• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (också lärare)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 19:38:57 följande:

Nej.

Du kan inte ens systemet.

De söker inte till gymnasiet med höstens betyg. Det gör man med sitt slutbetyg.

Men du får ju gärna ta reda på vad det är man gör med höstens betyg.

Man säker med höstens betyg, men det är bara tills man får slutbetyg. Så du har rätt i att det är den som gäller. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 22:28:46 följande:
    Man hoppas ju åtminstone att det här bara är trolleri. Annars tycker jag att det vore ytterst oroande för ungdomen att ha en förälder som inte vill ta ansvar för hennes framtid. 
    Det är just därför jag övervägar att anmäla skolan till Skolinspektionen om jag inte ser TYDLIGA förbättringar under höstterminen. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:17:15 följande:
    Det måste ju ändå vara skolans uppgift att ansvara för undervisningen. 
    Och så länge du inte pratar med dem har du ingen aning om vad de har skött och inte skött. Du har ju ingen fakta! Gå och hör efter vad som har hänt! 

Om du verkligen är på riktig, så är det väldigt oansvarigt att bara göra planer hur du skulle kunna sätta dit skolan istället för att tänka på ditt barns bästa! Inget av det du har skrivit visar på minsta omtanke för ditt barn! 

Och jag vet vad jag pratar om, jag hade säkert kunnat anmäla sonens skola, men jag satte mig istället och pluggade med honom (sjukskrev mig i flera veckor!!), för att jag tänkte på hans bästa. Vad är du för förälder! (om du nu skulle vara på riktigt)
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Fy) skrev 2021-06-09 20:54:45 följande:

Man anmäler skolan till skolinspektionen.

Det kan hon göra. Men de kommer förstås också anse att hon inte har något att komma med. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:45:30 följande:
    https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/ovriga-publikationer/2011/skolpliktsbevakning/

Huvudman för skolan har det yttersta ansvaret att se till att alla elever i kommunen får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Detta innebär att varje elev ska ha en skolplacering, en skola att gå till.

Det innebär också att kommunen ska se till att alla skolplacerade elever faktiskt går i skolan och deltar i utbildningen. Granskningen är inriktad på om man på skol- och kommunnivå har fungerande rutiner inom området skolpliktsbevakning.
    Ja, och? Skolan har ju gjort det.
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-09 22:42:27 följande:
    Ja, och? Skolan har ju gjort det.
    Du skrev här ovan att skolan inte hade något ansvar för det och att det inte var deras uppgift. Detta trots att lagen säger något helt annat. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:
    De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år
    HUR kan man som förälder inte höra sig för under ett år? Kanske om ditt barn hade visat upp sina prov och och vad hon har gjort i skolan. Då hade man inte behövt höra efter. Men om jag inte hade fått någon information under mer än en halv termin, så hade jag ringt eller mailat läraren. Du har en mail-adress, uppenbarligen! 

Och du kan aldrig övertyga mig om att du varken har fått erbjudande om utvecklingssamtal eller åtminstone alternativa förslag på ett helt år. Inte ens under en pandemi, nej. Däremot är det min erfarenhet att föräldrar som du gärna avböjer eller ställer in eller inte dyker upp till utvecklingssamtal. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:46:37 följande:
    Du skrev här ovan att skolan inte hade något ansvar för det och att det inte var deras uppgift. Detta trots att lagen säger något helt annat. 
    Du citerade något och jag säger DETTA har ju skolan gjort. Vad är det du hävdar nu att de inte skulle ha gjort? 
  • Anonym (Menhallå)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:45:11 följande:

Menar du på fullaste allvar att du begår bidragsbrott, sjukskriver dig från ditt arbete, trots att du inte är sjuk, för att sedan ta på dig skolans uppdrag att undervisa ditt eget barn trots att det är skolans ansvar??!?!! 

Jag hoppas för dig och ditt barns skull att du bara trollar. Jobbar du dessutom som lärare kan man förstå varför det ser ut som det gör i skolan. Du ordnar alltså så att 25 andra barn inte får tillgång till undervisning????

Men snälla du, du pratar om ditt jobb och din tid, men det är väl ändå barnet som ska gå i första rummet ? Och sen om du anser dig ha dåligt med tid på vardagar så får du väl sätta fig med henne på helgerna. Det betyder ju inte att du ?tar över studierna? utan att du hjälper DITT barn som DU satt till världen och som DU har ansvar för, att lyckas bättre med skolan. Ja det är ditt ansvar som förälder. Det har ingenting med skolplikt eller skolans uppdrag att göra. På samma sätt som vi sitter och läser på kvällen med våran 7 åring för att han ska bli duktigare på att läsa, så kan du sitta och prata engelska med din dotter vid middagen bara för att hjälpa henne bli bättre.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:35:28 följande:
    Det är just därför jag övervägar att anmäla skolan till Skolinspektionen om jag inte ser TYDLIGA förbättringar under höstterminen. 
    Bortkastad tid. Dessutom - hur skulle du kunna se tydliga förbättringar? Du har ju inte den blekaste aning om hur det har sett ut hittills. Så hur skulle du kunna avgöra om något har blivit bättre?  
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?