våra jobb?

Vilka skulle baka våra pizzor?

Vilka skulle städa våra arbetsplatser och offentliga lokaler?

mm.

Vi har två miljoner utlandsfödda och utlandsfödda är ungefär 25% av dem i arbetsför ålder. De som arbetar inom vården bör därför vara 25% utlandsfödda . idag är 25 % av undersköterskorna utlandsfödda men en mindre andel av sjuksköterskorna. 
  • Rataxes
    Tyra myra skrev 2025-02-09 22:33:37 följande:

Jag ställer mig bara frågan. Vilka ska arbeta inom vården, och äldreomsorgen om vi inte hade utlandsfödda,?

Vilka skulle köra våra bussar och tåg så att vi kommer till våra jobb?

Vilka skulle baka våra pizzor?

Vilka skulle städa våra arbetsplatser och offentliga lokaler?

mm.

Jag är ofta i vårt östra grannland, som inte haft den enorma invandring som Sverige haft, det går bussar och tåg även där, (dessutom passar tågen tiderna) det går.även att beställa pizza, arbetsplatser och offentliga lokaler är städade även i Finland. 
    Det finns personal inom vården även där. 
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (Ledsen)
    Tyra myra skrev 2025-02-10 08:43:40 följande:
    På den tiden var det i princip omöjligt att anmäla en våldtäkt om den inte skedde på allmänplats i vinnes närvaro. Våld i nära relationer var om inte större så densamma som idag. Det sköts poliser, rånades banker, togs gisslan, 

Vår statsminister sköts ner på öppen gata, Lasermannen, Mangs och Flink och andra härjade, de sköt ner enbart oskyldiga.  

Jag säger inte att man ska bortse från dagens gängkrig med skjutningar och sprängningar men vi hade mycket våld i vårt samhälle även då. Så idylliskt och tryggt som du vill beskriva dåtiden var den absolut inte.

Till sist. Att invandrare skulle ha förtur till jobb är rent nonsens. Men det tar villigt de jobb ingen av oss vill ha.  

På -70 och -80 talet var det ingen skam för en svensk att jobba som tex städare eller busschaufför, vilket det verkar vara idag. 

Du kan fortsätt drömma dig bort till det idylliska 70/80-talet men det existerade aldrig. Vi var bara mindre bortskämda på den tiden.
    Nu handlar ju inte tråden om förhållanden på 70-80-talet, så detta blir ett tillfälligt OT. Men vi växte upp under olika förhållanden, och jag är ledsen att dina minnen inte är så bra. Men på den tiden toppade Sverige listan när det gäller ett tryggt och säkert land. Jag kunde gå hem från Folkets Park genom halva stan utan allra minsta tanke på att jag kunde bli våldtagen eller mördad. Vi var ett gäng tjejer som liftade genom Sverige, och det var många som gjorde det. Men nu är det livsfarligt.

Så jag minns den gamla goda tiden utan någon som helst bitterhet som du verkar känna. Sverige var tryggt och säkert.
  • Anonym (Ledsen)
    Rataxes skrev 2025-02-10 10:00:05 följande:
    Jag är ofta i vårt östra grannland, som inte haft den enorma invandring som Sverige haft, det går bussar och tåg även där, (dessutom passar tågen tiderna) det går.även att beställa pizza, arbetsplatser och offentliga lokaler är städade även i Finland. 
    Det finns personal inom vården även där. 
    Precis så här var det även i Sverige innan invandringen. Inte stod bussar och tåg stilla för att det inte fanns någon personal. Att få tag på en taxi var inga problem, och ingen risk för att bli våldtagen.

Jag jobbade inom sjukvården och alla tjänster var tillsatta. Det var svenska läkare, och patienterna förstod vad de sade. Nuförtiden är det stora problem med läkare som pratar dålig svenska och det blir många missförstånd. En vän är sekreterare på sjukhuset och de har ett elände med att skriva ut diktaten.

Läkartidningen har rapporterat att vid svenska kunskapsprov så kan 9 av 10 som utbildat sig utomlands misslyckas. Vad kan man göra åt detta? Sänkta krav.

Låga krav för att få jobba som läkare i Sverige kan dessutom leda till att patienter väljer bort dem med utländskt klingande namn.

