• Cocachins

För oss 35+ som försöker bli gravida

Brallans skrev 2023-11-21 07:16:57 följande:

Du kan få en recension sen när jag smörjt med den en hel lutealfas, är på äl+8 så snart kommer ju krämen behöva jobba lite extra 😆

Tack! Började du smörja direkt efter temphöjningen? Hur ser din graf ut hittills denna månad, har du märkt någon skillnad på tempen mot tidigare cykler? 

• Cocachins
    Brallans skrev 2023-11-21 11:00:32 följande:
    Ja direkt efter temphöjningen började jag, här är grafen men jag brukar kunna ha vissa månader med stabil temp (har inte temp med 4 decimaler) 
    tycker jag känns mer stabil haha, svårt att förklara men ska bli intressant och se när jag närmar mig BIM om mina nattsvettingar mm minskar.. 
    Tack jag följer verkligen detta med största intresse. Jag ska till gyn på mån och ska då försöka få remiss för progesteron och östrogen blodprov. Har inte varit helt lätt att hitta någon gyn som remitterar dessa prover så hoppas jag hittat ett ställe nu, får se på mån. Egentligen tror jag inte remissen för blodprov är problemet utan mera att inte klinikerna gör något med svaren dvs behandlar för progesteronbrist. Ringde en av sthlms största ivf kliniker idag och hon sa att förr testade man progesteron och behandlande med tex progesteronkräm men inte längre, nu ingår inte det blodprovet i deras fertilitetsutredning. Det verkar lite som om att provet mer tas i syfte att komma åt klimakterie besvär och man därför får hitta nån gym som riktar in sig på detta. Dessutom den behandling man skriver ut då om man har brist på progesteron verkar vara Utrogestan i form av nån kapsel/tablett man stoppar upp i slidan, dvs jag kan inte hitta nån läkare som skriver ut progesteronkräm i Sverige? Läste nått om att de måste ansöka om att få skriva ut det som typ ett undantag annars är det förbjudet? Så konstigt då att det säljs så mkt på nätet. Samtidigt läst så mkt om att bioidentisk progesteron kräm ska vara så bra och helt ofarligt osv men man måste ha koll på sin cykel och ta det rätt dvs efter äl (annars tror kroppen den är gravid hela tiden och man får inte äl pga det). Den första gyn ville inte säga rakt ut men mellan raderna till mig att jag kunde testa att köpa kräm på nätet då jag har koll på min cykel borde det inte kunna skada iaf. Men hur vet man vilken styrka man behöver känner jag? Hur vet du hur mkt av krämen du ska ta, tar du bara en klutt typ tsk eller msk och smörjer in var? För känner att  jag ju inte vet om jag har brist utan blodprov och sen vet jag ju inte hur mycket brist. Jag kanske bara är övernoggrann här men jag vill bara förstå min kropp känner jag. Ska bli spännande om jag får nån mer klarhet i detta på måndag haha. Kmr gå dit för mina hormoniella besvär ska även sägas och inte pga infertilitet, de går ju då lite hand i hand kan tyckas då det ena skulle kunna påverka det andra. Har ju i så fall båda problemen. Men tydligen viktigt att påpeka om man går via landstinget och inte vill utreda dessa hormonnivåerna privat. 
  • Cocachins
    Lojsan DN, vart går du hos fertilitetsläkare, någon i sthlm, i sånt fall kanske du kan skicka ett pm till mig om vem. Går du privat förresten? Och en sista fråga är vagiatorerna Utrogestan och du får mens fast du tar dom?

Brallans, fasen vad trist med tempdippen. Min kom också idag och därmed mensen också. Slagit rekord i längsta cykeln jag någonsin haft, jag brukar ju vara väldig regelbunden med 26-27 dagars cykler så att denna cykel blev 29 dagar lång kändes jättemärkligt. 
  • Cocachins

Jaha var ju på gyn idag, kändes tyvärr som att jag inte riktigt nådde fram. Sammanfattningsvis var svaret jag fick att om jag har en äl har jag tillräckligt med hormoner. och de två missed abortion jag haft inte har samband med progesteronbrist. Vid progesteronbrist skulle kroppen ha stött ut det direkt och inte att fostret dör och stannat kvar i magen. Men fick sen iaf ta blodprover (bara för att stilla min oro) men hon sa att det kmr inte visa något. Fick ta proverna direkt idag, är på cd 4 idag, frågade om det var en bra dag att ta progesteronprov på och fick svaret att det var perfekt. Läste sen på nätet när jag kom hem att progesteronprov bör tas cd 20?! Är nog för att man vill se att man haft äl och det stigit tänker jag. Så vet inte riktigt vad detta ska ge gaaah.. känns rätt värdelös med andra ord. Suck jag var lite hoppfull att komma framåt, att besöket skulle leda till nått, men känns snarare bara hopplöst. Fattar inte att jag efter 1,5 år inte kommit någonstans. 

• Cocachins
    LillaGry skrev 2023-11-29 00:32:39 följande:

Hej, 
    jag har precis fyllt 41 och har försökt få ett andra barn sen 2,5 år tillbaka utan framgång. Vi bokade en fertilitetsutredning hos en privat gynekolog förra veckan och jag har aldrig känt mig dummare. Jag vet ju att fertiliteten går ner med ålder men min menscyke är som en klocka och jag har svårt att acceptera att åldern är den enda anledningen till att vi inte lyckas. vi har liksom inte missat en enda ägglossning på så typ 30 försök nu. hursomhelst så fick vi betala 2600 kr medan gynekologen berättade att vi (eller jag då) är för gammal och vi borde vänt oss till en ivf klinik för ett år sedan och hon kunde inte förstå varför vi inte gjort något åt saken. Det känns lite sorgligt att de inte kan värdera att det kanske kan vara andra orsaker till att det inte blir något, utan bara ålder. 

vi ska inte göra ivf, tror inte jag pallar av en ekonomisk stress på detta också, men hur länge till ska man fortsätta att försöka? Och hur går det till när man slutar försöka? 

