KKarate skrev 2021-06-11 10:56:18 följande:
Fel på dagens föräldrar? Nej du. Har vi lagstadgad skolplikt så är det 100 % skolans ansvar. Du kan inte ha en lagstadgad rätt att tvinga barnen gå i skola och sedan skylla på föräldrarna. Det håller inte någonstans alls.
Skulle vi inte haft skolplikt så skulle man kunna argumentera att föräldrarna har delat ansvar för elevens kunskaper. Just nu har vi inte det systemet. Det fattar till och med en blind dum höna.
Jaha du, går alla barn i internatskola där personal kontrollerar att de läser läxorna?
Det är alltid föräldrarna som har det största ansvaret. Herregud, borde inte föräldrarna vara superintresserade av att det går bra för just deras barn?
På vilket sätt ska lärarna tvinga in kunskaper i ointresserade/lata barns huvuden menar du? Har inte barnen något ansvar alls förutom att komma till skolan och sitta av tiden där? Har inte föräldrarna något ansvar alls förutom att se till att barnen kommer iväg till skolan?
Jag är väl en blind höna då. Men jag har alltid varit intresserad av hur det går i skolan för min dotter. Och hon har diskuterat saker med mig i ämnen typ samhällskunskap, historia m m. Jag har tagit skolan på allvar och det gör hon också. Som någon skrev, det är intresserade föräldrars barn som det går bra för i skolan. Skolan kan inte kompensera föräldrarnas brister, tyvärr.
En del 15-åringar klarar av att själva ta ansvar för sina studier. Men uppenbart inte TS dotter av någon anledning.
En del föräldrar tycks abdikera när deras barn blir tonåringar. Som om jobbet var klart då.