Inlägg från: Iarwain |Visa alla inlägg
  • Iarwain

Är invandringen en belastning?

Jag förstår inte hur man kan påstå att invandringen är en belastning utan att i samma stund säga att invandrare är en belastning.
    Det ena förekommer inte utan det andra.

Kan någon förklara så att till och med jag förstår?

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    John22 skrev 2021-07-16 18:22:33 följande:
    Givetvis är invandringen en belastning. Men något som de här personerna inte fattar är att det är skillnad på invandring och invandrare.

Det är den illa skötta invandringen som är en belastning, som de styrande politikerna i Sverige orsakat, inte invandrarna.
    Kan du förklara, väldigt tydligt, denna skillnad för mig?

Den ena kan inte existera utan den andra. Så hur kan den ena vara ett problem men inte den andra?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    John22 skrev 2021-07-17 15:38:12 följande:
    Invandring är ett av politikerna styrt förfarande. Det är politikerna som bestämmer hur stor invandringen ska vara, vilka som är berättigade att komma hit, vilka krav som ska ställas på de som kommer hit etc.

Invandrare är den grupp av människor som kommer hit på grund av ovan nämnda förfarande. Denna grupp formas av vad politikerna bestämmer för regler angående invandringen, i och med att olika människor är berättigade att komma hit, det ställs olika krav på dem etc.

Med andra ord är det inte invandrare, alltså människorna som kommer hit, som är problemet, utan den av politikerna styrda invandringen. Det jag vill förmedla är att det inte är invandrarna själva som ska lastas för problemen som invandringen medför - de är enbart ett resultat av politiken. Det är politikerna som bär ansvaret och det är invandringen som förfarande som är problemet, inte individuella människor.

Kan vi ha problem med invandring utan invandrare?

Är det det politiska besluten som är problemet?
    Om vi inte haft några som helst invandrare, hade vi då haft problem med invandring?

Det du skriver sitter inte ihop?

Ta bort invandrare från från invandringen, vad har du kvar?

• Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:21:13 följande:
     Flyktinginvandring är för att hjälpa, det blir en belastning för samhället, mängden är något politiker har bestämt så man kan inte skuldbelägga invandrare för belastningen, det är inte deras fel att får hjälp.
    Utöver det har det varit 100% förutsägbart att det kommer att bli problem med vissa invandrare, många inkompetenta politiker har inte velat se problemet, jag ser inkompetenta politiker som en lika stor belastning som problematiska invandrare.
    Men hur menar du att invandringen är ett problem, men invandrare är det inte.

Så om vi skulle ha precis samma politik men inga invandrare kom, skulle det då vara ett problem?
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:55:19 följande:
     Du hjälper en kompis att bära tunga saker, tunga saker är ju en belastning men är din kompis en belastning och/eller ett problem?
    Tycker du gör en tokig liknelse.

Liknelsen är väl;

Bära en tung sak - Invandring
    Tung sak - Invandrare

Kompis - Någon jag gett rätt att säga åt mig att göra på ett visst sätt - Regeringen?
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:55:19 följande:
     Du hjälper en kompis att bära tunga saker, tunga saker är ju en belastning men är din kompis en belastning och/eller ett problem?
    Kan du hitta någon företeelse där byte av -ing till -arna förändras på detta sätt som invandring / invandrarna verkar göra (enligt vissa)?

Jogging förbättrar folkhälsan.
    Joggarna får inte bättre hälsa.
    Nja...

Mobbing är bajs.
    Mobbarna är däremot inget problem
    Nja...
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 21:27:31 följande:
    Gör du en tokig liknelse med flit?
    Här önskar jag att du svarar på frågan om du kan hitta någon annan kombination av
    -ing
    -arna
    som fungerar på samma sätt som du verkar tycka man kan göra med
    invandring
    invandrarna

Jag lyckas inte.
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 21:27:31 följande:
    " Tycker du gör en tokig liknelse."
    Vem är det som gör liknelsen Kompis - Regeringen?

Bära en tung sak - Kan vara ekonomisk börda
    Kompis - Den man hjälper, det är inte politiker vi hjälper, det är invandre.
    Bärande är något som kräver en börda
    Invandring är något som kräver en invandrare

Varken bärande eller börda kräver en kompis.

Kompis är den man hjälper och den som ber om hjälp.
    Regeringen kanske var dåligt här,
    Samhället kanske passar bättre.
  • Iarwain
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 23:32:53 följande:
     Gör du en tokig liknelse med flit? (spelar du dum eller kan du inte förstå?)
    Nej, jag frågar om du kan hitta någon annan variant av
    -are
    -ing

Det var inte ens någon liknelse i det du citerar...

Men det verkar som du inte hittar någon annan, och försöker undvika att konstatera.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:24:13 följande:
    Är även du en av dessa personer som låtsas inte förstås skillnaden på invandring och enskilda invandrare?

Eller är det på riktigt så att du inte förstår skillnaden?
    Kan du svara på min fråga som jag även ställt till Klumpsmurfen?

Eller rent av förklara skillnaden väldigt tydligt.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:32:33 följande:
    Så du förstår alltså inte på riktigt skillnaden mellan invandring och invandrare?

Jag kan svara på din fråga till smurf om du först svarar på mina frågor till dig i inlägg 219.

