• Anonym (Missnöjd mamma)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

    Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

    Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (Nea)
    Xenia skrev 2021-06-11 13:43:44 följande:

    Jaha du, går alla barn i internatskola där personal kontrollerar att de läser läxorna? 

    Det är alltid föräldrarna som har det största ansvaret. Herregud, borde inte föräldrarna vara superintresserade av att det går bra för just deras barn?

    På vilket sätt ska lärarna tvinga in kunskaper i ointresserade/lata barns huvuden menar du? Har inte barnen något ansvar alls förutom att komma till skolan och sitta av tiden där? Har inte föräldrarna något ansvar alls förutom att se till att barnen kommer iväg till skolan?

    Jag är väl en blind höna då. Men jag har alltid varit intresserad av hur det går i skolan för min dotter. Och hon har diskuterat saker med mig i ämnen typ samhällskunskap, historia m m. Jag har tagit skolan på allvar och det gör hon också. Som någon skrev, det är intresserade föräldrars barn som det går bra för i skolan. Skolan kan inte kompensera föräldrarnas brister, tyvärr.

    En del 15-åringar klarar av att själva ta ansvar för sina studier. Men uppenbart inte TS dotter av någon anledning. 

    En del föräldrar tycks abdikera när deras barn blir tonåringar. Som om jobbet var klart då.


    Jag tycker du är ute och cyklar om du ursäktar uttrycket.

    Du kör det typiska skuldbeläggandet, att ts är en dålig förälder och skolan är helt utan ansvar. På skolan jobbar pedagogiskt utbildade personal vars uppgift är att lära våra barn det dom förväntas kunna inom respektive ämne. Som förälder borde man kunna förvänta sej att barnen får just det. Men frågan är får dom det?

    Om du vänder på det och ställer dej frågan hur kommer det sej en lärare under ett helt läsår inte lyckas förmedla ens den relativt låga dos av kunskap som krävs för att eleven ska uppnå godkänt i ämnet? Om läraren med ? våld? måste banka i kunskap i eleven är det då eleven och föräldern som är de dåliga eller är det kanske läraren som är urkass på sitt jobb?
  • Anonym (Nea)
    Xenia skrev 2021-06-11 13:43:44 följande:

    Jaha du, går alla barn i internatskola där personal kontrollerar att de läser läxorna? 

    Det är alltid föräldrarna som har det största ansvaret. Herregud, borde inte föräldrarna vara superintresserade av att det går bra för just deras barn?

    På vilket sätt ska lärarna tvinga in kunskaper i ointresserade/lata barns huvuden menar du? Har inte barnen något ansvar alls förutom att komma till skolan och sitta av tiden där? Har inte föräldrarna något ansvar alls förutom att se till att barnen kommer iväg till skolan?

    Jag är väl en blind höna då. Men jag har alltid varit intresserad av hur det går i skolan för min dotter. Och hon har diskuterat saker med mig i ämnen typ samhällskunskap, historia m m. Jag har tagit skolan på allvar och det gör hon också. Som någon skrev, det är intresserade föräldrars barn som det går bra för i skolan. Skolan kan inte kompensera föräldrarnas brister, tyvärr.

    En del 15-åringar klarar av att själva ta ansvar för sina studier. Men uppenbart inte TS dotter av någon anledning. 

    En del föräldrar tycks abdikera när deras barn blir tonåringar. Som om jobbet var klart då.


    Jag tycker du är ute och cyklar om du ursäktar uttrycket.

    Du kör det typiska skuldbeläggandet, att ts är en dålig förälder och skolan är helt utan ansvar. På skolan jobbar pedagogiskt utbildade personal vars uppgift är att lära våra barn det dom förväntas kunna inom respektive ämne. Som förälder borde man kunna förvänta sej att barnen får just det. Men frågan är får dom det?

