Anonym (Lärare 2) skrev 2021-06-09 22:01:47 följande:
Jag tar det stegvis så du hänger med.
Första och andra meningen handlar om rätt till utbildning. Tredje handlar om ansvaret att inte bara strunta i elever som inte går i skolan. Fjärde handlar om att man ser över vilka rutiner man har för att sköta det här arbetet, det kan vara på kommunnivå eller på skolnivå. T ex: skolan ringer upp föräldrar till barn som skolkat, det är en tänkbar rutin. Andra skolor skickar sms till föräldrarna istället. Eller mail. Det är två andra möjliga rutiner. Hur hanterar man elever med högre frånvaro, t ex kan man prata med EHT, fler samtal med föräldrar osv. Det är andra slags rutiner.
Jag förstår att det inte är lätt för en utomstående att förstå vad allt går ut på, men det här ingår inte i skolplikten. Jag förstår också att det är tredje meningen du hakat upp dig på, och där ingår t ex att prata med föräldrarna om de har hemmasittande barn eller göra en orosanmälan till soc. Det handlar också om att följa upp skolk från enstaka lektioner osv.
Exempel på vad du tror att skolplikt innebär och som inte stämmer:
Det innebär inte att skolan har skyldighet att säkerställa att ditt barn lär sig något i skolan.
Det innebär inte att skolan har skyldighet att säkerställa att ditt barn får minst godkänt i alla ämnen, eller ens några alls.
Skolplikten handlar om föräldrarnas skyldighet att se till att ens barn går till skolan och inte sitter hemma eller skolkar. Därför kan en orosanmälan vara aktuell om föräldrarna missköter skolplikten.
Det finns ingen "skolpliktsrapportering" till huvudman, annat än möjligen övergripande statistik.
Det finns visst en skolpliktsrapportering. Det är skolans skyldighet att rapportera till huvudman. Det är huvudmannens ansvar. Har du inte läst länkarna jag skickade till dig? Hur skulle annars skolpliktsbevakningen gå till menar du?
Det är ett lagstadgat krav. Sköter inte skolan det här kan skolan och huvudman fråntas tillståndet att bedriva skolverksamhet. Skolinspektionen kan dra in tillståndet och det händer då och då. Det är något som myndigheterna ser väldigt allvarligt på.
Men egentligen är det strunt samma. Det är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är skolans skyldighet att genomföra sitt uppdrag. Att förmedla kunskap.