• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 23:50:07 följande:

Återigen - det är skolans uppgift att undervisa barnen. Det är skolan som har ansvaret. Skolinspektionen kommer få till uppgift att hantera skolan om inte huvudmannen (kommunen) kan komma till rätta med bristerna nu under hösten. 

Dina patetiska försök till att misskreditera mig som förälder kommer inte leda någon vart. Det har du helt rätt i. 

Alla är överrens om att det är skolans uppgift att undervisa barnen.

I föräldraansvaret ingår dock att stötta barnet under skolgången- både vad gäller motivation, läxläsning, uppföljning och se till att barnet får det stöd hen behöver.

På ett sätt synd att inte allt ligger på skolan, eftersom det ger barn som ditt mycket sämre förutsättningar när föräldrarna inte vill (eller kan) stötta. Men samtidigt rätt rimligt.
  • Annita

TS, jag frågar en gång till: är det en kommunal skola eller en friskola?

Jag får känslan av att det är en friskola, när du skriver om huvudman och att tillståndet kan dras in av skolverket.

Jag har fördomar mot friskolor och tänker att de ibland (om det inte är större "kedjor") inte har samma koll som kommunala skolor, och kanske inte heller samma infrastruktur, som fungerande digital plattform och rutiner kring uppföljning och utvecklingssamtal.

Är det en friskola behöver du kanske kolla upp dem och byta till hösten, om de faktiskt inte sköter sig som de ska.

• Anonym (Trams)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:04:37 följande:

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Det är inte lärarnas fel att en del barn är dumma...
  • Anonym (också lärare)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-10 00:11:42 följande:
    Jag har läst och du skriver inte korrekt. Du skriver att man söker på hösten.
    Man söker ju innan man har fått vårens slutbetyg, eller hur? Så då har man ju bara höstens betyg. Och då får man ett PRELIMINÄRT beslut om man blir antagen. Sedan går det i andra rundan och i den slutliga antagningen - den som gäller - då är det vårens slutbetyg som gäller. 
  • Xenia
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:04:37 följande:

Herregud, vad är det för fel på dagens föräldrar som skyller på skolan för allting? Det är du som borde vara mest intresserad av att det går bra för din dotter i skolan.

Jag trodde att om det var något dagens elever inte fick underkänt i så var det i engelska. De får ju träning inte bara genom filmer och musik utan framför allt på internet.

Om du tror att skolan kan få alla elever att bli godkända, varför blir så många elever underkända då?

Skulle det vara så att skolan missat i att meddela dig, så får ju du vara så mycket mera på i stället. Det är du som får ta reda på saker, prata med din dotter, förhöra läxor m m.

Är det så att dottern mått/mår dåligt och inte orkar koncentrera sig?  Eller bryr hon sig inte? Tror hon att allt ordnar sig ändå utan att hon behöver anstränga sig?

Mina föräldrar kunde inte hjälpa mig med skolarbetet. Men de visade iaf stort intresse för hur det gick, vad jag fick på proven etc. Det är jätteviktigt att föräldrarna visar för barnen att skolan är viktig.
  • Anonym (wow)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:47:24 följande:
    Om dottern är i skolan mellan 8-15 varje dag och ändå inte lyckas lära sig något under den tiden. Vad är det då meningen att jag som förälder ska göra tycker du? Jag slutar jobbet kl 17 och är hemma vid 18 och lagar mat. Ska jag bli en extraskola på kvällarna fram till midnatt? 
    Ja, man har ett ansvar som förälder, men skolplikten syftar väl ändå till att barnen ska lära sig saker när de är i skolan? Det måste väl ändå finnas någon form av pedagogisk skicklighet i skolan?
    Du låter precis som en Karen. Om du inte känner igen dig i det - googla - det är du.