    Om du vänder på det och ställer dej frågan hur kommer det sej en lärare under ett helt läsår inte lyckas förmedla ens den relativt låga dos av kunskap som krävs för att eleven ska uppnå godkänt i ämnet? Om läraren med ? våld? måste banka i kunskap i eleven är det då eleven och föräldern som är de dåliga eller är det kanske läraren som är urkass på sitt jobb?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 17:49:08 följande:
    Mina barn gick på olika skolor. Samma slapphet från lärarna på alla skolor. Ingen återkoppling eller dialog alls med föräldrar från lärare eller skola. Och helt omöjligt att få veta vad barnen har i läxa från skolan. Hur svårt kan är det egentligen för lärare att lägga ut vad barnen har för hemuppgifter? Och jo ett barn på högstadienivå borde kunna sköta att ta ansvar för sina läxor, men alla vet inklusive lärarna att barnen ibland tar den lätta vägen och struntar i det. Och en del barn gör det alltid. Om lärarna vill ha engagerade föräldrar är steg ett att se till göra det möjligt för föräldrarna att kunna engagera sej. Det finns ingen möjlighet att se till att barnen gör sin läxa när man inte vet att dom har den.

    Det du beskriver med tjejen som hade låga betyg på tyskan för att hon inte gick på lektionerna är ett sånt exempel som får mej att gå i taket. Inte att hon skolkade men att skolan låtit bli att underrätta föräldrarna om det. Varför gjorde man inte det? Du beskriver det som lite lustigt att flickan försökte övertala dej att inte berätta. Det enda som är lustigt i historien är att skolan låtit det fortgå så långt att hennes betyg är i fara.
    Som jag förklarade tidigare så är det inte vi lärare som väljer att inte kommunicera negativa delar, utan reglerna/skollagar ÄR såna. Sedan varierar det lite hur olika rektorer tolkar såna. Den tjejen kom ju med att man bara får beskriva vad en elev har gjort i ämnet - INTE beteende. Frånvaro är alltså beteende. Ja, det står så och om man inte håller sig till det, så skulle elever/föräldrar klaga på det. Jag valde att göra det ändå. Och ja, flickan var faktiskt inte godkänd då. Och det fick ju föräldrarna reda på. Bara orsaken fick jag egentligen inte tala om. Ni föräldrar får GÄRNA gå på barrikaderna och klaga på sånt. Det skulle nog de flesta lärare vara väldigt glada över. Ofta har tyvärr även rektorer konstiga idéer  och försöker inte ens att åtminstone tolka sånt lite bredare. 

    Slapphet, framför allt när det gäller information, har jag aldrig upplevt, varken i ett halvt dussin skolor som jag har jobbat på eller på dem skolorna som mina tre barn har gått i. Men kanske förväntar du dig allt för detaljerat information där. Om man inte ger det, så är det inte för att bespara sig jobb, utan det kan vara  svårt att ange jätte-exakt. Fast jag säger inte att jag själv inte skulle kunna göra det om jag jobbade på en vanlig skola, det går ju. Men man låser sig ganska mycket då, det är ju det. Om nu eleverna själva har förslag och man gör en spontan ändring? Då stämmer det inte längre. Pga det och många andra möjliga händelser tycker jag att det är mest realistiskt att kunna ange t.ex. vad som ingår i prov och när det är och vilka uppgifter som måste lämnas in, men inte exakt vilka sidor man går igenom vilken dag eller exakt läxa. Där ändrar jag mig också ibland.

    Det kan ju hända att man märker att en klass behöver träna mer på något mer grundläggande innan de gör det som man hade tänkt ge i läxa. Då är det bra att kunna ändra sig. Vad jag har gjort var att t.ex. ange LÄXDAG till föräldrarna. Dvs- en fast dag i veckan och helst även liknande läxor (t.ex. glosor i språk). Då vet föräldrarna att barnet ska ha en läxa och kanske t.o.m. ungefär vad. Vad exakt det är borde en ungdom på högstadiet klara av att hålla reda på. Visst, jag har också en gång råkat ut för föräldrar som bråkat med mig och sa att barnet visst har gjort sin läxa. Varpå eleven bara visade vilken uppgift som helst - ibland hade han uppenbarligen missuppfattat, ibland var det t.o.m. sånt som faktiskt hade gjorts på lektionen. Föräldrarna verkade tycka att det inte var så viktigt vilken uppgift det var, men det höll jag inte med om. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 17:51:13 följande:
    Har inte sett att du kommit med några konkreta tips kring hur man ska förmå skolan att sköta sitt jobb. Men har du sådana så är jag förstås idel öra. 
    Eftersom du har helt felaktiga idéer om vad som är skolans uppgift, så kan jag ju inte det. Fast jag HAR också sagt att du kan anmäla om du verkligen inte har fått erbjudande om utvecklingssamtal på hela året. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (D) skrev 2021-06-11 15:06:12 följande:

    Kontakta skolan direkt och kräv att få veta redan nu vad som din dotter behöver öva på för att nå godkänd nivå. Jättebra om hon faktiskt kan jobba lite varje dag för att repetera och förbättra sina kunskaper. 

    Jag har en son som läste franska i 4:an och 5:an, och sedan bestämde sig för att byta till tyska i 6:an. Vi fick hem läroboken, och hjälpte honom att läsa in boken under sommarlovet. Sedan fick han B i tyska under höstterminen och A nu på vårterminen. Tror han lade ca 10-15 min. om dagen i snitt. 

    Så se till att skolan skickar hem material på det hon har luckor i, och så får hon lägga 20-30 min. om dagen på repetition och extra övningar under sommaren.

    För engelska rekommenderar jag starkt att läsa skönlitteratur också. Finns massor med bra barn- och ungdomsböcker på engelska på biblioteken. Borde ge en ordentlig boost vad gäller ordförråd och gramatik. 

    Behöver hon bättra på matten kan man t.ex. använda Albert, och för svenska är läsnining alltid bra. 


    Ursäkta att jag avviker lite, men jag är nyfiken - finns det skolor där man läser moderna språk under 4:an och 5:an? Generellt börjar man ju först i 6:an. Du menar inte att det bara var nån vecka testa-på-undervisning?
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 19:18:06 följande:
    Eftersom du har helt felaktiga idéer om vad som är skolans uppgift, så kan jag ju inte det. Fast jag HAR också sagt att du kan anmäla om du verkligen inte har fått erbjudande om utvecklingssamtal på hela året. 
    Tack. Det har jag redan nämnt så det är inget du behöver tipsa om. Jag tycks inte vara ensam i tråden att ha den "felaktiga" iden att det är skolans ANSVAR att undervisa och se till att målen uppnås. Om inte behöver åtgärder sättas in, men det betyder också att man måste följa målen. Det här är skolans kärnuppdrag, men du är förstås fri att tycka annorlunda. 
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 19:15:58 följande:

    Som jag förklarade tidigare så är det inte vi lärare som väljer att inte kommunicera negativa delar, utan reglerna/skollagar ÄR såna. Sedan varierar det lite hur olika rektorer tolkar såna. Den tjejen kom ju med att man bara får beskriva vad en elev har gjort i ämnet - INTE beteende. Frånvaro är alltså beteende. Ja, det står så och om man inte håller sig till det, så skulle elever/föräldrar klaga på det. Jag valde att göra det ändå. Och ja, flickan var faktiskt inte godkänd då. Och det fick ju föräldrarna reda på. Bara orsaken fick jag egentligen inte tala om. Ni föräldrar får GÄRNA gå på barrikaderna och klaga på sånt. Det skulle nog de flesta lärare vara väldigt glada över. Ofta har tyvärr även rektorer konstiga idéer  och försöker inte ens att åtminstone tolka sånt lite bredare. 

    Slapphet, framför allt när det gäller information, har jag aldrig upplevt, varken i ett halvt dussin skolor som jag har jobbat på eller på dem skolorna som mina tre barn har gått i. Men kanske förväntar du dig allt för detaljerat information där. Om man inte ger det, så är det inte för att bespara sig jobb, utan det kan vara  svårt att ange jätte-exakt. Fast jag säger inte att jag själv inte skulle kunna göra det om jag jobbade på en vanlig skola, det går ju. Men man låser sig ganska mycket då, det är ju det. Om nu eleverna själva har förslag och man gör en spontan ändring? Då stämmer det inte längre. Pga det och många andra möjliga händelser tycker jag att det är mest realistiskt att kunna ange t.ex. vad som ingår i prov och när det är och vilka uppgifter som måste lämnas in, men inte exakt vilka sidor man går igenom vilken dag eller exakt läxa. Där ändrar jag mig också ibland.

    Det kan ju hända att man märker att en klass behöver träna mer på något mer grundläggande innan de gör det som man hade tänkt ge i läxa. Då är det bra att kunna ändra sig. Vad jag har gjort var att t.ex. ange LÄXDAG till föräldrarna. Dvs- en fast dag i veckan och helst även liknande läxor (t.ex. glosor i språk). Då vet föräldrarna att barnet ska ha en läxa och kanske t.o.m. ungefär vad. Vad exakt det är borde en ungdom på högstadiet klara av att hålla reda på. Visst, jag har också en gång råkat ut för föräldrar som bråkat med mig och sa att barnet visst har gjort sin läxa. Varpå eleven bara visade vilken uppgift som helst - ibland hade han uppenbarligen missuppfattat, ibland var det t.o.m. sånt som faktiskt hade gjorts på lektionen. Föräldrarna verkade tycka att det inte var så viktigt vilken uppgift det var, men det höll jag inte med om. 