Många läkarstudenter kräver undervisning som är anpassad efter deras religion, och vissa vill inte vidröra patienter av ett annat kön.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-10 11:30:28 följande:
    Precis så här var det även i Sverige innan invandringen. Inte stod bussar och tåg stilla för att det inte fanns någon personal. Att få tag på en taxi var inga problem, och ingen risk för att bli våldtagen.

Jag jobbade inom sjukvården och alla tjänster var tillsatta. Det var svenska läkare, och patienterna förstod vad de sade. Nuförtiden är det stora problem med läkare som pratar dålig svenska och det blir många missförstånd. En vän är sekreterare på sjukhuset och de har ett elände med att skriva ut diktaten.

Läkartidningen har rapporterat att vid svenska kunskapsprov så kan 9 av 10 som utbildat sig utomlands misslyckas. Vad kan man göra åt detta? Sänkta krav.

Låga krav för att få jobba som läkare i Sverige kan dessutom leda till att patienter väljer bort dem med utländskt klingande namn.

Många läkarstudenter kräver undervisning som är anpassad efter deras religion, och vissa vill inte vidröra patienter av ett annat kön.
    Man får ju verkligen hoppas att man inte godkänner läkare i Sverige som inte kan beröra personer av motsatt kön. Men det förekommer väl inte???
  • Tyra myra
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-10 10:56:54 följande:
    Nu handlar ju inte tråden om förhållanden på 70-80-talet, så detta blir ett tillfälligt OT. Men vi växte upp under olika förhållanden, och jag är ledsen att dina minnen inte är så bra. Men på den tiden toppade Sverige listan när det gäller ett tryggt och säkert land. Jag kunde gå hem från Folkets Park genom halva stan utan allra minsta tanke på att jag kunde bli våldtagen eller mördad. Vi var ett gäng tjejer som liftade genom Sverige, och det var många som gjorde det. Men nu är det livsfarligt.

Så jag minns den gamla goda tiden utan någon som helst bitterhet som du verkar känna. Sverige var tryggt och säkert.
    Visst är det OT i tråden men det var du som tog upp hur fantastiskt Sverige var på 70/80-talet.  Utan om Invandringen är en belastning eller ej. 

Du kan nog inte ha varit helt närvarande under den där tiden. eller så väljer du vad du vill komma ihåg. Sverige hade problem med främlingshat (Lasermannen och Mangs),

Vi hade Ryska ubåtar som gick på grund och orsakade hysteri. Polisen kunde inte ta fast Palmes mördare. Finanskrisen som hotade vår ekonomi. Landsbygden avfolkades och miljonprogrammet byggdes. Mjölkupproret, Kärnkraftsolyckor, 

Om invandringen varit en belastning eller ej kan vi nog inte avgöra ännu, Men en sak är säker vi har brustit i integrationen. Något nog alla av oss är skyldiga till och inget jag negligerar.  

Att vi har utländska läkare beror till stor del på att vi inte utbildat tillräckligt många själva. Eller på att de vi utbildar väljer att arbeta i andra länder där lönen är högre. Gäller även sköterskor och barnmorskor. 

Jag skulle aldrig ha vågat lifta ens på 70-talet.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-10 12:44:01 följande:
    Visst är det OT i tråden men det var du som tog upp hur fantastiskt Sverige var på 70/80-talet.  Utan om Invandringen är en belastning eller ej. 

Du kan nog inte ha varit helt närvarande under den där tiden. eller så väljer du vad du vill komma ihåg. Sverige hade problem med främlingshat (Lasermannen och Mangs),

Vi hade Ryska ubåtar som gick på grund och orsakade hysteri. Polisen kunde inte ta fast Palmes mördare. Finanskrisen som hotade vår ekonomi. Landsbygden avfolkades och miljonprogrammet byggdes. Mjölkupproret, Kärnkraftsolyckor, 

Om invandringen varit en belastning eller ej kan vi nog inte avgöra ännu, Men en sak är säker vi har brustit i integrationen. Något nog alla av oss är skyldiga till och inget jag negligerar.  

Att vi har utländska läkare beror till stor del på att vi inte utbildat tillräckligt många själva. Eller på att de vi utbildar väljer att arbeta i andra länder där lönen är högre. Gäller även sköterskor och barnmorskor. 

Jag skulle aldrig ha vågat lifta ens på 70-talet.
    Om vi vore två miljoner färre i landet skulle kanske läkarna och övriga vården räcka till? För att inte tala om bostäderna . 
    Vi har 2,1 miljoner utlandsfödda i Sverige idag, det är ett häpnadsväckande antal.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?