• Annita

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Som förälder är det bra att förmedla att skola och kunskapsinhämtning är viktigt redan från förskoleklass. Om barnet inte har så mycket att berätta om skoldagarna (typ "inget särskilt") så är det bra att kolla veckobrev och se vad klassen gör just nu. Då kan man ställa mer konkreta frågor ("jag såg att ni skriver sagor i svenskan just nu, vad skriver du om? är det roligt/svårt?").

Att engagera sig redan i lägre årskurser gör förhoppningsvis att barnet förstår att föräldern bryr sig, och samtidigt har "ögonen på" att barnet presterar.

På högstadiet höjs kraven avsevärt och då är det lite sent att motivera sitt barn att lägga i en högre växel om man ditintills inte har haft för vara att prata om skolan, på en annan nivå än att svaret "bra" räcker.

Nej, lärarna har ingen pedagogisk trollstav som gör att eleverna helt magiskt lär sig allt. Eleven måste göra jobbet själv. Och föräldern har en viktig roll, och det är att förmedla att det är viktigt att barnet faktiskt lägger ner den energi som krävs.

• Annita

Missförstår du med flit? Ingen här menar att du ska sköta engelskaundervisningen.

Men troligen är engelskaläraren bra, eller helt okej. Och troligen behöver din dotter steppa upp och anstränga sig mer på lektionerna. Ingen pedagogik i världen kan klämma in kunskaper i någon som är omotiverad.

Om engelskaläraren verkligen är dålig vilar ansvaret förstås på skolan. Du tänkte att du skulle göra det enkelt för dig och polisanmäla. Då skulle polisen göra vad...? Se till att engelskaläraren är pedagogisk och kompetent?

Nej, du måste själv ta reda på varför dottern får underkänt i engelska. Om det faktiskt är skolan som fallerat så ligger det på dig att vara dotterns advokat och driva frågan.

Om det är dottern som inte skött skolan så ligger det på dig att - obs, i samverkan med skolan - peppa och pusha henne.

I inget av fallen ska du undervisa henne!! Kan du sluta tro att det är det folk i tråden menar!!

• Annita
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:08:04 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
    Jisses, är det så du ser på hela ditt föräldraskap? Ge henne tak över huvudet och tillräckligt mycket mat så att hon inte svälter ihjäl. Minsta möjliga insats. Utöver det får hon klara sig själv.

Om hon blir arbetslös i framtiden? Polisanmäl Arbetsförmedlingen, då har de inte stöttat på rätt sätt, och vi betalar ju ändå skatt för att AF ska finnas.
  • Annita
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:49:07 följande:
    Det är inte skolans uppgift att ha synpunkter på mitt föräldraskap som för övrigt är helt frikopplat hennes resultat i skolan. Makalöst hur du kan anse att skolan inte har något som helst ansvar i skolgången. 
    Herregud har du inte läst mina tidigare inlägg?! Självklart har skolan ett ansvar, och eventuellt har de brustit i din dotters fall, det är svårt att avgöra utifrån det du skriver eftersom du resonerar så bakvänt.

Makalöst hur du kan anse att du själv inte har något som helst ansvar för din dotters skolgång (utöver att skicka dit henne).
  • Annita
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:30:23 följande:
    Det är ju det jag säger. Det är ingen ordning alls någonstans. För övrigt har skolan ansvar att sköta skolpliktsbevakningen åt huvudmannen. Det är lagstadgat uppdrag som de har.
    Är det en kommunal skola eller en friskola?
  • Annita

TS, jag frågar en gång till: är det en kommunal skola eller en friskola?

Jag får känslan av att det är en friskola, när du skriver om huvudman och att tillståndet kan dras in av skolverket.

Jag har fördomar mot friskolor och tänker att de ibland (om det inte är större "kedjor") inte har samma koll som kommunala skolor, och kanske inte heller samma infrastruktur, som fungerande digital plattform och rutiner kring uppföljning och utvecklingssamtal.

Är det en friskola behöver du kanske kolla upp dem och byta till hösten, om de faktiskt inte sköter sig som de ska.

• Annita
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-14 16:58:35 följande:

Leder ärligt talat ingen vart att anmäla till Skolinspektionen heller. Finns ingen som tar något ansvar längre. Organisationerna är inte skapade så. Finns inget tjänstemannaansvar. Skolinspektionen kan rikta kritik, men vad hjälper det?

Jag har förstått att skolor som får frågor av skolinspektionen får lägga väldigt mycket tid på att svara på detta och dessutom ta fram handlingsplan mm. Därför försöker många åtgärda inspektionens kritik för att slippa ha dem flåsande i nacken.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?