Ja precis , jag är helt med dig här. Jag önskar att det fanns något mellansteg mellan försöka själv och ivf. Tex lite hormoniell stöttning och boost av den naturliga äl. Måste väl finnas massa kunskap och läkemedel för det trodde jag, men verkar inte riktigt så. Jag känner mig inte redo för ivf, känns som en så stor grej med mkt i insats, både psykologisk insats och ekonomiskt.
  • Cocachins
    Brallans skrev 2023-11-28 15:09:40 följande:

Vad tråkigt att känslan blev så, gällande när man ska ta provet kan jag inte svara på men jag känner så väl igen mig i känslan att de inte vill hjälpa en vidare, så var det för mig.. allt såg jättebra ut när jag gjorde vul men att göra något åt mina 8 tidiga missfall gjorde man inte, de menade att jag är ju över 40 år och har barn sen tidigare... visst jag kunde få progesteron efter v6 om jag blir gravid igen men inget innan, läser man på lite förstår man ju innebörden av brist av progesteron och chansen att behålla barnet så där håller jag ju inte med dem.. 

Hoppas dock att du tog provet i rätt tillfälle och att du kanske får någon vidare hjälp. 

Ja man är ju nog så frustrerad på situationen som den är.  Så när man inte kommer vidare och heller får hjälp blir frusteeationen än större. Blir som en gissningslek och man söker svar själv istället för man känner eget ansvar att ta reda på fakta när man inte får hjälpen proffesionellt. Och det blir inte helt hälsosamt psykiskt för minskar inte direkt stressen. Vad gälle det här med progesteron, jag tänker att man kanske har tillräckligt för att få äl men fortfarande för lite för att ha en stark hälsosam äl som leder till ett barn? Är det verkligen endera eller som hon gyn läkaren sa till mig, att har jag äl har jag tillräckligt progesteron? Säger inte att det måste vara mitt problem, men jag skulle verkligen vilja veta generellt om det verkligen stämmer, varför testar de inte hormonnivåerna i fertilitetsutredning, det skulle jag önska svar på. Som jag skrev här ovan efterlyser jag nått mellanting mellan att vara helt utelämnad till sig själv och att betala 100k i ivf. Finns det verkligen inte för emellan man kan göra för att stötta den egna fertiliteten? 
  • Cocachins
    EFW skrev 2023-11-30 06:42:35 följande:

Vanligaste anledningen till missfall så som jag förstår det är att ägg och spermier inte hade alla kromosomer eller att det finns DNA avvikelser (kommer med åren) det blir sämre kvalitet på ägg och spermie. Så det absolut bästa man kan göra är att försöka ge kroppen vad den behöver för att äggen/spermierna ska bli så bra som möjligt. Samt minska på gifter så det blir mindre toxiner i kroppen som påverkar våra reproducerande organ. 😊

Progesteronet skapas efter äl i gulesäcken och har man för lågt så brukar det leda till mellanblödningar eller kort leutelfas. Men man kan ta egna progesteronprover om man vill. Då tar man dem 7 dagar efter äl. 

Det fins mycket man kan göra för att stötta den egna fertiliteten, dock tar det tre månader för könsceller att produceras både manliga och kvinnliga. Så ska man tillexempel sluta med alkoholen så ska man inte förvänta sig resultat för ens efter tre månader 😊

Tack ❤️ Men det jag hade önskat var hjälp från vården att stötta äl. Jag vet att det finns massa egna saker man kan göra, vilket jag redan gör. Jag dricker tex varken kaffe eller alkohol sen många år tillbaka, äter massa vitaminer och tillskott etc. Problemet är att när man inte får hjälp av vården så blir det ju en gissningslek av vad problemet skulle kunna vara. Man famlar ju bara runt mellan olika tillskott och man vet inte alls om de ens gör nytta eftersom man inte vet om man ens hade en brist från början. Dessutom lätt att få skuldkänslor för olika saker tex stressar jag för mkt etc., fast det kanske inte alls är problemet ens. Jag tycker man bli väldigt lämnad ensam där att försöka utreda och gissa och testa olika metoder själv. Det är väl bara så det är. Men jag är bara förvånad över att det är så det funkar. Jag trodde att det fanns nått mellanläge i vården mellan försöka själv och ivf., tex nått läkemedel/hormon för att stötta upp fertilitet. Men man verkar inte behandla på det viset. 
  • Cocachins
    LillaGry skrev 2023-12-02 12:55:57 följande:
    Det ska det finnas, eftersom vi inte är så sugna på ivf så skrev hon ut något som boostar ägglossning och gör att man kanske släpper två ägg istället för ett vilket kan öka chanserna. Jag ska hämta ut på apoteket på måndag så ska jag meddela vad dessa tabletterna heter. 
    Åh tack! Ja skriv jättegärna vad det heter <3 Var det en gyn läkare, fertilitetsläkare eller bm som skrev ut? 
  • Cocachins

Pos äl test nu ikväll (glömde ta imorse). Har inte tempat hittills denna cykel, ska börja imorgon. Är cd 11 idag, så ser ut som jag får äl lite mer samma tid som jag brukar denna cykel. Är det någon mer som jag synkar som är mitt i äl just nu eller 1-2 dagar framåt? :)

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida