• Cocachins

För oss 35+ som försöker bli gravida

Brallans skrev 2024-05-07 08:47:38 följande:

Tjohej, mitt uppe i äl i dagarna nu och är sjuk men vi fick till det igår iallafall. 

Jag ramlade över en tråd här rörande prednisolon och att vissa tagit det vid upprepande missfall eve kopplat till överaktivt immunförsvar, nu har jag just det hemma och precis avslutat den medicineringen men tyckte det var intressant att man använder det framförallt i Damnark om jag förstod det rätt.. Någon av er som har koll på detta?

Och japp desperationen i mig funderar på om jag ska knapra slut på burken nu.. 

Har ingen kunskap om det du frågar efter. Men generellt, om du inte äter en jättehög dos så är det väl en rätt harmlös medicin så du kan nog knapra upp burken. Jag har gett prednisolon till min katt i 8 års tid visserligen i väldigt låg dos men? pga en autoimmun sjukdom.
  • Cocachins
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 15:30:26 följande:

Jag vet inte hur jag ska tolka detta faktiskt. 

otroligt ont med kramper igår och blödning med klumpar. Haft bruna flyttningar tidigare under veckan. Det kommer lite på pappret när jag går på toa. molvärk idag. 

gynakuten tar fortfarande inte emot mig. på frågan hur jag ska veta om det är mf eller inte så var svaret att antingen avtar mina symptom eller så fortsätter magen växa. Jag är så ledsen 😞. 

Om du bor i sthlm kontakta octavia kliniken. Håller tummarna för dig ❤️❤️❤️
  • Cocachins

Hej,

Först hej till alla nya har inne <3

Har inte varit så aktiv här inne sista veckorna. Det som häng sen sist är att vi kontaktat Livio för att påbörja en ivf process, men första steget är att ta prover vilket vi gjort, blodprov för mig och spermaprov för sambon. I slutet på denna vecka vecka ska vi träffa läkaren. 

Men nu till twisten, jag är på äl +10 idag vilket betyder test start dag för mig. Och jag tyckte jag skymtade nått där imorse, sån cliff hanger för har slut på test men ska köpa nya imorgon, så nu låter jag er va med på den där cliff hangern. Samtidigt efter 3 missfall på raken under 2 års försök så känner jag mig lixom så konstigt nollad inför om det skulle vara positivt, för att för mig är det ingen garanti för något, snarare tvärt om. Men håll ändå tummarna för mig imorgon för är ju såklart alltid ett steg närmare att få pos. 

Nu blir det mkt spekulation men Om det skulle vara positivt så har jag varit mer förtil nu på slutet, fick ju en kemisk förr förra cykeln. Och min egen teori då är att det kanske hjälp till på traven att jag slutat med all NSAID framförallt Naproxen, denna cykel tog jag även rosenrot inför äl och sambon har slutat med nikotin senaste månaderna. Men kan ju va slump också. 

Ob vad jag kanske kunna skuggan på stickan nu med detta inlägg kände jag. Men äsch spekulera är väl en del i vad vi gillar att göra här inne. Och hoppas lite extra ibland har man ju gjort många ggr. 

• Cocachins

Tack! <3 

Jag ser ett svagt streck på dagens test också, så nog är det nått..! Ägglossning +11 idag. Vet inte om ni kan se på bilden men syns i verkligheten. Ser ni nått? :)

• Cocachins

Hej en intressant sak vad gäller mitt AMH värde, det har ju blivit så att jag tagit provet tre ggr nu och såhär olika har resultaten varit: 

S-AMH: 2023-02-23: 1.8 mikrogram/L
    S-AMH: 2023-11-27: 2.7 mikrogram/L
    P-AMH: 2024-05-21: 3.6 mikrogram/L

Ps. Är det någon skillnad på S eller P AMH? 

och betyder detta att min fertilitet ökat? Varför? Kan det bero på att testet tagits vid olika tillfällen i cykeln?
    Mellan första och andra testet tror jag inte jag gjorde någon förändring. Till test 3 hade jag slutat helt med Naproxen (om det kan ha betydelse) tid även rosenrot nu dagarna mellan mens och ägglossning.

Tack till er alla som hejar på mig och grattat till strecket.. kändes så konstigt att avoka tiden på ivf kliniken idag för har så svårt att tro på att detta ska hålla.. Men just nu är det iaf någonting som fäst där inne och då var ju inte läkarbesöket aktuellt. 

• Cocachins
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-28 10:01:06 följande:

Precis. Hade man bara fått veta att det kommer att gå bra någon gång hade jag kunnat känna större glädje i alla försök än vad jag gör nu. 

Tanken på liggverkstad gör mig nästan illamående. Så har jag aldrig känt innan den här resan. Nu har det typ bara ett syfte vilket känns riktigt tråkigt. Men å andra sidan - åter igen - hade jag vetat att det skulle gå vägen så hade det kanske funnits lite glädje i det också. 

Vi får bara hjälp privat och jag vet inte om vi är beredda att lägga så mycket pengar och gå igenom hormonbehandlingar med mera... vi får se hur länge vi orkar kämpa själva. 

Längtan efter barn nr2, jag vill bara bekräfta dig i att jag förstår dig i dina känslor, känner samma sak. Man hade kunnat slappna av och leva i nuet och varit tålmodig bara man hade haft ett svar på ATT det kommer hända tillslut, men ovissheten stressar och förstör glädjen påvägen. Att ha sex har blivit väldigt förknippat för mig med att skaffa barn, och drivs inte så ofta längre av lust från min sida. Samtidigt tänker jag att jag accepterar det just nu, och har en tilltro till att lusten kan komma tillbaka. Det var förresten en intressant cocktail du hade för, d-vitamin tex ska ju vara bra. Jag har ätit lite olika cocktails tex vanlig sån blandvitamin när man är gravid, ren folsyra, d-vitamin, B-vitamin komplex etc men kan inte säga om nått av det gjort till eller från. Nu senaste äl tog jag rosenrot, är väl mest sannolikt att det var slump? men nu plussade jag igen. Du kanske ska lägga till den också och testa, men ta den bara mellan mens och ägglossning. 
  • Cocachins

Längtan efter barn nr 2: Intressant! Tack för alla tankar om de olika tillskotten!

Hoppas du orkar hitta energin att ladda om, samtidigt får man vara snäll mot sig själv, ibland orkar man inte och behöver paus från allt för att orka ta nya tag, det är också okej <3

• Cocachins
    Sand13 skrev 2024-05-28 18:02:35 följande:
    Men om min sambo har 1% bra spermier och vi ligger 6 gånger sammanlagt innan och på äl betyder det 6 % chans att lyckas? ^^ Eller tänker jag knasigt? :p 
    Att ha 1% bra spermier behöver nog inte vara lika med att ha 1% chans att lyckas. Jag vet inte hur stora chanserna är att lyckas vid varje försök med 1% spermier. Även med bra spermier brukar man ju säga att chansen att lyckas vid varje äl om man lyckas tajma rätt är ungefär 33% dvs inte 100%. 
  • Cocachins
    Sand13 skrev 2024-05-28 22:29:42 följande:
    Ja du har säkert rätt ,:( Känns menlöst att vi försöker med så dåliga odds :(
    Nej verkligen inte! Förlåt, ledsen om jag fick dig att känna så, det var verkligen inte meningen, jag ville bara svara på att jag tror inte man kan räkna och tänka procenten så som du efterfrågade. Du ska absolut inte ge upp, tänk hur många miljoner det är i varje sats ändå. Jag vet inte alls vad sannolikheten för er är att bli gravida, det är nog bättre du hör med en fertilitets läkare. Jag ville bara säga att jag tror det blir fel att räkna så som du gjorde. Låter toppen att ni ska få hjälp. Jag tror det finns metoder där man plockar ut och typ tvättar spermierna och skickar tillbaka de bästa osv. Lycka till <3
  • Cocachins

Sand13 Jag läste på nu om ICSI och det låter ju toppen att man kan plocka ut den bästa spermien och spruta in den i ägget!

EFV: Håller tummarna stenhårt nu! Hur många embryon har ni i frysen? Eller jag förstår inte helt ska du använda ditt ledande ägg på något vis? 

Längtan efter barn nr 2: Lurigt med äl, jag hade också en lurig äl efter missfall. Fick utslag fast än ägget inte lossnade och sen utslag och äl igen en vecka senare. Tempar du? 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida