• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 11:24:48 följande:

Vad är det som säger att dottern skiter i allt? Du? Meningen är väl dessutom att huvuddelen av lärandet ska ske i skolan? På vissa här låter det som att lärandet bara handlar om läxor. Varför ska de då gå i skolan? Då skulle de inte behöva sitta mellan 8-15 varje dag, om det bara handlade om att få läsanvisningar. 

Förstår inte på vilket sätt min ansvar skulle brista som föräldrar för att skolans personal uppenbart brister i sin pedagogiska och kompetensmässiga förmåga att förmedla kunskap till min dotter.

En orosanmälan är på sin plats med en sådan mamma.

Vad är det du inte förstår av att ett stort ansvar vilar på elev och föräldrar? Om föräldrar inte är engagerade i skolarbetet och ser till att läxor blir gjorda och att eleven hänger med har skolan små möjligheter. Om elev behöver stöd måste det ske i samråd med förälder. Du verkar ha varit mest frånvarande och satt din tilltro till skolan utan att tänka.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:

De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 

Men det här är inte en prestigekamp mellan dig och skolan där ni ska sitta och sura i varsitt hörn och tycka att den andra borde höra av sig först. Det gäller ditt barns utbildning. Du måste släppa din stolthet och istället se till ditt barns bästa.
  • Anonym (Orka)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:

De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 

Men som förälder ligger det väl i ditt intresse att ha koll på hur skolan utför sitt arbete och hur din dotter sköter sitt skolarbete?
  • Anonym (Skolportal)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:09:42 följande:
    Det finns ingenting som läggs upp någonstans. Vi får bara information på mail. 
    Men vadå, vad är detta för skola? Alla skolor idag har väl en skolportal??
  • Anonym (Y)
    Anonym (Högstadielärare) skrev 2021-06-09 11:09:07 följande:

Prata med rektorn.

Fråga om det finns plats på lovskolan.

Anmäl dottern till läxhjälpen nästa år.

Prata först med mentorn, mejla och be om feedback från hennes ämneslärare. Sedan kanske boka möte innan skolstarten i nian med elevhälsoteamet.

Busiga barn brukar ofta ha högt frånvaro eller stöka/bråka i klassrummet, så mentorn har mycket personlig kontakt med deras föräldrar.

Om ingen märker att din dotter inte lärt sig ett skit, då sitter hon alltså snällt på varenda lektion och låtsas jobba, låtsas förstå. Det låter inte alls bra, hur mår hon egentligen, har hon vänner, är hon deprimerad, sover hon bra?

Det är några saker som DU SOM FÖRÄLDER behöver engagera dig i.

Jag håller med här, flera tjatar om att dottern är lat och curlad, det är konstigt att första tanken går dit. Inte konstigt att så många unga mår dåligt och är deprimerade idag om alla tänker att de bara är lata eller curlade. Om betygen sjunkit så nu och hon verkat lite frånvarande och bara svarat ok på frågan om hur det går i skolan så tänker jag ju med på hur hon egentligen mår. Hon kanske inte hänger med men ber inte om hjälp. Hon kanske inte orkar för hon inte mår bra. Så Ts försök förstå hur hon mår. Kontakta sedan skola och fråga varför du inget hört tidigare och hur lärarna uppfattar dottern i skolan.

Blir så arg på folk som slänger ut sig massa skit, barnet kanske inte mår bra.
    Anonym (Skolportal) skrev 2021-06-09 21:19:08 följande:
    Men vadå, vad är detta för skola? Alla skolor idag har väl en skolportal??
    Det är ju det jag säger. Det är ingen ordning alls någonstans. För övrigt har skolan ansvar att sköta skolpliktsbevakningen åt huvudmannen. Det är lagstadgat uppdrag som de har.
    Anonym (Kajsa) skrev 2021-06-09 21:07:06 följande:
    Men det här är inte en prestigekamp mellan dig och skolan där ni ska sitta och sura i varsitt hörn och tycka att den andra borde höra av sig först. Det gäller ditt barns utbildning. Du måste släppa din stolthet och istället se till ditt barns bästa.
    Det är ingen prestigekamp alls. Det är fullständigt solklart att det är skolan som ansvarar för undervisningen. 
  • Annita
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:30:23 följande:
    Det är ju det jag säger. Det är ingen ordning alls någonstans. För övrigt har skolan ansvar att sköta skolpliktsbevakningen åt huvudmannen. Det är lagstadgat uppdrag som de har.
    Är det en kommunal skola eller en friskola?
  • Anonym (Lärare 2)
    Men sluta, du vet ju inte ens vad skolplikt innebär. De har inte alls nåt ansvar att bevaka det åt huvudmannen, eller någon annan. Som jag sa förut kan de däremot tänkas göra en orosanmälan om barn inte kommer till skolan, alltså har hög frånvaro eller är hemmasittare.

Nu tar vi det här en gång för alla, från Skolverkets egen hemsida: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning

Vad är skolplikt och rätt till utbildning?

Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas där. För att inte behöva gå till skolan ska barnet ha ett giltigt skäl, till exempel sjukdom eller ledighet som skolan beviljat.

Källor: 2 kapitlet 18 § regeringsformen samt 7 kapitlet 2?7, 15 och 17 §§, 29 kapitlet 2 § andra stycket skollagen.

• Anonym (Orka)

Men enligt dig så har ju din dotter vart i skolan? Då finns det ju inget för skolan att rapportera.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?