Vi tar det i rätt ordning. 
    Nej, i normalt samtal kan man inte samtala om det ena utan att ta med det andra.

Det finns ingen invandring utan invandrare, det finns inga invandrare utan invandring.
    Jag hittar inte någon annan kombination av:
    -are
    -ring
    där det finns någon som helst mening i att skilja på detta.

Låt oss säga att vi inte har några invandare, skulle vi då ha ett problem (jag ser belastning som en variant av problem) med invandring? (retorisk fråga så fokusera på mina initiala frågor)
    Vilket det borde det göra om man ska frikoppla invandrare från invandring, som många vill göra.

Varför pratas det inte om ett problem med integration istället?
    Hade vi haft ett problem med invandrare eller invandring om integrationen fungerat?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:50:11 följande:
    OK, du förstår inte skillnad mellan invandring och invandrare.

Invandring = ett fenomen, något som sker/görs.

Invandrare = en person

Ingetdera av begreppen är fixt. Bägge förändras över tid.

.
    Att invandringen, som den ser ut vid en enskild tidpunkt, är en belastning för samhället betyder inte att varje enskild invandrare som någonsin tagit sig över Sveriges gräns är en belastning.
    Du undviker problemen i det resonemanget.
    Invandrare är inte bara individ utan också grupp, som är de som står för invandring. Det finns inte, mig veterligen, något område där man kan diskutera problem med en företeelse utan att påstå att de som står för företeelsen är en del av problemet.

Som du skrev:
    "En sak i taget"

Kan du hitta någon annan företeelser enligt formen
    -arna
    -ing
    där det är meningsfullt att göra denna uppdelning?
  • Iarwain

Jag får tydligen inte svar på mina frågor. Det blev för svårt för dom...

• Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 06:26:21 följande:
    Problemet här är att du inte förstår (vill förstå?) skillnaden mellan invandring (företeelse) och invandrare (individer). Det är ingenting jag kan undvika.

Du vill slå ihop alla invandrare i en grupp men det enda "invandrare" har gemensamt som grupp är att de en gång kommit över gränsen så det är ingen meningsfull grupp att titta på. Dessutom förnekar du individers identitet när du bakar ihop dem i en stor grupp sådär. 

Nattuw har ytterligare pekat på skillnaden mellan individ och grupp åt dig här ovan. Invandringen kan bli ett problem även om varje enskild invandrare i sig inte är det.

Sedan finns det förstås invandrare som är ett problem även som individer.
    Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:14:21 följande:
    Bra där. Nu börjar du ändra argumentationen. Ändra frågeställningen. Flytta målstolparna. Från invandrarna som kollektiv till invandrare som individer.

Ja, man kan ha problem med invandringen utan att ha problem med "vissa" individer som invandrat.

För att ta ett övertydligt exempel: Frölunda har just värvat målvakten Matt Tomkins från Kanada. Han är invandrare. Tror du han kommer att vara en belastning för det svenska samhället?
    Det är ingen flyttning av målstolparna.
    Precis samma fråga som tidigare, men förtydligande, jag har hela tiden skrivit ordet invandrare. Det var du som skrev att det var individer. Jag använder samma ord.

Jag skriver inte "vissa individer" det är du som gör nu.

Jag skriver kan vi ha problem med invandring utan att ha problem med individer?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:31:40 följande:
    Vi kan säga "förtydligande" om du tycker det känns bättre.

Men "vissa" använde du: "Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?"
    "Vissa eller alla" är motsats till ingen, så man kan precis lika gärna ta bort orden utan att ändra betydelse.

Fortfarande har du låtit bli att svara på min initiala fråga, (jag trodde du ville att vi skulle ta frågorna i ordning)
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:44:22 följande:
    "Vissa" är skiljt ifrån "alla". Det är väsentligt för svaret du försöker förstå.

Du har fått svar från många på din intala fråga.

"Jag förstår inte hur man kan påstå att invandringen är en belastning utan att i samma stund säga att invandrare är en belastning."

Samma svar dessutom. Det borde säga dig någonting.
    Min första fråga till dig var:

Kan du hitta någon annan variant av
    -are
    -ing
    där det blir meningsfullt att separara begreppen?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 15:10:05 följande:
    Du bad om svaret på din "intala fråga". Den har du fått svar på ett flertal gånger.

Varför skulle någon ägna tid åt att fundera över dina övriga tanker om att skilja -ing från -are när vi konstaterat att det går utmärkt att skilja på invandring från invandrare?

Allt handlar om att du ser invandrare som en homogen grupp.
    Du har ju inte svarat på denna, min initiala fråga till dig.
    Så det med "en sak i taget" gäller bara dina frågor, eller?

Detta är ju "pudelns kärna".
    Vi är ju inte överens om att man göra som du skriver.
    Men i ett endaste fall i det svenska språket går det bra, enligt vissa, vad det verkar.
    Konstigt...
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 15:50:33 följande:
    Som i den andra tråden. Du har redan fått svar på dina frågor. Jag ämnar inte upprepa dem.
    Det blir lätt så, har man inget svar så säger man att man redan svarat...
  • Iarwain

En annan intressant fråga;

När tycker just du att Invandringen INTE är en belastning?

Svar på tråden Är invandringen en belastning?