• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
    Anonym (Lärare 2) skrev 2021-06-09 23:36:20 följande:
    Ska vi också återigen påpeka att skolpliktsrapportering är rapportering kring skolplikten - och att skolpliktsrapportering inte INGÅR i skolplikten. Skolplikten åligger vårdnadshavarna och ingen annan.
    Det är skolans ansvar att följa upp att skolplikten efterlevs och det sker genom skolpliktsrapporteringen. 
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 23:38:29 följande:
    Det är skolans ansvar att följa upp att skolplikten efterlevs och det sker genom skolpliktsrapporteringen. 
    Nej det är INTE vad det innebär. Varför vägrar du ta in information??
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 22:58:30 följande:
    Jag tror inte att det var jag som skrev det. Vet du vad? Jag tror att hela historien är påhittat. Hej då......
    Jag tror inte att du jobbar som lärare och nu när du är avslöjad blev det för jobbigt för dig. Hejdå. 
  • Karlington
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 23:26:16 följande:
    Sorry, du har fel.

Det finns ingenting som säger att du måste F-varna. Det är ett begrepp som inte existerar i skollagen.

Du får gärna läsa på Skolverket du också.

Det rekommenderas, men det är inget som måste göras. Föräldrar är skyldiga att ha koll i t ex SchoolSoft, Unikum, Visma eller vilket än må vara.
    Termen "F-varna" eller någon variation av det finns inte i lagstiftningen, men:

"Däremot står det i läroplanen att läraren ska utvärdera varje elevs kunskapsutveckling och informera dig som elev och dina föräldrar om hur det går i skolan. Det är förstås extra viktigt om en elev riskerar att inte nå upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för att få ett godkänt betyg."

"F-varning är som sagt inget som beskrivs i skollagen eller i andra lagar om skolan, men utgångspunkten är att skolan behöver kommunicera med dig som elev och dina vårdnadshavare om du riskerar att inte nå minst betyget E."

(samma källa)
  • Anonym (Lärare 2)

Med tanke på hur du resonerar i tråden ts kan jag bara konstatera tre saker. Du är vad man kallar en förälder med samarbetssvårigheter. Du slår ifrån dig allt ansvar kring din dotters skolgång, och det kommer att påverka hennes framtid negativt, på flera sätt.

Den här tråden kommer inte att gå någonvart, det är som att tala till en vägg. Tyvärr tror jag inte ens att den här tråden är påhittad så jag kan bara tycka synd om henne, och lite om skolan som måste hantera er familj.

?It's hard to win an argument with a smart person, but it's damn near impossible to win an argument with a stupid person.? ? Bill Murray

Anonym (Lärare 2) skrev 2021-06-09 23:36:20 följande:
    Ska vi också återigen påpeka att skolpliktsrapportering är rapportering kring skolplikten - och att skolpliktsrapportering inte INGÅR i skolplikten. Skolplikten åligger vårdnadshavarna och ingen annan.
    Du får påpeka vad du vill om du tror att någon är intresserad. Det åvilar skolan att sköta skolpliktsbevakningen. Det kan du läsa på Skolverkets hemsida om. Som lärare borde man givetvis känna till något så fundamentalt. 
  • Anonym (också lärare)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 23:31:20 följande:
    Du söker bara preliminärt. Det betyder inte att du är garanterad plats.

Har du för lågt meritvärde i slutbetyget kommer du ju inte in.

Höstterminens betyg är inga slutbetyg. Endast vårterminens.

Hur kan du inte veta detta om du är lärare?
    Det har jag inte heller sagt. Jag rekommenderar att du läser ordentligt.
    Anonym (Lärare 2) skrev 2021-06-09 23:45:19 följande:

Med tanke på hur du resonerar i tråden ts kan jag bara konstatera tre saker. Du är vad man kallar en förälder med samarbetssvårigheter. Du slår ifrån dig allt ansvar kring din dotters skolgång, och det kommer att påverka hennes framtid negativt, på flera sätt.

Den här tråden kommer inte att gå någonvart, det är som att tala till en vägg. Tyvärr tror jag inte ens att den här tråden är påhittad så jag kan bara tycka synd om henne, och lite om skolan som måste hantera er familj.

?It's hard to win an argument with a smart person, but it's damn near impossible to win an argument with a stupid person.? ? Bill Murray

Återigen - det är skolans uppgift att undervisa barnen. Det är skolan som har ansvaret. Skolinspektionen kommer få till uppgift att hantera skolan om inte huvudmannen (kommunen) kan komma till rätta med bristerna nu under hösten. 

Dina patetiska försök till att misskreditera mig som förälder kommer inte leda någon vart. Det har du helt rätt i. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 23:48:34 följande:
    Det har jag inte heller sagt. Jag rekommenderar att du läser ordentligt.
    Kommer du inte ens ihåg vad du skrivit? Du skrev att man inte söker på höstens betyg utan vårens, vilket är helt fel. Du kan omöjligen jobba som lärare. 
  • Dethärärmittnamn
    Karlington skrev 2021-06-09 23:45:05 följande:

Termen "F-varna" eller någon variation av det finns inte i lagstiftningen, men:

"Däremot står det i läroplanen att läraren ska utvärdera varje elevs kunskapsutveckling och informera dig som elev och dina föräldrar om hur det går i skolan. Det är förstås extra viktigt om en elev riskerar att inte nå upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för att få ett godkänt betyg."

"F-varning är som sagt inget som beskrivs i skollagen eller i andra lagar om skolan, men utgångspunkten är att skolan behöver kommunicera med dig som elev och dina vårdnadshavare om du riskerar att inte nå minst betyget E."

(samma källa)

Precis.

Och det räcker med att informera i den informationskanal skolan använder sig av.

Där måste föräldrar aktivt gå in och titt emellanåt. Men du har ändå rätt att ge ett F utan att ha meddelat hemmet.

Det står också och det är det jag åsyftar.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?