Inlägg från: Anonym (Burp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Burp)

Är invandringen en belastning?

Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:14:21 följande:

Bra där. Nu börjar du ändra argumentationen. Ändra frågeställningen. Flytta målstolparna. Från invandrarna som kollektiv till invandrare som individer.

Ja, man kan ha problem med invandringen utan att ha problem med "vissa" individer som invandrat.

För att ta ett övertydligt exempel: Frölunda har just värvat målvakten Matt Tomkins från Kanada. Han är invandrare. Tror du han kommer att vara en belastning för det svenska samhället?

Ingen kan svara på huruvida Tomkins kommer att vara en belastning. Han kan ju vara typen som gillar att spöa på sin flickvän eller kanske festa hårt och orsaka diverse kostnader för polisingripanden eller sjukvårdskostnader.

Eller menar du att han inte kan vara en belastning eftersom han är en vit västerländsk man?
  • Anonym (Burp)
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:38:20 följande:

Nå, teoretisk kan vi ju inte det. Men för den praktiska argumentationens skull. I verkligheten. Kan vi göra en rimlig gissning kring huruvida han kommer att vara en belastning eller inte?Fråga dig själv varför hans hudfärg är det första du fokuserar på.

.

Jag tror att du är smartare än vad du framställer dig som just nu.

Jag ställer frågan till dig varför du lyfte en västerländsk vit man som exempel med antydan att han inte kommer vara en belastning.

Jaha, vad fint för dig. Jag tror nämligen inte detsamma om dig. Du klarar ju tydligen inte av att följa larwains extremt tydliga frågeställning och ingen kan rimligen ens låtsas vara så trögfattad så trovärdigt.
  • Anonym (Burp)
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 10:02:43 följande:

Ja, du fokuserade på hans hudfärg. Varför betyder hans hudfärg så mycket för dig?

Kan du tänka dig något annat argument, någon annan faktor, som pekar på att han mest troligt inte kommer att vara en belastning?

Det är där biten med att du nog inte är så dum som du framställer dig kommer in. Jag tror du kan lista ut minst en annan anledning än hudfärg.Signaturen har fått svar på sin fråga. Från mig och många andra.

Frågeställningen från personen hoppar runt lite grand men den ursprungliga frågan är besvarad.

Jag frågar sig varför DU lyfte en vit västerländsk man. För det gjorde du inte omedvetet. Säg rakt ut vad du menar istället för att mumla runt och försöka låtsas som att det är jag som fokar på hudfärg när det i själva verket är du som inte vågar/vill skriva rakt ut vad du menar. Det blir så mycket enklare att föra en diskussion då.
  • Anonym (Burp)
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 15:07:11 följande:

Ja, du fokuserar på hudfärg. Varför?

Jag har inte sagt ett ord om hans hudfärg. Mannen i det övertydliga exemplet råkar vara vit. Han hade kunnat var svart och spelat för IFK istället. Eller varit anställd av Chalmers och varit asiat.

Så varför menar du att hans hudfärg är så viktig? Tänker du ofta på människors hudfärg?

Jag ser andra faktorer som betydligt viktigare när vi bedömer om han kan, som invandrare, förväntas vara en belastning eller inte.

Men har du ingen lust att svara på frågan om din fokusering på hudfärg så antar jag att vi får stanna där.

Jag frågar dig varför du tog en vit man i ditt exempel. Inte någon av de du kommer med nu (som nödräddare?). Men du kan/vill inte svara utan väljer att försöka projicera dina egna fördomar mot mig. Funkar tyvärr inte.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?