    Frånvaro är ett beteende som inte enligt lag behöver rapporteras säger du. Men barn har skolplikt, vilket ju också enligt lag betyder att barnen ska vara i skolan varje dag under läsåret med undantag av sjukdom eller eller beviljad ledighet. Om en skola väljer att inte rapportera olovlig frånvaro med anledning av det du säger borde ju det betyda att hela ansvaret för att barn skolkar ligger på skolan.

    Nej, jag har aldrig förväntat mej detaljerad information om något barn. Men jag vill veta vad barnet har i läxa och när barnet har prov och hur det gått på proven. Och sist men inte minst på utvecklingssamtalen vill jag ha information på var det lutar åt att betygsmässigt och naturligtvis från respektive lärare om barnet har något det behöver träna extra på. På alla dom här punkterna har det brustit när det gäller mina barn. Jag får höra att barnen trivs i skolan och har mycket kompisar och att dom ligger i fas. Jag har lite högre krav på mina barn än att dom ska gå ut med E. För att kunna hjälpa och stödja dom behöver jag veta med vad. Den biten är lärare över lag inte villiga att dela med sej av. Klaga på oengagerade föräldrar är dom bättre på.
  • Anonym (Mx)

    Efter att ha läst några av dina inlägg TS, så verkar du mer fokuserad på/intresserad av att befästa vems skulden är att ditt barn inte presterar tillräckligt i skolan.

    Du pratar inget om vad du kan göra för att hjälpa, utan pratar om att du jobbar mm.

    Släpp tanken om vem som har rätt/vem som bär skulden/vem som kan anmälas. Gör en plan med skolan och lägg energin på att hjälpa ditt barn istället.

  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 22:03:55 följande:
    Frånvaro är ett beteende som inte enligt lag behöver rapporteras säger du. Men barn har skolplikt, vilket ju också enligt lag betyder att barnen ska vara i skolan varje dag under läsåret med undantag av sjukdom eller eller beviljad ledighet. Om en skola väljer att inte rapportera olovlig frånvaro med anledning av det du säger borde ju det betyda att hela ansvaret för att barn skolkar ligger på skolan.

    Nej, jag har aldrig förväntat mej detaljerad information om något barn. Men jag vill veta vad barnet har i läxa och när barnet har prov och hur det gått på proven. Och sist men inte minst på utvecklingssamtalen vill jag ha information på var det lutar åt att betygsmässigt och naturligtvis från respektive lärare om barnet har något det behöver träna extra på. På alla dom här punkterna har det brustit när det gäller mina barn. Jag får höra att barnen trivs i skolan och har mycket kompisar och att dom ligger i fas. Jag har lite högre krav på mina barn än att dom ska gå ut med E. För att kunna hjälpa och stödja dom behöver jag veta med vad. Den biten är lärare över lag inte villiga att dela med sej av. Klaga på oengagerade föräldrar är dom bättre på.
    Jo, det ska rapporteras, men det ska inte tas upp i lärarens omdöme inför utvecklingssamtal. Då kan dock en förälder inte veta om det är just i ett specifikt ämne, det bara rapporteras som frånvaro sammanlagd. Det kan alltså vara så att eleven skolkar i något ämne hela tiden, eller så kan det vara jämnt fördelat över olika ämnen. Förutom om plattformen som skolan använder skiljer på ämnen. Jag har sett någon som gör det, minns inte vilken. Och det är inte en enskilt skola som bestämmer så, utan det kommer ifrån skolverket att man bara ska skriva om barnets framsteg i ämnet. Sedan tolkas det kanske lite olika. 

    Som jag sa, om man ska rapportera alla läxor - det är inte fråga om att det är för mycket jobb, men problemet är att det blir totalt låst då, då kan man inte anpassa lite när det skulle behövas. Och det är en nackdel. Jag tycker det kan räcka om föräldrarna vet att barnen får läxa en viss dag i ett visst ämne. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?