EFW skrev 2023-11-30 06:42:35 följande:
Vanligaste anledningen till missfall så som jag förstår det är att ägg och spermier inte hade alla kromosomer eller att det finns DNA avvikelser (kommer med åren) det blir sämre kvalitet på ägg och spermie. Så det absolut bästa man kan göra är att försöka ge kroppen vad den behöver för att äggen/spermierna ska bli så bra som möjligt. Samt minska på gifter så det blir mindre toxiner i kroppen som påverkar våra reproducerande organ. 😊
Progesteronet skapas efter äl i gulesäcken och har man för lågt så brukar det leda till mellanblödningar eller kort leutelfas. Men man kan ta egna progesteronprover om man vill. Då tar man dem 7 dagar efter äl.
Det fins mycket man kan göra för att stötta den egna fertiliteten, dock tar det tre månader för könsceller att produceras både manliga och kvinnliga. Så ska man tillexempel sluta med alkoholen så ska man inte förvänta sig resultat för ens efter tre månader 😊
Tack ❤️ Men det jag hade önskat var hjälp från vården att stötta äl. Jag vet att det finns massa egna saker man kan göra, vilket jag redan gör. Jag dricker tex varken kaffe eller alkohol sen många år tillbaka, äter massa vitaminer och tillskott etc. Problemet är att när man inte får hjälp av vården så blir det ju en gissningslek av vad problemet skulle kunna vara. Man famlar ju bara runt mellan olika tillskott och man vet inte alls om de ens gör nytta eftersom man inte vet om man ens hade en brist från början. Dessutom lätt att få skuldkänslor för olika saker tex stressar jag för mkt etc., fast det kanske inte alls är problemet ens. Jag tycker man bli väldigt lämnad ensam där att försöka utreda och gissa och testa olika metoder själv. Det är väl bara så det är. Men jag är bara förvånad över att det är så det funkar. Jag trodde att det fanns nått mellanläge i vården mellan försöka själv och ivf., tex nått läkemedel/hormon för att stötta upp fertilitet. Men man verkar inte behandla på det viset.