• Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

• Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:17:15 följande:
    Det måste ju ändå vara skolans uppgift att ansvara för undervisningen. 
    Undervisningen ja, men de kan ändå inte tvinga din dotter att lära sig och som konstaterats förut så kan man inte utföra mirakel med motivation heller.

Du däremot har ansvar för att stötta din dotter i sin skolgång, genom att t ex se till att hålla dig informerad och inte nöja dig med att hon säger att det går bra, vilket det ju tydligen inte alls har gjort.
  • Anonym (Orka)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:21:59 följande:

Känns som många bara skriver för att provocera. Om skolan brister i sitt uppdrag betyder det inte att jag brister i mitt föräldraskap. Det är inte mitt fel att skolan inte förmår att skapa en sådan arbetsmiljö att såväl lärare som elever stannar kvar. Det är en fråga om ledning och styrning, arbetsmiljö m.m.

Hur vet du att skolan brustit i sitt uppdrag? Du har ju inte pratat med dom. Du har ju ingen koll på vad eller hur de har arbetat. Du vet ingenting. Du har inte frågat någonting. Du har inte haft nått intresse alls för din dotters skolgång. Om du hade haft det så hade du vetat att hon inte klarat av proven/uppgifterna. Du hade vetat hur skolan genomför undervisningen och om någonting va fel. Då hade du kunnat säga ifrån och krävt förändring i tid.

Det kan ju också vara så att skolan har uppfyllt sitt uppdrag med din dotter inte har tagit till sig det.
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (Orka) skrev 2021-06-09 20:27:50 följande:
    Hur vet du att skolan brustit i sitt uppdrag? Du har ju inte pratat med dom. Du har ju ingen koll på vad eller hur de har arbetat. Du vet ingenting. Du har inte frågat någonting. Du har inte haft nått intresse alls för din dotters skolgång. Om du hade haft det så hade du vetat att hon inte klarat av proven/uppgifterna. Du hade vetat hur skolan genomför undervisningen och om någonting va fel. Då hade du kunnat säga ifrån och krävt förändring i tid.

Det kan ju också vara så att skolan har uppfyllt sitt uppdrag med din dotter inte har tagit till sig det.
    De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 
  • Karlington
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 19:43:27 följande:
    Skolan måste faktiskt inte informera om underkänt. Det rekommenderas men är inget måste. Det står i skollagen. Särskilt inte terminsbetyg.

Kunskaperna som man når i slutet av en termin är det som bedöms. Inte det man gjorde i augusti eller januari.

Många tror att man är skyldig att F-varna, men det är man faktiskt inte. Det står t o m u skollagen.
    Skolverket håller inte med dig: www.skolverket.se/for-dig-som-.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/betyg-och-kunskapskrav
  • Anonym (Prata m. rektorn)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 19:43:27 följande:

Skolan måste faktiskt inte informera om underkänt. Det rekommenderas men är inget måste. Det står i skollagen. Särskilt inte terminsbetyg.

Kunskaperna som man når i slutet av en termin är det som bedöms. Inte det man gjorde i augusti eller januari.

Många tror att man är skyldig att F-varna, men det är man faktiskt inte. Det står t o m u skollagen.

Det rekommenderas och många skolor har det som policy att just informera föräldrar i god tid att barnet riskerar att bli underkänt.

Av tråden är det dock tydligt varför TS barn kommer få underkänt i flera ämnen i.o.m. att mamman är mer upptagen att tycka detta är skolans ansvar och stoppa huvudet i sanden, än att faktiskt ta reda på mer.

Jag fattar att man missar att ha koll på exakt hur det går för barnet det är ju svårt att veta innan det skitit sig att det håller på att göra det. Jag var själv inne för några veckor sedan och kollade mitt egets barns matriser och såg att allt var grönt, för att två veckor senare bli uppringd om ett omprov i Franska och notera att en grön ruta förvandlas till gul.

I samtal med läraren förstod jag precis varför mitt barn ej förstått att det var en F-varning, då läraren sa att han var godkänd om han klarade omprovet....

Skolan rekommenderas att ha utvecklingssamtal och ett samarbete med hemmet och det händer att det inte blir bra. Dock kan man inte som TS gör tro att skolan kommer stötta barnet att bli godkänd och att inte ens själv ta reda på vad man kan göra för att hjälpa.

TS har uppenbara brister i sin allmänbildning kring hur skolan fungerar och jag håller tummarna för att hennes dotter får stöd att klara skolan.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:
    De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 
    Det verkar som att ni båda brustit i ert ansvar, dock du i betydligt större grad än skolan.

Vilket är en ganska anmärkningsvärd uppfattning att få när man bara hört din sida av saken
  • Anonym (Lärare 2)
    Har du själv kontaktat skolan och frågat hur det går? Har du bett din dotter att visa upp betygsmatriserna, eller några kommentarer till hennes uppgifter, eller hennes provresultat och annat? På ett helt år...

Du kan tjata dig blå om skolans ansvar, och en del skolor brister, inte konstigt när allt är upp och ner i en pandemi, men i slutänden är det också du som förälder som har ett ansvar i att värna om din dotters skolgång, och där har du din brist.
  • bro37

Är du dum eller?? Självklart så kan du inte göra det. Det är ju inte skolans fel att din dotter är dum i huvudet.

• Anonym (Fy)

Man anmäler skolan till skolinspektionen.

• Anonym (Jenny)
    JA, du kan vara arg och besviken på skolan för att de inte har meddelat dig något på ett helt år. Det hade jag varit. Särskilt om din dotter har gått från fina betyg året innan till underkänt i flera ämnen - Något kan ju vara riktigt fel med henne! Under läsårets gång borde man ha kunnat fånga upp det här många gånger om.

Om det inte är så att dottern mår dåligt, utan bara är så att det inte har funkat med vikarier och strul med lokaler, så kanske hon inte är i ett så risigt läge egentligen? Lite struktur och studiero (kanske ny skola om det inte ser ut att bli bättre på den nuvarande) och hon kommer att komma igen på nolltid. Det är ju skillnad på om man inte får betyg för att man inte förstår något eller för att man inte har lämnat in uppgifterna. Förhoppningsvis gäller det senare för din dotter.

Jag tror inte att det kommer att vara konstruktivt för dig att hålla fast vid att det är skolans fel. Även om det i det här fallet skulle vara så att din dotter föll mellan stolarna, måste ni alla blicka framåt så att det här inte stjälper din dotter utan istället blir en lärdom som kommer att hjälpa henne.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?