Fy fan vad pinsamt att läsa vad du skriver. Det är otroligt hur du försöker hitta fel i allt och alla för att din dotter inte ska ha gjort nåt fel.
    Det låter som att du tar det här personligt, som att det är ditt föräldraskap som egentligen får underkänt och att du ser det i din dotters betyg.. och nu känns det så klart jobbigt, för att du tycker ju inte att du är en "dålig förälder" och därför försöker du hitta fel i alla andra människor, myndigheter osv osv osv .... just för att det ska kännas bra och som ett kvitto på att det faktiskt inte var ditt föräldaskap som var underkänt utan det var ju faktiskt någon annans fel.

Ingen hade pekat finger på ditt misslyckande som ansvarig förälder OM INTE DU HADE KLAGAT PÅ ALLA ANDRA istället för att se din OCH din dotters problem i det hela. Och du verkar ju bry sig så himla mycket om din dotters utveckling och inlärning och allt vad det innebär, varför har du själv inte tagit tummen ur och kontaktat din dotters lärare och frågat hur det går? Varför har de inte haft något utvecklingssamtal under det här året till exempel? Du kanske tyckte att det var skönt att du slapp innerst inne.

Kom ihåg att din dotter är ett BARN, vem i det här landet säger inte att det är "bra" när det egentligen är PISS.

Usch, att det här sånna här människor, saker och onödiga historier skolan får handskas med... fy fy fy vad jobbigt. Ni lärare och övrig skolpersonal förtjänar miljoner i lön för att orka med detta nonsens.

Att jag ens la ner tid på att skriva det här........... wow säger jag bara.
  • Anonym (-)

Det här är så dumt så man nästan tvivlar på om det är på riktigt eller om TS driver med oss.
    TS, hur engagerad har du varit i dotterns skolgång? Kan du svara på om skolan underlåtit att varna för underkänt eller inte? Har du aldrig loggat in på vilken skolportal skolan nu använder för att följa upp?

• Anonym (*)
    Anonym (-) skrev 2021-06-10 16:47:23 följande:

Det här är så dumt så man nästan tvivlar på om det är på riktigt eller om TS driver med oss.
    TS, hur engagerad har du varit i dotterns skolgång? Kan du svara på om skolan underlåtit att varna för underkänt eller inte? Har du aldrig loggat in på vilken skolportal skolan nu använder för att följa upp?

Det är precis det jag misstänker - att dotterns lärare har skickat ut F-varningar, men att TS inte har sett dem, möjligtvis för att hon inte har sett till att få e-postaviseringar till den digitala plattform som skolan nyligen börjat använda. Hon undviker ju att svara på alla inlägg som nämner F-varningar. Jag misstänker att hon nyligen sett dess F-varningar - som skickats ut för länge sedan - och inser att det delvis är hennes fel att dottern nu får F, men det är för jobbigt att erkänna, så hon skyller allt på skolan.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (*) skrev 2021-06-10 17:56:58 följande:
    Det är precis det jag misstänker - att dotterns lärare har skickat ut F-varningar, men att TS inte har sett dem, möjligtvis för att hon inte har sett till att få e-postaviseringar till den digitala plattform som skolan nyligen börjat använda. Hon undviker ju att svara på alla inlägg som nämner F-varningar. Jag misstänker att hon nyligen sett dess F-varningar - som skickats ut för länge sedan - och inser att det delvis är hennes fel att dottern nu får F, men det är för jobbigt att erkänna, så hon skyller allt på skolan.
    Mycket sannolikt. Om inte hela historien är påhittat. Man hoppas ju nästan det. 
  • Anonym (Jöön)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-10 13:33:29 följande:

Man söker ju innan man har fått vårens slutbetyg, eller hur? Så då har man ju bara höstens betyg. Och då får man ett PRELIMINÄRT beslut om man blir antagen. Sedan går det i andra rundan och i den slutliga antagningen - den som gäller - då är det vårens slutbetyg som gäller. 

Jag läste ditt inlägg tidigare och då skrev du inte riktigt så

Jag blev som förälder tvingad att kolla upp det edminssonsskola
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?